AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.050

Svänga in på Huvudled

Paap Reeder
Står vid stopptecken i ett vägskäl för att svänga höger in på H-led.

Får jag köra in på H-leden när jag har mötande i min "blivande" vänsterfil?

Vad händer om ngn börjar köra om 50 m före vägskälet ?? ... och jag just är på väg att svänga in ... ??
En s.k frontalkrock föreligger.

Jag hävdade vid diskussionen i syrénbersån över ett glas Kopke att det är OK eftersom man inte får påbörja en omkörning före ett vägskäl?

Har jag fel?

MVH /// Paap R

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
"Blivande" vänsterfil? Du får gärna utveckla det... =)

Enligt vad jag lärde mig så räcker det att du har väjningsplikt, då ska man lämna företräde till all korsande landsvägstrafik - även omkörande ekipage. Men jag behöver väl inte beröra hur olämpligt det är med omkörningar i mindre korsningar...

Fast det låter som om det var otillåtet att köra om där enligt vägmarkeringarna?

Mvh
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Du har väjningsplikt mot all trafik på vägen du ska ut på, oavsett åt vilket håll eller vart på vägen trafiken färdas.

Är det någonstans uttryckligen generellt förbjudet att köra om i en korsning? Kan inte minnas att jag sett det. Heldraget och skyltat omkörningsförbud är vanligt, men är det generellt mer än bara olämpligt att köra om i en korsning?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
I det fallet handlar det bara om att vara först. Du får inte köra ut på vägen om han påbörjat omkörningen, och han får inte påbörja en omkörning om du kört ut på vägen.
Skulle det bli så illa att han börjar köra om precis samtidigt som du kör ut på vägen så får man hjälpas åt att lösa problemet, han får avbryta omkörningen och du får sakta ner och ge honom det utrymme du kan i situationen.
Detta är dock ingen situation som ska behöva uppstå då han bör uppmärksamma att du står vid stopplinjen och därför avvakta med omkörningen, och du bör se att han ger tecken för omkörning och därför väntar med att köra ut på vägen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jeppe har helt rätt.

Det är tillåtet att köra om i korsning när man kör på huvudled, inte annars. Undantag: När bilen framför har påbörjat sin sväng är det tillåtet att köra om, även om det inte är på huvudled.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
OK!
Tack för info.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.