|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Snabbfråga - Är AC standardutrustning på E39, eller gick det att få sin E39 utan någon som helst AC? Bilen ifråga är en tysksåld 528i byggd 03/96. Tack för svar :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk | |
|
Det finns E39 utan AC. I instruktionsboken till min bil finns dels beskrivet en sur standard-värme och ventilations-anläggning med vred (utan AC), dels den "vanliga" klimatanläggningen med displayer och AC. /Micke |
|
|
Det finns ju även en AC-anläggning med vred. Den med knappar och display heter väl "klimatanläggning" eller? Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Den med knappar och display heter i min instruktionbok "Klimatautomatik". Denna är markerad som extrautrustning. Den sura med vred heter "Värme och ventilation". Den har ingen "snöflingeknapp", ingen AUC, ingen restvärme. Det står ingenting om att den kyler luften (vilket nämns explicit om klimatautomatiken), utan det närmaste man kommer är ett litet avsnitt som heter "Snabb luftning på sommaren". /Micke |
|
|
Bild på den utan AC finns här: Länk (Får väl slänga bort den om en stund om det är nån som tycker att det bryts mot copyright osv) /Micke |
|
|
Det finns E39or utan AC men de ær sællsynta ca. 2.5% mvh. |
|
|
Usch ja, då är det nog en bil utan AC jag sprungit på :( Vad heter den som har AC, men ingen display? Och hur ser den ut? Finns det alternativet ö h t eller har jag inbillat mig :) Tack för all hjälp! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag tror också att den varianten finns, men den är inte med i boken jag har. Kanske har drömt jag också :-) /Micke |
|
|
Ska be farsan ta en bild på sin nästa vecka, den har "manuell" eller lilla kliman, dvs. ingen display. Likt den jag hade på E34:n. Men helt manuell är den ju inte ändå, och inget fel på den kylan inte Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
| 2,5%? Varifrån kommer den siffran? En snabb sökning på 5-seriebilar uttagna 1997 på mobile.de ger ca 10%, så SÅ himla ovanligt är det inte. :) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag hade en -96:a utan AC. Montrealblå med montanaskinn är det den du har stött på :) ;) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Hinner inte lägga upp en bild idag men det finns en till. I min instruktionsboken finns bara "Klimatanläggning" (manuell AC) den med vred inkl. snöflingan och en som heter "Klimatautomatik" (helt automatisk). "klimatanläggning har Bara 3 rattar= en temp vred, Luftfördelning vred och hastighets vre. till vänster har den en innrecirkulationsfrift knapp, en Snöflinga Ac-knapp och en knapp för uppvärmning av bakrutan. Den micke visade bild på var helt utan ac och hade däemot 4 vred och 2 av dessa kunde man styra tempen på var sin sida, vilket man inte kan göra med den manuella ac klimat anläggning. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Tack för alla svar :) Bilen ifråga hade inte AC ö h t, så det lär inte bli någon affär (om de inte sänker priset till en riktig vraknivå). Jäkligt synd, bilen i övrigt var extremt fräsch och rätt på alla punkter :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Jo - denna sommaren har fått en att inse att Sverige blivit ett AC land!!! | |
| Tur att man har taklucka, av AC blir man bara sjuk och allergisk samt förlorar ca 1dl mer bensin per mil! | |
|
Hmm.. Min gräsallergi blir betydligt bättre när jag sätter mig i bilen.. Och inte blir jag sjuk heller. Sen tycker jag om att betala skatt också ;) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Thomas, Nej, inte den... Färgen var dock rätt. Denna var Montrealblå men med grått tyg. Mycket bizarr specifikation i övrigt: Standardstolar i tyg, elstyrda med minne (måste vara extremt udda???) Shadowline PDC Multiratt/farthållare Telefon Automatisk avbländbara speglar El-ställbar rattstång Rollo Taklucka HiFi Högtalarsystem ...men alltså ingen AC! Hela diskussionen påminner om något en kvinnlig kollega berättade... När de köpte en ny Volvo S70 för några år sedan var AC standard, men de gjorde, mot säljarens stora protester, en specialbeställning - någon AC skulle de minsann inte ha, ty det framkallade allergier och sjukdomar... "Sedan kom vi på att man kan ju faktiskt stänga av AC:n om det blir för kallt!" DUH! När de sedan härom året skulle byta in bilen (mot en E60 520iA) värderades den förstås 20-30 000:- under motsvarande bil med AC... Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jo, för taklucka o Klima ger ju exakt samma kyleffekt :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Puh....Skulle inte klara mig utan AC:n var utan i två varma veckor nu i sommar efter att rör sprungit läck var en pina att sitta i cupén. Att köpa en nyare bil utan AC är som att köpa en cabbe utan sufflett. ....... Fast friskluftskapaciteten är kanske sämre i lådor med AC som standard bör väl vara bättre i lådor utan AC kan man tänka. I min dog flugorna av värmeslag. |
|
|
A/C i en komfortbil i 5 seriens storlek är självklart. Även om M5 finns på denna jord, enligt mig, kommer E39:ans skepnad alltid att vara en sportig komforvagn. = ingen sportbil! Sen tycker jag att t.ex. 635 E24, där går gräns för AC,farth mm. En E30 325 med servo (på sin höjd) är max.! En riktig sportvagn ska inte ha nåt annat än kaross med drivlina, i princip, vikt är viktigt! Men det är vad jag tycker. Skulle också tveka på E39 utan AC. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
AC eller inte och hur vi värderar det... I "finbilen" har jag AC/klima, V40. Visst, det är skönt, men... I gammelbilen, MB 230 har jag bara taklucka, och faktiskt så är det inte så big deal att den saknar AC. Tror att det blivit lite AC-noja den sista tiden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.