AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
884

BMW 330 - framvagnsproblem ?

pu
547
puiu
330i-03
jag har en BMW 330 -03 och när jag svänger höger så hörs det ett dunkande från framhjulen på vänster sida, hur är det med garanti på sådana saker - bilen har gått ca. 9000 mil.
Tacksam för hjälp
Även om bilen är svensksåld så har nybilsgarantin (2 år) gått ut, det handlar alltså om goodwill. Om bilen är svensksåld och du är första ägaren så kan det gå vägen, men då måste det vara ett känt fel som många drabbats av. Hur som helst så måste felet identifieras av auktoriserad BMW-verkstad, som måste höra med BMW om goodwill kan godkännas.
pu
547
puiu
330i-03
jag är tredje ägare och jag har haft den i två månader, jag undrar vad det kan vara för fel på framvagnen? Kan ni svara på det? tack för hjälpen.
Kolla vänster framdäck riktigt noga innan du gör nåt annat först, kan vara som jag hade...nåt fabrikationsfel i däckets slitbana, det saknades liksom mönster på ett litet ställe och gummit var som hårdare där vilket gav upphov till ett dunkande ljud i svängar...särskilt tydligt på nyasfalterade och jämna partier. Det var dock väldigt svårt att se och känna bulan med handen ändå!? För att bli riktigt övertygad så skiftade jag temporärt mellan fram/bak och hörde hur dunkandet flyttades bak. Det var inga skräpdäck detta hände på utan bra märkesdäck.

/ Micke
pu
547
puiu
330i-03
mina däck är helt nya Bridgestone Turantza
och problemet med dunkandet fanns med de gamla däcken med eller de nya kanske satt på vid köpet?

Hjullager skulle det väl kunna vara med men tveksamt efter bara 9000mil.

Jag skulle kolla däcket noga ändå, om det är nåt fabrikationsfel så spelar det ju ingen roll hur nya de är.

/ Micke
pu
547
puiu
330i-03
Jag hade de gamla däcken endast i 2 veckor eftersom jag precis köpt bilen så jag vet inte. Det konstiga är att det hörs ingenting på raksträcka
hälsningar
Alex
Om du har köpt bilen av en bilhandlare så bör du åka in med den till dem så snart som möjligt, ev så kan det gå på MRF-garanti: Länk. Garantin gäller bara tre månader ...
... och bilen får inte ha gått mer än 10.000 mil, du närmar dig båda gränserna.
pu
547
puiu
330i-03
tack för svaret,men bilen är köpt privat.mvh alex
pu
547
puiu
330i-03
hallå grabbar angående min framvagn som jag har haft problem med,
jag kan mecka en del men jag har haft lite problem med mina fingrar. så jag kunde inte mecka på några veckor och jag har bestämt mej för att kolla själv. jag lyfte bilen idag och jag kollade bromsoket om det sitter fast ordentligt men med min besvikelse så har de som har bytt bromskivorna fram för två månader sen har de inte skruvat insexskruvarna ordentligt.
Nu är jag glad över att allt stämmer men jag är förbannad på amatörerna på verkstaden som klantade sej. Ha de så bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.