|
|
|
|---|---|
|
Sedan en vecka pågår det en debatt om bilar på insändarsidan i Metro, här är de insändare som hittills är publicerade: 5 juli -- Nya och fina bilar tycks ha allt utom blinkrar Tänk att de nya fina, stora och välutrustade bilarna i dag har allt utom blinkrar. Hur kommer det sig att det kan finnas ett sådant grundläggande fel i många av de nya fräcka vrålåken som åker på våra vägar? Byta fil hipp som happ och svänga in på en annan väg utan att använda blinkrar tillhör vardagsmat nu för tiden. Borde inte dessa bilar åka in på service för en extra koll? Har det uppkommit något fel i produktionen som inte uppmärksammats? Hastighetsmätaren är en annan teknikdel som borde ses över. Trots att jag ligger i 70 plus 5 kilometer i timmen på en 70- väg kommer snabbt bakomliggande bilar i kapp. Kan det vara så att de nya bilarna visar en lägre hasighet än föraren egentligen kör i? Ytterligare trafikvett gäller avståndet till andra bilar. Förstår inte hur det kommer sig att dessa snabbgående tyska stora monsterbilar måste ligga med nosen i bagageutrymmet? Varför denna närhet i trafiken? Där är det enda stället närhet inte borde finnas i denna råa värld. Vi är inga odödliga gubbar i ett tv-spel som kan få nytt liv igen bara vi trycker på ”reset”. Bilkörningen på vägarna är inget tvspel. Det är inte bara ditt eget liv du har ansvar för. FÖRNUFTIG TJEJBILIST MED KÖRKORT I TIO ÅR -- 7 juli -- Man ska respektera dem som håller fartgränserna Svar till ”Förnuftig tjejbilist med körkort i tio år”. För det första är det väl så att folk kör lite hur som helst oberoende av hur ny, stor eller dyr en bil är. Dra inte alla över en kam. Hur kan du sedan påstå dig vara förnuftig. Du kör ju själv uppenbarligen för fort (5 km/t). Du kan ju inte tro att du är den som kan sätta gränsen för hur mycket man kan tänja på lagen. Jag är väl inte den som alltid själv håller hastighetsgränsen men jag tar inte åt mig av vad en sådan som du säger för det är bara en form av dubbelmoral. De som däremot håller på gränserna har man bara att respektera för de har ju faktiskt rätt. Så klaga inte innan du själv har ditt på det torra. INTE BÄST -- -- Håll dig i högerfilen om du inte har bråttom Svar till ”Förnuftig tjejbilist med körkort i tio år”. Jag tycker hela din insändare osar svenska avundsjukan, detta baserat på följande: Du påstår att enbart folk i nya bilar struntar i att använda blinkers samt kör för fort och inte kan hålla avstånd. Du blir förmodligen inte bara omkörd av nya tyska bilar utan även bilar som inte tillhör den kategorin. I stället för att irritera folk genom att ligga i vänsterfilen och fis-köra så lägg dig i högerfilen tillsammans med övriga bilister som inte har bråttom. Hade jag min tjej med krystvärkar i baksätet skulle du förmodligen inte ha något bagageutrymme kvar om du låg framför mig. Det finns en anledning till att vänsterfilen kallas omkörningsfil, till och med på trafikskolan. TURBO -- 10 juli -- Omkörningsfil finns inte på en vanlig tvåfilig väg Svar till signaturen ”Turbo” (7/7). Att vänsterfilen är en omkörningsfil gäller endast på motorvägar och motortrafikleder. På en vanlig väg med två eller flera filer åt samma håll bör det fordon som ska svänga vänster vid nästa korsning ligga i vänsterfilen. Snabbare fordon får alltså köra om till höger om det långsammare fordonet på sistnämnda vägar. SVANTE BJÖRKANDER -- -- För korta avstånd i trafiken skapar helt onödiga risker Till signaturen ”Turbo” (7/7) och andra glömska bilister. Vad lärde ni er i körskolan? När glömde ni att anpassa hastigheten och inte stirra er blinda på hastighetsbegränsningar, som ni sedan saltar med 20 kilometer i timmen? När glömde ni att en säker sommarväg snabbt kan bli lika hal som den isigaste vinterväg under fel omständigheter? När glömde ni att 50 kilometer i timmen motsvarar att hoppa från tio meter rätt ner i asfalten? Att energin vid 100 kilometer i timmen är fyra gånger så stor? Att bromssträckan är minst 50 meter vid denna hastighet, utan att man har tagit hänsyn till reaktionssträckan? Snäva omkörningar, höga hastigheter och korta avstånd är några av de helt onödiga risker som är alldeles för vanliga. När glömde ”Turbo” att hans tjej och barn, och säkert de andra på vägen, är mer tacksamma för att överleva än att komma fram en halvminut snabbare? Har det helt undgått er att utsläppen sänks avsevärt om man sänker hastigheten och slutar köra ryckigt? JONAS HAGMAR -- 12 juli -- Genom körkortet förbinder man sig att följa trafikregler Svar till signaturen ”Turbo” (7/7). Om jag hade en tjej med krystvärkar i baksätet skulle jag inte utsätta mig själv, henne, hennes barn och andra medmänniskor för risken för lemlästning och/eller livslång invaliditet genom att köra på mina medtrafikanter. Kunde jag inte klara av transporten på ett säkert sätt, utan blev så nervös att trafiksäkerheten blev lidande, skulle jag hellre försöka klara av att hjälpa till vid nedkomsten. Men det kräver mer mod än att blinka med helljus, gasa och signalera. Då vore du, ”Turbo”, en hjälte och inte som nu en dum en. Lag är överenskommelse, och det lustiga med trafiklagstiftningen är att du genom namnteckningen på körkortet undertecknat en överenskommelse om att du får framföra ett motorfordon på villkor att du följer lagstiftningen. Har du, ”Turbo”, inte körkort kan du be grannen att få titta på hur ett sådant ser ut. YRKESFÖRARE SEDAN 1976 -- Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
|
Även denna insändare var med i dagens tidning: -- Alltför få använder det högraste körfältet Svante Björkander har i sin insändare (10/7) rätt och fel. På 70-väg, eller mindre, finns inga omkörningsfält. Där ska man välja körfält utifrån senare vägval. På snabbare väg däremot gäller högertrafik, enligt Vägverket och polisen. Vidare gäller högertrafik även på trefältsväg om det är en 90- eller 110-väg, men alltför många struntar i detta och väljer mittfältet. Varför bygga miljardvägar som knappt används? Vägverket har satt upp någon enstaka skylt om att man ska välja högerfältet, men det behövs mycket mer info. LARSGÖRAN WÄRN, BUSSCHAUFFÖR -- Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har svarat på sådana här trådar förr men det har snabbt blivit raderat, får väl se om det blir kvar denna gång... Är det inte så med mindre bemedlade (då menar jag inte ekonomiskt utan IQ-kapitalet) människor, att de så fort de ser/märker något som går utanför deras norm om vad som är tillåtet så ska det börjas skrika och hetsas om än det ena än det andra. Ena dagen är det regnskogar nästa så är fisken livsfarlig och efter det är det "suvar" som är på tapeten, och listan kan göras oändlig... Bara dessa människor får gå i grupp med sina uniformer och slå ner på något unisont så mår de bra. Att då se/höra andra människor som gör annorlunda skrämmer skiten ur dem! Hur var det när de kom fram att jorden inte var platt, hur var det när de uppfann hjulet, internet, bh´n med mera. Just nu är det hastighetsöverskridarna som ska brännas på bål. Sådana människor gör inget annat för oss andra än bromsar ALLT! Innan det kommer svar på om jag då har uppfattningen om att man ska få köra hur fort som helst eller aldrig använda blinkers svarar jag givet nej. Men jag tycker det är upp till varje individ att under uppväxten skaffa sig sådan lärdom att man klarar av vuxenvärlden med allt vad den för med sig. När man som i Metroskribenten ovans inlägg vid trettio? års ålder märker att man inte hoppat på tåget i rätt riktning tycker jag att man istället för att klaga på alla andra ska tiga still och inse att man ska hålla käft! Nu är jag inte uppdaterad om hur många människor det finns på planeten men ett visst svinn får man väl räkna med?! Go with the flow.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.