AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.139

Bmw och säkerhetsbälten.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har haft en fundering kring säkerhetsbälten på Bmw ett bra tag nu och nu måste jag fråga er som kanske vet svaret.
Ta till ex Bmw e34.
Där bak fanns det ju trepunktsbälten på sidorna och dom var liksom omvända vad annars man brukar ju ha. Alltså man låste fast bälten vid ingången vid dörren. Man slapp ju bla klämma bältet melan karossen och dörren när man stängde och var enklare att sätta fast bältet när man var 3 st där bak eller om man nu har barn och bilbarnstolar.
MEN på e36 som då var nyare hade ej bälten på detta visset utan som alla andra att man låste fast bältet mot mitten.
Nu på e39 som är ännu nyare har man inte denna lössningen heller! Varför inte???
Varför har man gått tillbaka från detta när detta var myckert enklare för oss i bilen?

MvH Bmw 4-ever
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Fanns det fällbart baksäte på E-34? Annars skulle ju det kunna vara en tänkbar förklaring.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Om bältena rullar in sig trögt kan man dra ut dom och spreya silikonspray på bältet. efter ett par in och ut rullningar känns dom som nya igen :)
E36 bälten på sidorna? Min E36 har bältena i mitten trots fällbart baksäte.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
min me

Mvh Jojje
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Min gamla E36 hade inte bältena i mitten (hade en 97:a touring) däremot så satt de i mitten på exets E36 318IS coupé -94:a.

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Kan det inte vara en fråga om säkerhet. T.ex. så får man ju inte ha 4-punktsbälten om man inte har krockbur. Detta för att ett 3-punktsbälte (som är fäst i ytterkant) gör att du "glider" in mot mitten av bilen vilket gör risken att klämma/slå i huvudet blir mindre om taket trycks in. T.ex. om bilen voltar/rullar.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Sitter bältena i hatthyllan på bilar med bältena i mitten? kanske det som är skillnaden, touring har ingen hatthylla att fästa bältena i..
Hade bältena i mitten på min 325'a men i 540 touringen och i M5'an sitter dom ytterst.
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Min M3 e36:a har bältena i mitten!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Men du har ju tre-punkts bälte i mitten så det borde ju gå att fixa så att dom från sidorna med går från mitten.

MvH Bmw 4-ever
Mina e34 touring som sedan fällbart ofällbart så hade alla den typen där man låste fast bältet i ytterkant. E38 samma. e36 kommer jag inte ihåg då jag enbart vidrörde baksätet vid städning.

Om de ändrat på senare tid har jag faktiskt inte reflekterat över.
Öppningen av huven har de ju ändrat lite titt som tätt, varför?

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.