|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har köpt en bil idag, en BMW 318i - 89. Är mycket nöjd! Det finns dock lite saker som ska åtgärdas, och nu vänder jag mig hit för lite hjälp. Det surrar otroligt mycket vid baksätet, på höger sida. Bränslepumpen låter inge vidare, var hittar jag en ny sådan (eller beg.)? I papperna står det att modellen är 318i, och dessa går jag på! Ägaren innan påstår dock att modellen är 318iS, men det är nog bara snack... På bakluckan står dock det 325.. (!) Men, jag går på att det är 318i, eftersom papper brukar stämma, det är ju trots allt från vägverket.. Avgassystemet är helt slut, vill även hitta detta någonstans. Så, var finns rätt bränslepump att köpa? Och var kan man få tag på ett avgassystem som passar? Biltema? Just det, sista saken... En lykta fram är lätt sprucken, men har fått med själva lyktglaser. Är det bara och pilla ut det gamla och byta? Tack! Är numera stolt BMW-ägare. Mvh Johan | |
|
Det fanns en modell av 318 mellan -88 till -89 som heter 318is. Med en 8V motor på 113 Hk om jag inte minns fel. Det är förmodligen en sådan du har. 1990 kom 318iS med 16V motor på 136 Hk. En riktigt trevlig lite krabat. Jag har precis jagat tag på en begagnad bränslepump till min 318iS, förhoppningsvis fungerar den. Jag blev rådd att försöka få tag på en pump som inte legat alltför länge. Eftersom en pump som legat länge oftast går sönder efter några veckor. En ny pump kostar 2500 kr, inte billigt direkt. Mitt avgassystem var oxå helruttet vid köpet, blev ett Simons sportsystem. Passformen var bra, när jag väl vände upphängnigsgummina åt rätt håll, och den låter rätt trevligt för att vara en fyra. /Fredrik |
|
|
Tack Fredrik M! Letar för fullt! ;) Införskaffar nog avgassystem på biltema... Mvh Johan |
|
|
Fick prisuppgift på 2900:-, ouch! Går det inte att hitta en pump till bättre pris? Ang avgassystem, var kan man köpa ett Simons sportsystem eller liknande? Mvh Johan |
|
|
Jag köpte mitt avgassytem hos AD Center. Länk Angående pumpen så kostar till min bil mellan 2500 - 2600 hos Mekonomen, AD Center och på något ställe till jag kollade på. Hittade en begagnad för 400 kr på annons. /Fredrik |
|
|
Tack Fredrik! Mvh Johan |
|
|
Avgaseriet på din bil består väl bara av kat och bakre dämpare med rör? Isåfall är det väl bara bakre burken du ska byta (med vidhängande rör givetvis)? Ca 1000:- kostar det nytt skulle jag tro Bränslepump är ju alltid en chansning att köpa beggat, sitter din i tanken? Om du har en sk inlinepump (utanför tank) så bör du klara dig på 1500;:- max för en ny |
|
|
Tror jag hittat det jag är ute efter.... Har kollar på Mekonomen, har en del bra saker! Till min bil och reg. nr får jag upp två passande bensinpumpar. Den ena benäms "Bensinpump el, Bosch", 2225:-. Och den andra "Bensinpump el, komplett enhet, Siemens VDO", 2695:-. Vilken bör man välja? Mekonomen hade även passande avgassystem, och ett enligt dem sportsystem, från katalysatorn och bakåt för 1725:-. Hur ser det ut tro? Är det som ett vanligt avgassystem? Får jag något användbart svar här så beställer jag pump och avgas från Mekonomen, tack ni som redan bidragit! E36: Japp, från katalysatorn och bakåt! Mvh Johan |
|
|
Bensinpumpen som sitter där orginal, är det Bosch eller Siemens? Vet man det borde det bara vara att beställa den.. Måste nog gå ut och demonetera! Mvh Johan |
|
| Avgassystemet är antagligen ett Simons om det är sportsystemet då Mekonomens universalavgas är bla Simons. Köpte mitt Simons sport på Autoexperten. Det är svart med rostfritt, polerat ändrör. | |
|
Fick ett bra pris från en avgasfirma i stan, för system och montering! Försöker åtgärda en annan brist på bilen, och det är att byta ut lyktglaset längst ut på vänster sida... Men lyckas inte demontera det gamla? Något tips för att enkelt byta glas? :) Mvh Johan |
|
|
Alltså har du fixat avgaset nu? Då är pumpen kvar? Du måste lätta på locket och se vilken du har, det finns såväl Bosch som Siemens, normalt är de inte bytbara mellan varann, så kolla vad du har först |
|
|
Avgaset inte klart! Men har letat reda på lite lämpliga alternativ. Öppnade idag och tog loss pumpen, såg inte ut att vara något fel. Provkörde snabbt direkt på 12v batteri, inga missljud. Efter lite spekulerande kom vi fram till att den lilla motorn skulle kunnat orsaka rejäl resonans i tanken, genom att ligga emot etc. Och det fanns små skrapmärken på den långa "staven", tror det är givaren till tankmätaren. Monterar allt igen, och ser till att den sitter rätt åtdragen samt helt vertikalt. Tada! Inga missljud, och en glad motor. Tjänade 2500:- på att undersöka och prova. Tack för hjälp härifrån, har nu iallafall kommit in lite i mekandets värld! ;) Lyktglas, avgassystem samt framruta kvar! Mvh Johan |
|
|
Vad är det med framrutan? För att byta lyktglas måste du nog åtminstone skruva bort själva strålkastaren Kolla upp avgas med Länk |
|
| Info om Simons sportavgas, samt återförsäljare hittar du här: Länk | |
|
Tyvärr tycker jag simons system håller riktigt dåligt Ska du behålla bilen är rostfritt ett mycket bra alternativ |
|
| Håller med dig E36..hade rostfritt på min förra bil, försökte hitta till min 316 Compact -98 men lögn i h-----e så det fick bli ett Simons sportsystem då det endast skilde 200 kr jämfört med ett standard från mekonomen.. (Alternativet var att bygga ett rostfritt direkt på bilen till mer än dubbla priset!) | |
|
Tack alla som sagt sitt i tråden! Stolt och glad att det blev just BMW, fick en frän BMW-keps idag eftersom jag deltog på SpeedFestival i Västerås! ;) Ha en trevlig sommar, nu löser sig det hela. Tack! Mvh Johan |
|
|
Anledningen till att det blev ett Simons för mig var att Ferrita tyvärr lagt ned produktionen av avgassystem till E30. Det räknas numera som specialbygge och skulle kosta 5-6000 kr har jag för mig. Har haft Simons på tidigare bilar och de har väl inte hållt särskilt bra, men jag blev väldigt förvånad när jag såg systemet på min bil vid besiktningen i våras. All svart lack satt kvar och det såg väldigt nytt ut efter ett år och vinterkörning. Mina andra Simons system har sett väldigt skabbiga ut efter samma tid. De har kanske fått ordning på kvaliteten. /Fredrik |
|
| Rostfritt finns till E30 för ca 2000:- | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.