AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
687

Motorproblem M30...88:ans 3,5litersmotorn

hej jag har en 635 88a samma som 88ans 535...skriver i detta forumet med för att någon kanske ska se lilla mig...6 och 8ans forum är lite mindre och desto fler här.

Så mitt problem är att motorn slutar svara på gaspådrag när man kört ett par mil...då är det bara att köra åtsidan och stänga av bilen...för man kommer inte en meter. bara vänta ca 5minuter ....starta och åka iväg som vanligt...

vad jag har gjort är två diagnoser hos bmw...först sa dom det var rotor och fördelarlock som var kack så det bytte jag men det funkar lika dåligt ändå...andra diagnosen sa dom det är vevaxelgivare eller motroniclådan..bara att gissa där.
Vad jag har bytt själv är luftbälgen mellan lmm och insug...nytt soppafilter...nya tändstift...ny luftmassemätare.

Så hoppas någon haft liknande problem och kan tipsa mig???

MVh Fredrik Karlsson Eskilstuna

FREDDAN
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du måste nog beskriva hur motorn går litet mer i detalj för att vi skall kunna hjälpa dig!

Själv har jag haft tre olika fel som "liknar" ditt (Motronic 636.motor ca 1984):

1. Efter att ha varit över 200 på mätaren lättade jag på gasen och rullade ner till 110 för att ge gas och hålla mig där. Motorn hackade väldigt mycket och var kraftlös. Jag kunde köra max 30-40 på högsta växeln om jag slirade på kopplingen. Motorn hackade och ryckte så mycket att jag var tvungen att slira på kopplingen för att inte rycka sönder kraftöverföringen. Stängde av motorn och den gick inte att starta igen. Felet var dålig jordning av motorelektronikens jordkablar (9 klena bruna kablar som sitter fastskruvade med en M&-skruv på insugningsröret).

2. Bilen startade och gick som vanligt i en halv minut. Sedan hackar, rycker, går ojämnt, kraftlös. Kunde med nöd och näppe ta mig hem igen dom kanske 100 meterarna i kanske 5-10 kph. Fick slira på kopplingen hela tiden. Efter att ha stängt av bilen och väntat i några minuter samma visa igen (går bra en halv minut osv). Felet var en defekt zenerdiod i motorelektronikboxen.

3. Bilen startade och gick som vanligt i allt mellan 50 meter och upp till flera dagar vareter den tvärdör. Inte ett hack inte en tvekan ingenting. Bara stendöd! Inte ett liv om man provar att starta direkt efter den har stannat. Inte ett liv. Väntar 5 minuter och den startar och går precis som vanligt. Likadant varje gång. Vänta 5 minuter och den går som vanligt mellan 50 meter och i flera dagar. Vad felet var denna gång vet jag inte (bytte zenerdiod igen men det hjälpte inte). Jag bytte hela insprutningssystemt med kabelhärva, elektronikbox, luftmändmätare insprutningsmunstycken osv.

Per L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
636.motor skall vara 635-motor i texten ovan!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.