AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.330

Vad gäller för hastighetskontroll?

STi
Sm rubriken lyder. Vad måste poliserna rätta sig efter vid fartkontroller?
Menar får dom ha kontroller i regn? Stark vind/blåst? Måste dom stå i närheten av polisbil? Får dom krypa upp och in i skogen för att gömma sig? Kan man ogiltigförklara en kontroll om dom inte kan visa upp papper på kalibrering? Hur ofta ska mätaren Kalibreras?

Det är sådant som jag gärna skulle vilja veta lite mer om, så man har lite mer kött på benen om man någon gång skulle fastna i en kontroll.

MvH Jimmie
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Här är vad som gäller för laserkontroller.

Länk
ko
8
kocken1970
520i e34 -89
Jag ringe i förra veckan till Rikspolisstyrelsen och pratde med en polis som ansvarar för trafikfrågor. Jag frågade:
* Får polisman gömma sig? Svar: Ja han får ligga under en pressening om han med 100% säkerhet kan göra en mätning med laserinstrumentet.

* Får polisman mäta i regn eller dimma? Svar: Ja om polismannen 100% kan få en riktig mätning. Vilket kan vara problem. MEN om mätningen är 100% så håller det. Polisen kan alltså mäta även i regn. (Om det håller i rätten är en annan sak.)

* Får polisman mäta i stark vind/vindbyar? Svar: som ovan. Dock rekomenderas stativ vid tveksamheter.

Generellt sett kan man säga att det mesta är upp till den enskilde polismannen om det går att mäta eller ej. Polisen försöker att bedriva laserövervakning som öppen verksamhet. De ska alltså använda polismålade fordon, men kan använda civila också. /källa: Rikspolisstyrelsen.

Kalibrering och kontroller ska genomföras. Där kan det finnas nyttiga tveksamheter enligt vad jag läst i tidningar och på nätet. Kolla upp de olika protokollen om du åker dit!
STi
Får dom ha laserkontroll i mörker?

Om man går å tittar på det här med kalibrering hur ofta skall den vara utförd?

MvH Jimmie
STi
Kollade lite på länken du skickade. Gäller det som står där? med tanke på att det trädde i kraft för 3 år sedan? Har säkert hänt mycket sedan dess ?
ko
8
kocken1970
520i e34 -89
Jo lasermätning kan verkligen utföras i mörker. Jag vet av egen dyr erfarenhet. 122km/h på 90 väg... :( Fast det är måga år och mil sedan :)

Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
emilsson: Bra länk - en kopia är utskriven för förvaring i bilen. Nästa gång jag åker fast ska jag kräva att få se stålmåttbandet som använts för den dagliga kontrollen.
Bäst är det när konstaplarna ställer sig i ett djupt dike vid vägkanten. När fordonet är ca 30 meter bort reser han sig upp och skjuter av med lasern.
Helst borde han förstås ha kamera osso, för att få med den förvirrade nunan på föraren...........

Det finns två slag av trafikanter: Dom som redan torskat för sin snabba körning.....respektive dom som skall Fångas in en annan dag.

f
judas: kontrollen med måttband kan göras hemma på stationen av någon annan än den som skjuter laser på dig senare samma dygn... tro mig jag har det svart på vitt från Tingsrätten....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.