AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.873

Min 320i drar en "massa" olja (320i E46)

ph
16
phoricu
320i Touring -01
Hej!

En snabb fråga innan jag drar igång något onödig apparat på egen hand. Har en BMW 320i Touring E46 -01 som har gått cirka 11.500 mil.

Jag har i min ägo inte servat den ännu (1000 mil kvar enligt servicelampa) men jag fick för ett par månader sedan en indikation på att oljan hade en låg nivå. Tänkte inte så mycket på det utan fyllde på en liter och körde glatt vidare.

Sedan dess har jag kört cirka 200 mil och häromdagen fick jag återigen varningslampa för låg oljenivå.

Skall en problemfri E46 enligt min spec dra så pass mycket olja, eller är det helt enkelt dags för en oljeservice med nytt fräscht filter etc?

Tacksam för råd / svar på detta!
ph
16
phoricu
320i Touring -01
Glömde att nämna att bilen tyvärr går mycket i stadskörning i centrala Stockholm. Gissar på att det kanske kan bidra till åtgången på olja?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
frågan har stötts och blötts här tidigare, använd sökfunktionen.

själv tycker jag det låter ovanligt mycket.

min 325 drar ca 1liter på 7-800 mil.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Det låter onormalt mycket. Har du kikat runt i motorn efter läckor eller spår av olja?

Jag skulle göra det, sen göra en service, byt olja och filter i alla fall. Nya packningar, ny skruv i tråget med ny bricka sen fylla upp olja sen hålla koll. Fortsätter det så skulle jag gå vidare i felsökningen.

Blåryker bilen något, eller är avgaserna färgade på något vis?
ph
16
phoricu
320i Touring -01
MD: Jag har kikat runt men inte kunnat hitta något uppenbart. Avgaserna är ej synliga, dvs som det ska. Inget annat problem märks heller med motorn utan den spinner på precis som den ska, det enda jag kan lägga märke till är att den ibland vid tomgång "spinner upp" lite, tex om jag har ACC:n på för fullt.

Har även kollat under bilen regelbundet men ej hittat något läckage som märks på det sättet.

Hade den även precis på förbesiktning hos BMW och de nämnde inte något om tänkbar läcka, kanske inte något de märker av på en sådan "enkel" koll kanske?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hm, du sa väl till dem att du hade problem med oljeförbrukningen?

Inget synligt? Har du lyft ventilkåpan och kollat, tändstiftsbrunnarna? Men att så mycket olja försvinner dit känns ju avlägset.

Det känns ju också skumt om bilen skulle bränna olja via kolvringarna, bilen är ju knappt inkörd.

Kollar du på stickan när du fyller? Så inte du bara har en dålig givare.. ?

Jag skulle bytt olja och filter samt skruv och packningar. Till en början.
ph
16
phoricu
320i Touring -01
Givaren bör vara ok, för 200-300 mil sedan när jag fyllde på "första gången" så var det på minimum, denna gång tittade jag inte utan fyllde bara på.

Jag är killen med tummen mitt i handen så det får bli till att lämna in den till bilmeck för att byta olja + filter.

Gissar på att jag även be dem byta skruven till tråget och packningarna?

ps. på tal om bilmeck, någon som vet en prisvärd i centrala Stockholm? Vet att BMW skulle ha 2900:- för olja + filter + mikrofilter, kändes "lite väl".
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr så menar BMW att 1liter/100mil är OK, vilket knappast någon förutom biltillverkare tycker...

Vilken viskocitet kör du på nu? SLX (0W-30)? Prova att byta till en helsyntetisk 5W-50 först. Om du fortfarande har problem har jag läst att Castrol TWS har överlägset tätande egenskaper.

Mvh
ph
16
phoricu
320i Touring -01
Tack för dina tips Rob, jag ska se till att lämna in den nu så snabbt som möjligt för ett oljebyte och även be dem syna eventuella läckage väldigt noga.

Jo det här med 1 lister/100 mil är ju rätt sjukt, men jag har hört från polare med BMW att deras även drar 5 liter på en 600-700 mil.
M54 maskinen är mer törstig på olja än M52TU. Det är normalt med 1 liter per 1000 mil ungefär. Din bil verkar ju vara ganska ordentligt mycket törstigare än så. Det är SLX 0W-30 som skall finnas i motorn, kolla upp att så är fallet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.