AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.091

Racing Dynamic? Värt att köpa..?

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Är detta nåt o ha?

Länk

Någon som provat liknande kit från dom till sina bilar?

Min bil Länk
Bilen kommer ju inte gå sämre med det filtret iallafal eftresom det tar kalluft i fronten. Ljudet kommer bli mocket goare, och responsen i motorn kommer nog förbättras. Dock tror jag inte du kommer känna någon hästspark av det... Men som sagt, sämre blir det ju inte

/Fredrik
sa
77
salmon
323i -84 e30
320i -89 e30
hmm 170 dollar för det lät juh lite väl dyrt eller??

//s
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
OK, det låter ju bra!

Ska bygga en kopia av deras kit :)

Min bil Länk
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Jag har också sugit på den där karamellen ett tag och kommit fram till att ett av de enklare sätten att öka effekten är att se till att motorn får myckt och kall luft - typ 3½% på bara 10° temperatursänkning.
Trånga krumbukter i ett varmt motorrum kan då inte vara optimalt.

Om man mixtrar med mängden luft så kan ju bränsle/luft-blandningen bli kajko (som på min gamla 125'a som brände hål i kolven :-), men i detta fall så sitter väl luftmängdsmätaren efter filter och då borde elektroniken klara det ?... eller någon kanske kan bringa klarhet ?

Fast... jag tror nog BSR's lösning med täckplåtar är väl så bra... kanske får man öppna upp någon tillufttratt lite mer.

funderar
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Hittade förresten på din länk en annan grej jag spontant känner du borde kopiera istället...

Länk

Den du !!! en egen luftburk som suger utifrån
Med lite masonit, gaffa-tejp och glapack borde man kunna göra en form för glasfiber...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag har köpt en 3" aluminiumslang som är flexibel.
Tänkte koppla denna på lmm, ta bort luftburken och dra ner röret bakom fronten där jag monterar ett öppet KN.

Vad tror ni om det?
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
visst det låter lite när man gasar.. :) fast har hört att ett insats filter ska vara minst lika bra då det inte kommer någon varm luft ifrån motor rummet in i filtret + att man slipper glida runt med bondetrim låter fräckt men händer inget.. ;) om du kör öppet, ta bort resonans burken & plugga hålet så låter de ennu mer :).. hitta en storlek större lmm o testa med.. kan bli ännu bättre om du har "tur"

Visa användare
282
Fatii
p.s
..om du köper vägg modellen så ska helst luften kunna komma därifrån..
d.s

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
"Jag har köpt en 3" aluminiumslang som är flexibel.
Tänkte koppla denna på lmm, ta bort luftburken och dra ner röret bakom fronten där jag monterar ett öppet KN."

Om det tror vi inte :-)

Öppna filter har lägre genomströmningsmotstånd för att de är mindre täta å då behöver de underhållas med olja för att fånga tillräckligt med partiklar... vilket de inte gör ändå... men förmodligen tillräckligt om de är välhållna.
Däremot - om du sätter filtret i "blåsten" så riskerar du att hamra sönder filtermaterialet med partiklar. En tilluftkanal med lite krumbukter - inte trång alltså - är nog bra för att fånga de största fulingarna så att filtret får ägna sig åt att filtrera damm och inte getingar och stensprut.

Nåja, utan att vara filtertarzan skulle JAG vara mysket försiktig med att ha filtret för öppet. Jag tror fortfarande på att göra en liten burk som suger bakom strålkastaren, även om jag är en aning sval inför det där med öppna filter och det underhåll de kräver.

5cent
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Har skippat det här lilla projektet nu. Kör med Green Cotton insatsfilter istället...

Men tack för alla tips...

Min bil Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Funderar också på att skippa modifieringarna och lägga i ett KN insats. Kanske en bättre lösning?

e34brilliant: Hur blev det med ditt Green Cotton?
Visa användare
282
Fatii
vill också veta.. passform ex lira det fint med filterhållarn ?

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Passformen var perfekt...!

har inte kört bilen sedan jag monterade i green cotton filtret så jag kan inte uttala mig om någon ev. skillnad! Men kommer antagligen köra en sväng i helgen! Kan återkomma då om resultat!

Min bil Länk
Visa användare
282
Fatii
är det ett torrt filter? asså så det inte är inoljat från fabrik.. inte jätte bra för lmm om det kommer olja på som sedan skit fastnar i... om det är torrt ska jag me ha ett Green Cotton insatsfilter så D så ;)

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det var torrt! Inte inoljat...tänker inte stoppa i ett inoljat filter :)

Körde med bilen igår och det var klart bättre med original luftburk + green cotton insatsfilter istället för öppet sportfilter!

Min bil Länk
Visa användare
282
Fatii
gött så... satte i ett kn insatsfilter idag.. grymmt lätt att montera märkte ingen skillnad, förutom att jag själv vet att det sitter där.. *nöjd*

Visa användare
282
Fatii
fuck jag e nog dummast av alla på jorden... kolla med expiditen hon sa ne det ska vara torrt.. bara när man tvättar det som man tillför filter olja... mena hon på.. monterat o klart samt 600kr fattigare sitter jag nu o läser på kartongen att det är inoljat för bästa filtrerings möjlighet... LOL... borde hållt mig o fått hemskickat ett ITG filter ist...Fan att man ska vara så ivrig..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.