|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem med mina temperaturer.. Vatten tempen ligger lite lågt. svårt att förklara med den ligger en visar bredd åt vänster. alltså någon mm åt vänster. Och oljan kommer inte upp i mer än 80grader. Båda dessa är såklart vid normal körning på landsväg och motorväg. Jag har Castrol EDGE 10W60 i den nu. Körde tidigare på Castrol RS 10w60 och dessa ska ju motsvara varandra. Med RS oljan låg olje tempen runt 95 grader. Mvh Erik | |
|
Byt termostat så ska du nog se att det löser sig, hade också det problemet på min M5a. Vad gäller oljan, som jag själv erfarat så kan temperaturen skilja beroende på oljetyp, & hur varmt det är ute förståss. Skulle inte påstå att 80c är för lågt, om det bara är vid lugn landsvägskörning. Man får ju jobba upp temepraturen succesivt över 90c innan man drar ut på varven. Min ligger runt 85-90 vid lugn landsvägkörning såhär sommartid, jag kör på RS 10w60. |
|
|
Det kan inte ha någonting med luftning att göra eller något sådant? Aa precis. på rs oljan var ju min varmare. men vad ska jag välja istället då? RS finns ju inte kvar. Mvh Erik |
|
|
Jag skulle nog göra båda sakerna i ett svep, då en termostat inte är något nämnvärt att diskutera prismässigt, det är en detalj som ofta strular, enkelt att byta, tar 5 min att skruva loss & sätta dit en ny. Jag tycker helt klart du ska köra på RS oljan. Hur menar du "finns inte kvar"? Jag köper min på Mekonomen. Mvh / Patric |
|
|
Aa jag får göra det! När jag skulle köpa RS olja på mekonomen här i huddinge så fans det inte kvar. EDGE oljan hade ersätt RS oljan.. Mvh Erik |
|
|
Gör så, Men vänta, nu vart jag lite förvirrad, TWS heter den oljan jag använder kom jag på. RS vet jag inget om, det är möjligt att den blivit ersatt?! Har faktiskt ingen erfarenhet av den. Hittade inget på Castrol`s sida i alla fall. Men hur som helst, slå i TWS 10w60 i din motor så mår den kalas sen :) Den oljan tror jag även att dom flesta här rekomenderar att du ska ha i din M5a! & den finner du på Mekonomen. Mvh / Patric |
|
|
Nu har jag beställt termostat iaf! men hur luftar man vatten systemet? :S jag hittar ingen luftnings nippel som är högre upp än expansions kärlet. eller är jag ute och cyklar? Jag pratade med en mekaniker på BMW i segeltorp, han sa att min olje temp var bra :S "den är ju inte för varm så det är lungt" men det kan väl inte stämma? Det får bli ett olje byte till då.. Mvh Erik |
|
|
Har sökt runt på forumet men inte hittat något.. min fråga är vad man måste plocka bort för att komma åt termostaten? fläkten kylaren? eller går det att komma åt utan att behöva riva halva fronten ;) Tänkte även kolla termostaten för oljan som sitter i filder huset, måste jag tömma ut oljan för det? skruvarj ag bara bort huset från blocket eller? Mvh Erik |
|
| tja wb_5 har exakt samma fel att temp mätaren ligger lite mer till vänster och jag vill o den SKA ligga i mitten och min olja när bilen är helt varm ligger på 83-85grader..men d blir ett termostat byte för mej med man slipper många bekymmer då...luftnings nippeln sitter vidfjäder tornet förarsidan på den ena värne slangen som går till vermereglage motorerna....fick du upp tempen ok nu????? både vatten och olja???? tacksam för svar...mvh 7an | |
|
jag bytte termostaten och fick upp vetten tempen.. olje temp gick också upp, men inte till 100grader.. tror min olje temp kan bero på min olja. för innan vintern när jag körde på RS olja så var olje tempen som den skulle.. Mvh Erik |
|
|
klockrent ska göra det på min i veckan....haaaatar när saker på bilen inte e som dom borde! |
|
| jag bytte termostat och packning samt stålringen i termohuset och min temp gick inte upp och oljan e den samma...har även bytt tempgivare både den blåa och den svarta....nån som vet felet???vill att vatten tempen ska stå exakt i mitten...mvh 7an | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.