|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
ravve, Ditt antagande är korrekt :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Micke: Du har absolut rätt. Jag brukar försöka undvika sol vid fotografering men ibland går ju inte det. Jag hade lite tids- och därmed fantasibrist vad gäller fotandet av 550:n. Inte det att jag hade den för kort tid, tvärtom, men det envisades med att dyka upp en massa annat trams som måste göras. Jobba t ex :) Jag skall testa dina tips. Blixt har jag förstås. Reflexskärm vore iofs bra, men det kräver resurser som inte finns varje gång. Jag är lycklig om jag får tag någon som har tid att köra för åkbilderna. Har du testat polariseringsfilter, förresten? Är det något som är lyckat för bilbilder? Hoppas ingen tycker jag kapar tråden, men den handlar väl om reportaget och därmed bilderna antar jag :) Mvh /Janne |
|
|
Janne: Jag kapar tråden lite till. Polariseringsfilter är alldeles ypperligt för att fota husvagnar i motljus dragandes uppför Jönköpingsbackarna i max 70 km/h. Kom ihåg att dimljusen lätt står för högt med ett sådant ekipage:) Mvh Asken |
|
|
Janne: Jag har ett filter på stora gluggen men vet inte riktigt vad det har för funktion och ska jag vara ärlig så blir nog bilderna bättre utan filter. Men det finns ju massor med kul filter att köpa, har funderat på ett stjärnfilter för att få till coola blänk i bilderna. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Janne: Åkbilder, under veckoslut får du väl höra av dig! 5,5 till hundra, jag har väl under 4 på min BMW... Förresten finns det doftgranar till motorcyklar? I varje fall har jag ytter(!)temperaturmätare... Var i Ryssland i tio dagar. Körde max 170... Blev förhörd av milisen, men inte av den orsaken. Nej, de undrade vad jag gjorde på militärt område... inte långt från ubåtsbasen utanför Murmansk. Bl. a undrade de om jag kände någon i Ryssland, och då sade jag att jag bl a kände en vars far hade varit general i sovjetarmén... Nåja, jag fick en kopp te och så hann jag nästan äta upp ett halvt kexpaket innan milisen inkl tolk anlände. Tyvärr har jag inget foto från tillfället... Ja, egentligen var det det där med accelerationen jag reflekterade över. I vissa sammanhang känns 5,5 som rent av usligt. Min en (!) cylindriga F 650 accelererar väl på det? Tänk att allt skall vara så relativt... Leif L |
|
|
Leif L; Vad toppar en F650? Säljaren av min röda hade en BMW MC som klarade ca 170-175km/h, men var snabb till en bit efter 100km/h, alltid kul att köra i från MC i högre farter, som i den Vette Cabrio C5-01 jag åkte med i, 270-280km/h var inte roligt för den halvsnabba hoj som var ute på motorvägen, följde med till 250-260km/h, men se var det stopp, 250km/h eller mer i toppfart är ett starkt önskemål från min sida. Mixtus; Vi får göra det, vilken handlare?=) Mvh Stephan |
|
|
F 650, efter 160 är det rätt segt... men ca 100 km/h på en smal skogsbilväg med två hjulspår är någonting annat än 250 på Autobahn. Den andra toppar 242, (som 528:an) Jag har bara kört 185, tycker mest om att dra på lite i kurvorna på vägarna över gärdena här runt Köping. Vi har en del fina vägar här. Jag vill inte ta för stora risker. Jag har lite för låg lön/pension för det! Leif L |
|
Njuren |
Mycket bra reportage! Bilderna är precis som man vill se dem, detaljerade. BMW - i nöd och lust? |
| Det der med hybridbilar er det virkelig framtiden? Dagens batteriteknologi er for dårlig til at det er ein god løsning på sikt. Det er fryktelig dyrt å bytte batteripakken og den har ein relativt begrensa levetid uavhengig av om den blir brukt eller ikkje. Dette blir aldri nevnt i omtaler og skryt av bl.a. Toyota sine hybridbiler. Det har vært noen artikler i norske aviser om eiere av elbiler som har måtte bytte batteripakken og den er fryktelig dyr, kr 100 000 og oppover. Dette er eit aspekt å ta med i tankane omkring hybridbilar med elmotor. Dei har alle nødvendigvis ein batteripakke med begrensa levetid. | |
|
jedherne; En festlig detalj, Toyota Prius drar mer bensin över 140 km/h än en MB C180 Kompressor, hur bra för miljön är det? Mvh Stephan |
|
|
Ikkje uventa kanskje. Forbrenningsmotoren er relativt liten og når behovet for effekt blir litt stort så blir vel forbrenningsmotoren brukt til å lade opp batteriet. Det vil jo kreve meir energi sidan det alltid er eit tap i alle ledd. Funker kanskje bra i by og i lave hastigheter over korte distanser før batteriet er utlada. Det er vel neppe løsningen for høgfartskjøring på autobahn i Tyskland. Det hadde vært interessant å lest tester/omtaler av disse hybridbilane der langkjøring i høg fart evt. med fult lastet bil var tatt med. Og der litt eldre bilar vart testa mhp. levetid for batteri. Alt er bra så lenge det er nytt, men kva med ein 5 år gammel hybridbil? |
|
|
Stephan: Måste bara rätta dig lite. Du har visst kört en BMW med 4,8l V8:a ;) En 375hk variant som det iofs stog Alpina på :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.