AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.093

Envist problem med ryckande motor. 325 e36

Här om dagen började min e36 325 -91 helt plötsligt bete sig konstigt.

Det är så att om man har under 2000 rpm och belastar motorn, behöver inte vara fullgas, utan halvgas räcker, i en hög växel, så rycker motorn och vill inte dra iväg.
Ryckningarna känns inte som att det är bara en eller ett par burkar som stänger av, utan det känns mer som när man tar i varvstoppet, fast på lågt varv.
Om man accelererar genom att gasa riktigt lugnt iväg så rycker det inte, det är bara när man gasar lite mer som det blir så.
Ovanför 2000 rpm så blir bilen helt normal och drar lika bra som vanligt upp till max.

Jag har sökt på forumet och läst igenom de trådar som handlar om liknande problem. Så jag tänkte att i samband med att jag servar bilen så kollar jag upp de grejer som kan orsaka problem.

Först bytte jag olja o filter, och bytte även bensinfilter och de slangar som sitter i anslutning till filtret (dom såg lite torra ut). Och så satte jag i nya NGK tändstift.
De gamla stiften såg jämt färgade ut, hålen där tändstiften satte var snustorra och spolarnas gummitätningar såg friska ut.

Sen testade jag. Servicen hjälpte inte, den hackade och ryckte ändå. Eventuellt lite mindre men det kan varit inbillining.

Sen bytte jag vevaxelgivare och kamaxelgivare, men det hjälpte inte heller.

Lambdan är ca 2 år gammal, men eftersom problemet uppstår även när motorn är kall så har jag svårt att tro att det är den.

Det spelar alltså ingen större roll om motorn är kall eller varm, problemet finns där hela tiden om man ligger på rätt varv och har rätt gaspådrag..

Tips är välkomna, jag känner mig rätt nollad just nu..
Ingen som har några heta tips?
TobbeBMW
Hmm, har lite av det problemet som du har, men min rycker bara lite ibland o innan den kommit över blått på tempmätaren, efter det så funkar den som den ska igen.

Misstänker ngt litet med kallstarten men har inte brytt mej om att anaylysera problemet närmare då bilen i övrigt går jättebra,

prova att byta bränslefilter samt kanske även pumpen (om den gått långt)
Prova med startgas om den drar tjuvluft nånstans.
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Låter som motron tar tjuvluft. Vid gaspådrag vrider sig motorn lite och förmodligen sträcks då någon slang med en liten spricka så att den tar tjuvluft vilket får motorn att dö. Då trycks slangen ihop igen så att motorn går igen. Därför blir det en hackande gång. Vanligast är slangen mellan luftmassemätaren och insuget.

Mindre vanligt men som också förekommer är att ett motorfäst lossnat lite. Då kan bilen rycka lite vid acceleration eller motorbromsning.
Nu har jag testat lite mer. Jag har pluggat ur lufttemp, vattentemp, spjälläges och lambda-givaren en och en, sen provkört därimellan. Ryckadet påverkades inte av detta.

Det är inte att motorn går dåligt i sig, utan det känns mer digitalt, som att den helt lägger av i några tiondelar åt gången. Därimellan går den perfekt.

Om luftbälgen vid insuget är sprucken borde det märkas om man klämmer på den när motorn står på tomgång va?

Sen är det så skumt att det är som en gräns vid 2000 rpm, ovanför det händer inget.

Jag får väl testa lite mer med tjyvluft även om det inte riktigt känns som det skulle vara felet.

Enda givaren jag inte testat (vad jag vet) är LMM. Vet inte riktigt hur jag ska testa om den är trasig utan att köpa en ny och se om det hjälper.
Jag ska tillägga att felet uppkom mycket plötsligt. Jag har ägt bilen i 4 år och aldrig fått en misständning, sen helt plötsligt så misständer den hela tiden på det nämnda varvtalsområdet/gaspådraget.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
åk på bmw och be dom koppla upp den på deras diagnos dator
tror du tjänar på det..går lös på en 500 ungefär
Jo jag har funderat på det. Men tänkte felsöka själv tills jag ger upp i alla fall.

Tycker det är lite dyrt ärligt talat med 500 spänn för att läsa ut några felkoder. Andra bilmärken (och bmw i USA) tillåter sina kunder att läsa felkoder själv via en blinkande lampa. Det är gratis.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
jag hade nå liknande problem på min 325:a..men då gick den orent på tomgången efter körning några sekunder..plus att den höll kvar gasen på typ 1000 varv några sek efter körning..då var det lmm som var skitig..jag rengjorde den å sen gick den bra..
Re
111
Rert
e39 523
Tar upp den här gamla tråden då jag har samma problem, nån som har några fler förslag? avgasvärdet var utmärkt, vart ingen skilnad med en annan lmm eller gasspjälsgivare. Den som rycker till kraftigt vid lätt till kraftigt gaspådrad, vanligare vid varm motor och aldrig över 2000 varv.
Tacksam för all hjälp jag kan få då jag inte kommer så mycket längre på egen hand
Tändspole???
Hade samma problem med min och går nu som en klocka.
Gäller bara att veta vilken av burkarna som misständer...
Re
111
Rert
e39 523
Har märkt nu att det i princip bara är när motorn är varm, altså motorn dör i cirkan 1 sek om jag inte släpper på gasen och vaknar igen på cirka 1000 varv
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Min gamla mazda gjorde som ni säger, det var då tändkablarna som var dåliga, så en av dem hade väl gott av i kolet. Vet inte hur det ser ut på bmw, men det är väl kanske en tändspole som är kass istället. Bmw kan väl se om det är fel kod på en specifik tändspole, så vet du vilket du ska byta.
Re
111
Rert
e39 523
Om en tänspole är trasig, borde den inte gå på dom fem andra då?
kollade på tändstifterna, de var som gulsotiga på nå vis, ska de vara så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.