AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.622

Automatlådebekymmer 730 E32

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej Alla.

Enn kompis har köpt en 730 -92, med en liten lustighet i automatlådan. Först så när han har "P" läget i så vill gärna bilen gå framåt, samt att få in högsta växeln i Drive är svårt, går tydligen i "M" läget dock.

Kan det vara nån Magnet eller så som felar? Det är bra kräm i batteriet samt att han har haft batteriet urkopplat över natten.

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Plastkulorna?
Sök på det ordet så hittar du andra som har, vad jag minns, samma problem och de beskrivningar de ger och se om de överensstämmer...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
har kollat en hel del. Ingen beskriver det med "P" läget, att den vill driva även där. Den går in i "Getribe" med glömde jag att skriva.

Men att inte sista växeln går i är väl antagligen pga Getribe.

Antar att bilen blir billig snart.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
RonnyL samt STEPHAN:

Det finns inga plastkulor i vare sig ZF4HP22EH eller ZF5HP18EH, som är de lådor som monterats i E32 730iA R6 eller V8!

Lådan går i "nödläget" (Getriebeprogramm) som de alltid gör när något felar...Kan vara precis vad som helst, men kanske ett trasigt/slitet lamellpaket, vilket inte är helt ovanligt om man har 4HP22...Magnetventil kan också orsaka konstiga fel, då det kan bli tryckfel i ventilhuset. Lådan går på 3:an(4HP) eller 4:an(5HP) endast, då "Getriebeprogramm" visas i checkkontrollen, o det är för att man skall kunna ta sig till närmaste verkstad. Du kan också få "turbinljud" liknande "zzwirrwirrwirrr" när detta händer!

Jag skulle ta ned tråg o ventilhus, kolla oljans skick, byta filter o o-ringar till ventilhuset, samt kolla upp magnetventiler o alla kontakter som sitter på och i lådan, i första läget. Är oljan colabrun, så är den bränd o slut, är den svart och/eller full av spån, så kan jag sätta min hatt på att det är brända lameller!

Lycka till!

/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej igen.

Var just ut o provkörde den. I lutning samt med "P" i, rullar den, hackandes. Man måste ha handbromsen i för att stå still. Körde ut från parkeringen, bra på ettan, sen när tvåan skulle i så sköt den stenhårt i den, huvet snabbt bakåt samt ett litet med märkbart hjulspinn.

Kör man på 4án så går det rätt bra. Getribe ramlar i när man kör på driven.

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ojdå...verkar vara ett mekaniskt fel i lådan, tex. P-spärren som pajat...jag skulle inte köra bilen alls,(kan vara spånor i oljan pga. raset) utan ta ned lådan, köpa en utbytes som funkar, samt sedan ta isär originallådan o kolla vad det är....intressant...

/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Japp, jag tycker det är intressant med faktiskt.

Man kan nog anta att P-spärren(hur nu den är konstruerad) är trasig.

Sen det att den växlar så djuriskt hårt. Men det kan ju som du säger vara rester av ett ras.

Vet inte vad man ska råda till egentligen. Han fick den "billigt", o han har aldrig skruvat bil. Skulle gärna köpa den av han om jag hade plats.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Svårt där... Vad säger han? Är han villig att lägga ned några tusingar, eller? Hur är bilen i övrigt (skick)? Värd att satsa på?

/A

Paap Reeder
... verkar konstigt.
Har ni justerat in växelförarvajern rätt??
I läge P kan den inte driva. I läge P går en gaffel in och låser en kuggkrans på utg- axeln.

Ställ växelföraren i läge P.
Justera in armen på lådan i "längst främre läget" - dra åt låsskruven - kör som vanligt ... tror jag.

MVH /// Paap R

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Då kan man justera det inifrån bilen? Vore ju toppen om det skulle fixa sig med hjälp av det.
Ra
52
Ragge1000
750ia 1989
Min gör lika dant när jag har dåligt med servo-olja.

/Nisse
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Har just kollat under växelväljarens panel för o se om det gick att justera växelvajern, men icke. Spände den något, men då hamnade växlarna helt galet, backen gick tex inte att få i. Fick släppa upp för att kunna backa igen.

Så i princip får jag väl lyfta bilen för o se om det går att släppa efter vajern under bilen. Låter det vettigt eller har ni nå teorier eller erfarenheter.

Märkte även när jag stod i läge "P" i lutning o rullandes framåt att man "känner" i växelspaken hur det liksom kuggar över(svårto beskriva).

Å vill bara tilläga att denna sida är fantastisk. utan Autopower o dess användare o skapare skulle mitt BMW-ägande vara över, för länge sedan.

TACK.
Paap Reeder
... du måste justera vajern ner på lådan vä sida.

MVH /// paap R

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Provade idag att justera vajern, släppa o spänna den. Ingen skillnad alls.
Föreslår en diagnos på den nu. Den går ju bra ett tag, o jippi så går den in i nödprogram. Startar om o sen går det bra ett tag till.

Såg även att det var olja under lådan samt en bil upp ovanför armen som vajer är fäst vid.
Da
4
Darre
735iA -90
Får samma felmeddelande på min 735i 90:a (Getriebeprogramm)
Men min låda gör så här att, man kör iväg på låg växel och sen vid 3000 varv så hoppar den över alla växlar och går direkt till högsta växeln.
Har inga andra missljud eller nått,fick problemet efter jag tryckte på körprogrammet S när jag skulle göra en omkörning och sen tryckte jag på E, efter det så blev lådan knäpp.
Men är nog bara att fara på en verkstad och öppna plånboken:) och få det kollat.
Da
4
Darre
735iA -90
Men min låda gör så här att, man kör iväg på låg växel och sen vid 3000 varv så hoppar den över alla växlar och går direkt till högsta växeln.
Har inga andra missljud eller nått,fick problemet efter jag tryckte på körprogrammet S när jag skulle göra en omkörning och sen tryckte jag på E, efter det så blev lådan knäpp.
Men är nog bara att fara på en verkstad och öppna plånboken:) och få det kollat.

japp!
Da
4
Darre
735iA -90

japp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.