|
|
|
|---|---|
Tomback |
Hej alla entusiaster! Jag har ett par frågor som jag tror kan besvaras här. Jag är lite sugen att köpa en sommarbil och har tittat på en 840cia -93 som gått 9200 mil. Bilen är (enligt bilregistret) svensksåld och första reg datum är 21/5-03. Här blir jag lite fundersam, enligt modellguiden så tillverkades inte 840 fören -94 och varför väntar man 10 år innan den tas i bruk, och när den väl används så lyckas 3 ägare köra över 3000 mil om året. Går det att fejka en import, typ ta hem den som flyttgods eller finns det någon annan lucka som gör att den ser svensksåld ut? Jag har bara tittat som hastigast på den och har inte hunnit kollat servicebok och historik än. /Tomas |
| Vad är det för första bokstav i registreringsnumret? Den kan vara importerad av en registrerad importör. | |
|
Tomback; Modellguiden tar upp bilar sålda i Sverige, med vissa undantag, 540iA E34-96 och 535iA-03 finns inte med, trots att sådana sålts här, sedan finns det andra modeller som finns med där ingen bil sålts. 12/92 var första tillverkningsmånad för 840CiA 4,0, 7/93 för 840Ci/6 4,0. Som Oskar skriver, om godkänd importör tar en fordon så kommer dom upp som icke importbilar, 840: in är garanterat importerad, för allmän kunskap äldre importbilar kommer inte upp som import trots att dom är det, gäller bilar som kom till Sverige upp till ca 15år sedan, så lita inte på Vägverkets uppgifter rakt upp och ner. Mvh Stephan |
|
|
Förstår att Du är spekulant på 840:in hos BMW i Uppsala. Reg.nummer som börjar på T, säkert import av dem själva. Dyr, men vid en snabbkoll på Mobile så kostar dessa lågmilade 8:or en rejäl slant där också.. Men kolla bilen noga, avställd sedan 2004-11-29. |
|
|
Prova 850 när du ändå kikar. Det är en annan grej med 12 cyl... Är dne intagen 21/5 03 så är den inte nysåld som svensk. Mitt tips är att ha is i magen och kika på ett antal 8 serie. Så får du en känsla för skick pris mm. Du kan kika förbi mig så kan du få en referens till hur en verkligt fin 850 skall vara och kännas. Kolla under uppdaterat på "dörrbucklor borta på den röde" Där har du min dagbok hur den har blivit tagen till bra skick. Lycka till! Asken |
|
Tomback |
Tack för svaren! Stockbroke: Rätt gissat, den står hos Novation i Uppsala med regnr. PPC133. Dyr kan man tycka men den har som sagt inte rullat så långt. Asken: Du har helt rätt i vad du skriver, 12 cylindrar är hipp och inte alls uteslutet men det är karossen jag är såld på, den absolut vackraste skapelsen BMW har tagit fram i mitt tycke. Jag kommer inte att hoppa på första bästa utan kolla runt lite, den är menad som en sommarbil och den här sommaren har snart passerat så jag siktar på en till nästa år. Det skadar ju inte att börja i tid :-) Nu när vi (ni) har kommit fram till att den är importerad av en godkänd importör, kan man då lita på mätarställningen eller bör man forska i historiken ändå? /T |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.