AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.083

m3 rasslar/dunkar när jag stänger av den

To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
m3 rasslar vid avstängning. från bakre delen av motorn. låter som om det kommer precis ifrån där lådan är skruvad i motorn.. tänkte att det kanske kan vara svänghjulet som gett upp?? tror inte det är vevlager eller ramlager för den är helt tyst i motorn utan det är bara när man stänger av den och motorn snurrar på sista varvet, eller när man startar och lyssnar precis när man vrider på nyckeln så låter det likadant. rätt skämmigt att stänga av bilen när det är folk runtomkring och är även rädd för att fler saker kan gå sönder om detta inte avhjälps snarast!. tacksam för snabba svar och funderingar.

To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
glömde skriva att det gäller en e36 97a!

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Tror inte du behöver vara orolig..jag gissar på att dreven i växelådan rasslar skrammlar på bottenstocken..;)
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
okej, men det är inte något rassel som låter som typ något metalliskt.. detta är mer dovt och låter bara en sekund. typ som om någon gummiupphängnging är slut.. tackar för ditt svar och om det nu är så att bottenstocken glappar,, kommer lådan rasa framöver då eller håller det?

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
det är rätt vanligt på bilar att när man slår av dom och centrifugal kraften försvinner så skallar dreven på bottenstocken..inget konstigt alls..men om jag vore dig så skulle jag kolla oljenivån i lådan..
fast din beskrivning låter inte som drevrassel..hmm..
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
måste tillägga att det spelar ingen roll om jag trycker ner kopplingen en stund innan jag stänger av den, (då borde dreven stannat). tror fan att det är nåt mysko med kopplingen eller svänghjulet för kopplingen tar långt ner som fan, bilen driver iväg bara jag släpper upp pedalen en centimeter,,

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
är det på det viset så skulle jag nog riva isär innan nå´t lossnar å det brakar riktigt åt skogen..
vet inte vilken typ av tryckplatta som sitter på din bil..men en fundering..
om det är solfjäder koppling och utrampningslagret har varit dåligt ett tag..då svarvar utrampningslagret kona ner solfjäderarmarna å till slut går nå´n av å då blir kopplingen skum..sen om den biten faller innanför solfjädern och inte ner i växelådshuset då när du kör så slungas den fast och när du slår av den så ramlar biten ner och det skrammlar till..

bara en tanke
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
okej.. ska riva ner lådan och kolla. beställde ändå ny koppling i måndags för den behöver ju ändå bytas. ska bli intressant och se vad som kan vara fel och hoppas ej det är nåt allvarligt för då kan det bli jobbigt att tala om för tjejen att semesterkassan går åt till att laga m3an:) hehe.. ne men tack för hjälpen så länge iaf!

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
berätta gärna hur det gick sen!

Beemer, a way of life.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.