|
|
|
|---|---|
|
Efter lite testkörning med min nyinköpta bimmer (750 -89) är jag missnöjd med kupéljudet i motorvägsfart. I 150 km/h låter det rätt mycket. Jag har lite svårt att exakt identifiera oljudet men jag misstänker att det är däcken. Det som sitter på är Goodyear Eagle Ultra Grip (GW-2 tror jag) i dimension 225/60/15. Dessa ska tydligen vara åretruntdäck, det står m+s på dem iaf. Är det troligt att de är däcken som för oväsen? Mönstret är det inget fel på; jag vet inte hur gamla däcken är. I övrigt kan jag inte höra speciellt mycket vindbrus men det är ett tröttande dovt ljud som finns. För övrigt har denna bil (HNU ***) tillhört två andra personer på forumet som får identifiera sig själva om de vill. | |
|
Det är vinterdäck du kör på, dessutom förhållandevis bullriga vinterdäck. Däcken kan således ha mycket med högt kupéljud att göra... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Och olika sommardäck kan även för oljud. Vissa däck väsnas som bara den och vissa är som en viskning. Som på min merca så funkar continental bäst. |
|
|
De kallades av året-runt-däck av den som hade valt däcken. Det känns ju tryggt när det blir blött på vägen... Nåja, nästa säsong får det införskaffas någorlunda tysta sommardäck. Bilen kommer inte rulla så mycket i år. |
|
|
När jag "hämtade hem" min nuvarande E38 från Tyskland så medföljde en uppsättning av dessa däck på fälg. Jag har dock inte upplevt dem som speciellt bullerbenägna. Däcket är ett sk. "höghastighets vinterdäck" som är vanligt förekommande när tyskarna väljer vinterdäck. Good Year klassar fö. detta däck som ett sk. högprestanda vinterdäck. Däcken borde ju ha ett antal år på nacken som du säkert kan bekräfta om du kollar tillv. datum. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
Helga |
När jag tog hem min 528 från Tyskland så satt dett Perrelli dubbfria 225x55x16. Bilen gick tystare på dom än på Falken och Toyo sommardäck med samma dim. //Helga |
|
-Per-: Det finns inga däck som är gjorda för att användas året runt, i alla fall inte i svenskt klimat. Vinterdäck är gjorda för vinterbruk och sommardäck för sommarbruk. Av något anledning är det tillåtet att använda vinterdäck året runt, därmed inte sagt att det är lämpligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Per: Så Du köpte henne! Grattis till att ha köpt en mycket, mycket fin 750! Ja däcken är ju friktionsvinterdäck, o är ju inte direkt avsedda att köra på sommarväg med...så det lär höras....däremot så kan jag säga att alla E32/E34 har problem med visst vindbrus i höga hastigheter, o det beror på framrutan o dess avsaknad av tätning på vä. o hö. sida i nederkant, mot torpeden. Tricket är att fylla glappet med tex. elastiskt rutlim (svart), då blir det tyst! Det blir värre iom. -93 o framåt, då man byter ut framrutelisten mot en som skall avvisa regnvattnet mer effektivt... :-( då brusar det så man tror bilen varit krockad, o dåligt lagad..., men samma sak där: fyll igen de hål som luften tar runt vindrutan! Jag har låtit göra det på min senaste 740, o det blev kanon! Lycka till med nytillskottet! Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Köpte dessa däck: Länk Jag är helnöjd! Knäpptysta, grymt sköna, och ett jäkla grepp! Det blev en helt annan bil mot mina gamla däck. Trots att jag passade på att byta till 19" och därmed lägre profil går bilen mycket mjukare och tystare (men ändå stabilare) än med mina gamla slitna däck. Även spårkänsligheten minskade drastiskt! Om man vill ha tysta däck ska man tydligen undvika de "tuffa" V-formade mönstrena. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.