|
|
|
|---|---|
|
det är så att bilen stått i 9år nu och toh ut den från kall garaget förra våren men har inte förrens nu orkat göra nått med den. nu till frågan. alla hjul utom 1 går inte att rubba, eller det går ca 0.5 - 1cm fram och tillbaks men inte mera. och oken får jag inte bort för ja har inte sån insketsnyckel (nån som vet vad det är för storlek? ) så nån som har nå tips för smörjning eller liknande? tacksam för snabba svar. MVH/Andreas | |
|
Hej! Är det bakhjulen? Vanlig är att bromsbeläggen rostar fast. Kan även vara handbromsbackarna inne i bromsskivan. Insexnyckel är 7 mm, ingen standard men går att köpa lös. Mvh Jonas |
|
|
Ta av hjulen & slå med slägga lagom hårt på naven, kan hjälpa.. Fungerar fint på mindre värda svenska bilar där man kan slå hårt utan att få dåligt samvete :-) Chockverkan kan lossa bromsbackarna bak. M V H Johan |
|
|
hej! tack för svaren! ja bakhjulen är dom som krånglar mest, ena framhjulet fixade sig när jag smörjde upp glidkolvarna. jag har redan slagit och härjat på navet utan resultat, men ser ut som om det inte går att rubba beläggen, så ska ta och köpa mig en 7mm insektsnyckel och ta isär oket imorgon och smörja upp och göra rent, nå tips smörjmedel? jag har 5-56 men vet inte om det är bäst för bromsar.. tack för svaren ännu en gång! |
|
|
Får man vara nyfiken och undra va de är för kärra? :D Mvh Oliver Vit m535! |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
pimplaren : det är en bmw m535i -86 som det står på vilka bilar jag innehaver. udo : varför länka det? får inget svar på min fråga där. |
|
|
noggemannen: Jag la in en länk i stället för en mästrande kommentar om att det heter insexskruv och att man till den använder en insexnyckel. Det spelar väl ingen större roll...men det kan ju vara bra att använda en korrekt benämning om man måste köpa en någon gång. /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
ja men jag skrev insketsnyckel och det heter så också! sen använder man den till en insektsskruv, så vad är det du anmärker? |
|
|
har tagit isär ena hjulet nu, samt oket, ok"hållaren, samt brmsskivan, och handbromsbackarna sitter löst, ska dom göra det? MVH/Andreas |
|
|
Använd inte 5-56 det är smörja som som man smörjer skateboard:ar och gånggärn till bajseboa med. Altting som är "universial" fungerar ej till allt. Jag anser att WD-40 är en bättre universial-olja. Smörj då hellre med kopparpasta på sprayburk kopparpastan klarar värmen, finns på tub också men spray:en är väldigt smidigt. |
|
|
Hållaren, dvs den del som du skruvar fast oket i ska inte sitta löst, det är ju en del av navet! Bromsskivan kan göra det, om skruven som håller den på plats saknas, det är ju hjulbultarna som håller den på plats med hjulet på. (Sen så heter det ju som sagt insexnyckel, insekter är något annat ;-)) |
|
|
Hej! Är du säker på att det är bromsarna? Hade en gammal e21:a som jag hade avställd några år i kallgarage. Kopplingen fastnade på den. Kom inte ihåg exakt hur jag gjorde för att få den att släppa. Har för mig att jag hissade upp bakhjulen, startade den med växel i. Försökte sedan att hålla ned kopplingen samtidigt som jag drog i handbromsen. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
noggemannen< Udo syftar nog på din stavning "insekt"(ska vara insex)Han menar nog att insekt är något som surrar ;-) Fd. E46 fantast.Har haft 11 st.Större familj=E39 |
|
|
hur är det med handbroms vajjrarna ??^? |
|
|
jag har kollat alla hjulen nu, och alla rullar nu förutom ena framhjulet. tar jag bort oket så rullar den som ratten på en servo. men sätter jag dit oket så rubbas den inte, då räcker det väll att pressa tilbaka kolven? och blir det bra sen när jag bromsar, så den anpassar sig, eller lika dant igen? MVH/Andreas |
|
|
ta ur kolven hona cylinder hålet försiktigt.. (inte mycket) byt alla pakningar tvätta av kolven så den är blank o fin, har du grader alt kratrar i kolven/oket så ska du byta den/det.. tvätta/slipa av det mesta ju renare desto bättre..(slipa inte med nått som "äter" metalllen) går bra att skölja ur oket med vatten då bromsvätska är vatten lösligt OBS glöm ej att torka ur oken innan monteringa bara... smörj in med rött gummifett på alla gummi packningar det brukar följa med i repsatsen.. rekomenderat att du gör det på båda sidor annars kan du få ojämnbromsverkan... allt monterat & klart öppna nippel å släpp tången som du strupit bromslangen med o låt bromsvätskan rinna igenom tills det inte kommer mer luft ur det...(glömm inte fylla på ny vätska i behållaren) hmm hopaps det inte låter för bässervist detta nu ;) |
|
|
fatii: tack för svaret. ska testa trycka tillbaka kolven först, (måste få tag på större polygrip) hjälper inte det så ska jag följa dina rekomendationer. MVH/Andreas |
|
|
återstår nu endast ett hjul som inte rullar, och det är för att kolven vägrar gå tillbaka, har pressat och pressat men den vägrar så ska följa dina tips och göra rent imorrn fatii. |
|
|
okej.. aj fan satt den så hårt.. för att få ut kolven när den strular lite så brukar jag köra i tryckluft där bromslangen går i.. men i ditt fal kan du behöva lossa oket StartA bilen o pumpa ut kolven med bromsen.. ha med dig en god vän som klämmer åt slangen när den väl trillar ut.. tror att få ut den med bromskraft är det enda valet för dig.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.