AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
737

Alpina B6 - ingen gnista på stiften!

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag försöker få igång min Alpina som delvis varit nerplockad dom senaste 5-6 åren...
Jag har konstaterat att ingen gnista kommer vid stiften och ej heller någon signal från tändlägesgivaren (som är ny!) dock har jag spänning fram både till T-spole och T-lägesgivare...
Vad jag undrar är bl.a vad det är dom ger inpuls till givare..på mitt svänghjul sitter det bara en liten kula inpressad i s-hjulet...(I B-hålet på sprängkåpan!) Är det den som ändrar/visar läget för givaren? Sitter det en sån på vanliga M30-motorer?

På bilen sitter ett Alpina-moterat system från AFT...liknar Motornic men jag hittar ingen sensor/givare som ger varvtal till systemet på min bil..? Borde det inte finnas det??
Tilläggas kan väl att hela elsystemet varit bortkopplat i motorrummet,det kan tänkas att jag missat nåt men eftersom det är gjort av tidigare ägare så har jag ingen koll på det för tillfället...
Alla tips mottages tacksamt...bilen är klar i övrigt,påställd & försäkrad...och jag vill KÖÖÖra NuuU...!
storken25
Prata med Jarls ı Helsıngborg dom haller pa med Alina.
Lycka tıll!
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Tack...idag fick jag igång motorn! Lösningen var helt enkelt att flytta vevaxelsensorn till det andra hålet,alltså mitt för kuggarna på startkransen..då hoppade motorn igång ..lite överraskande.
:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.