AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.112

328 e46 otrolig seg emellanåt

Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Tre gånger har det hänt nu (sedan midsommar) att min bil tappar cirka 2/3 av alla hk och har mycket svårt att sega sig upp förbi 1500 varv/min.

Det märks när jag ska starta att det tar lite längre tid för motorn att gå igång. När bilen väl kommer upp över 3500 varv blir den lite piggare men inte som vanligt. Jag ypplever inte att den går ryckigt på något sätt och jag hör inget bluddrande.

Det är ungefär 1000 mil sedan jag gjorde inspektion II så tändstiften och bränslefiltret borde det inter vara, eller?

Bilen är en 328i Mj00 e46, 12000 mil.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan det vara vanos-strul kanske? Jag har ingen aning utan gissar bara. Jag skulle åka in och börja med att läsa av för att se om det finns några felkoder.

Min bil: Länk
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
På BJ i Mölndal trodde han att det var en givare av något slag.

Bilverkstäderna verkar inte ens ha tid att läsa ut felkoder så här i semestertider :-( Jag får göra en runt-körning i eftermiddag och se om jag kan tjata till mig en utläsning.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Det visade sig vara kamaxelgivarna som spökade.
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Hej! Upplever exakt samma problem med min 328a, det kommer och går att bilen går supersegt, händer inget när jag gasar precis som judas beskriver... hände första gången när det regnat kraftigt för nån vecka sedan. Bilen har gått 10.000 mil och är pedantskött...

Vad kostade givarem var det ett stort probelm, kan man åtgärda själv?

Tacksam för svar!

/cj

BMW - När du gillar att köra om!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Lite off topic men vad står j:et för i 328i Mj00? o_0
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Givarna sitter lite krångligt till, så det värsta är nog att komma åt att byta dem. Jag kan faktiskt inte hitta kvittot på jobbet och jag kommer inte riktigt ihåg vad det kostade.
Börja med att låta en verkstad läsa ut felkoderna. Då får du reda på om det är en givare som spökar.

Mj betyder model jahre (modellår).
ModellJahr. Modellår00 helt enkelt
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Ok, tack för svar, kanske bäst att felsöka först... Öppnade motorhuvet och såg en kontakt som sitter mitt framför motorn mellan kylaren och blocket som ärjat ordentligt, är det givaren mån tro?

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ah, OK. Trodde M:et stod för BMW Motorsport.
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Ok, har felsökt bilen och det visade sig nu vara "kamaxel lägesgivare inlopp"... Har köpt en givare, ser ju enkel ut att byta men svår att komma åt... ska man lägga jobbet på en verkstad eller är det värt att försöka göra det själv... Jag är händig nog att göra det med bra instruktioner...

Tacksam för hjälp!

Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
FYI

1100 kr kostade givaren på bmw danderyd och 500 kr kostade jobbet på östermalms bilservice. Bmw erbjuder att ersätta givaren ink arbete för 1450 men hade ingen bokbar tid tid förrän i september.
TS
31
TS
BMW 318d -10
AudiA4 1,8T Quattro -07
Kamaxelgivarenhelt klart, hade samma problem på mi 330i
Visar sig med diagnos på bmw verkstaden, inte dyrt att åtgärda.
Hi
6
Himmel_No78
328 E46 2000
Har precis upptäckt samma problem med min E46:a
Inte för jämnan men ibland har jag upplevt detta de senaste 10 dagarna.
Dessutom går den lite ryckigt emellanåt.

Blir en tur till verkstan med andra ord under nästa vecka.

"Det är roligare att gråta bakom ratten i en Bmw än i en Opel!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.