AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.584

520i -93, fläktrem lossnat, hur ska den sitta?

An
6
AndyPe
520i Touring -93
Hej, min fläkt/generatorrem har släppt och jag vet inte hur dem ska sitta. Någon som har en bild (har letat på nätet men inte hittat nån)?

520i E34, motorkod M50
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Hjälper den här bilden?
Länk

//
Länk
An
6
AndyPe
520i Touring -93
Tack för bilden, men lite svårt att se; inte säker på att det är samma motor. Hittade en bild som jag tror ska stämma, har inte hunnit jämföra med bilen än men jag postar länken här om det är någon annan som har samma problem.

Länk

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Posta länken i alla fall, kan vara bra att ha!

//
Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det är den rätta "bilden" du har länkat till.

För att få på den så måste du trycka ned spännrullen. För att kunna göra det tar du bort locket på spännrullen (den nedre). Innanför finns en 8 mm insexnyckel. Tag ett spärrskaft spärrat i medurs och dra. Nu kommer spännrullen att åka nedåt = remmen kan sättas på.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

An
6
AndyPe
520i Touring -93
Tqack Thomas, den instruktionen kommer jag vara glad över att jag har i bakhuvudet när jag ska ge mig på att fixa remmen :)
Mr Magic
har exakt samma problem på mon e39 528 -00...

tjejen kom hem och klagade över att bilen inte gick att styra och att batterilampan lyser, när ja går ut och tittar så har remen hoppat av och fläkten hänger lös..... luktar dyrt.... eller stagar remen upp fläkten???
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det beror på hur du menar med "lös". Remmen går på en skiva som sitter fast i H2O pumpens axel. På samma axel har du en viscokoppling med ett fläktblad. Om bladet är löst, troligtvis så då jag tror att remmen har pajjat bladet, så är det bara och byta det.
Alternativet är att H2O pumpens axeltätning har ballat ur helt. Om så får du byta pumpen, även det är billigt.

Tag gärna ett kort på det hela så kan vi nog hjälpa dig.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Mr Magic
tack för tipset Kävlinge....

Du hade rätt, det var bussningen i pumpen och det var billigt, 700,- på Mekonomen och 805,- på Bmw plus remen som vi bytte ifall den var skadad.

Vem var det som sa att det är dyra reservdelar till Bmw??

Hur går det för dig AndyPe?
An
6
AndyPe
520i Touring -93
Efter några försök på egen hand lyckades jag få tag på lite hjälp med att hålla spännhjulet så jag fick på remmen. Tyvärr visade det sig att hjulet med fläkten sitter löst - något jag inte ens tänkt på att kolla - så nu blir det rond två. Känns typiskt när man var pigg på att köra lite igen ...
An
6
AndyPe
520i Touring -93
mr Magic, var ett tag sen jag läste igenom ditt meddelande så jag missade att det kan vara samma problem du hade. Får kolla upp det. Fast jag är inte säker på vilket hjul som driver vad, Kävlingepågen: driver en axel både fläkt och vattenpump? (Hela hjulet vid fläkten går att röra en knapp cm så remmen hoppar av.)
Be
40
Beemer-91
525i 24v -91
fläkten sitter på vattenpumpen
An
6
AndyPe
520i Touring -93
Ok, tackar, då vet jag :)
Be
40
Beemer-91
525i 24v -91
vart tvungen att byta vattenpump på min då den började skrika. fläkten satt helt löst o remmen snett.
tänk på att fläkten är vänstergängad när du ska lossa den. bra att veta=) ny vattenpump kostar en 5hundring på mekonomen. lycka till
mi
447
min528
525tds Touring -93
Länk
mi
447
min528
525tds Touring -93
oj, repost :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.