|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 325iA E36 -93 för ca en månad sen. Visste att det fanns lite småproblem på den men köpte ändå i tron om att jag kunde fixa. Efter några misslyckade försök vänder jag mig därför till er för att få lite hjälp. Problem 1: Fläkten fungerar bara på högsta hastigheten (har manuell AC: Hastighet 4) på alla de andra hastigheterna blåser den lika mycket som på 1:ans hastighet, dvs. kanppt någonting alls. Den kyler mycket bra på 4:an bör tilläggas.. Problem 2: tänkte kolla hur tändstiften såg ut och märkte när jag tog bort hela den krångliga elektroniska anordningen för att komma åt tändstiften, att det fanns olja däri! Vilket jag tror inte kan vara en bra sak. Rensade ur all olja (som var väldigt svart) och kollade en vecka senare för att se om det var olja där igen eftersom jag trodde oljan kunde bero på att den förre ägaren spillt när denne fyllde på motorolja. Till min stora förfäran var det alldelles färsk fin olja där igen. Usch.. Sen har vi några problem till men dem kan vi ta när jag (förhoppnigsvis) får svar på dessa. :D Tack på förhand! | |
|
1. Låter som att fläktmotståndet gett upp. Enkel att byta och sitter till höger ovanför pedalerna. 2. Skulle gissa på att det är ventilkåpspackningen runt tändstiftsbrunnarna som läcker. Inte heller speciellt svår att byta och kostar inte många kronor. |
|
|
Aahh.. tack för det! Kollade upp det hos min återförsäljare och ett nytt sånt motstånd kostar 400kr.. Värt att satsa på tycker jag. Och nu för tredje frågan: Hade ingen instruktionsbok när jag köpte bilen och ska nu försöka koppla in en stereo. Jag vet inte riktigt vilka sladdar som är riktigt vad förutom ström och jordkabeln som jag har hittat. Ingen av sladdarna är ju märkta vilket jag var bortskämd med i min förra bil (volvo).. Finns det ingen kabel som matar ström till stereominnet även när tändningen är av? |
|
|
Fläktmotståndet går att renovera, det ser ut TYP som brytare i gammla fördelare, det brukar bli en loppa därimellan, eller dåligt kontakt, ta en brytarfil och slipa till dom. Min gick bara på 4'an, slet lös det, slipade, voilá, funkar kalas. Tid åtgång: 30 min kostnad: 0kr |
|
| Står väl t.o.m i mekartips? | |
|
Jo.. Jag såg det i mekartips också.. Det var tur det.. hehe.. Ska sätta igång med det så fort jag kan! På BMW sa de nämligen att jag behövde byta ut hela motståndsgrejen. Men det här känns liite billigare. Tackar för svaret! |
|
| Det finns en adapter som omvandlar BMW sladdarna till iso | |
| ? :) | |
| Hehe.. Har inte hunnit fixa det än! Måste åka hem till farsan för att låna fil.. Kom på att det inte ingick i den verktygslådan jag köpte på harald nyborg.. Ajdå.. Sandpapper har jag inte heller.. Stereon har jag inte heller lyckats med än.. Oj va tråkigt det är när man inte har de rätta verktygen.. Måste på något sätt hitta dels jordkabeln, strömkabeln (vid ACC läge) och konstantströmkabeln (för stereominnet). Sladdarna är ju avklippta så jag har fått köra "kabelskomodellen" för att det ska passa med kopplingarna till stereon. För att slippa sockerbitar... Sladdarna är ju inte alls i den färg man är van vid utan har helt konstiga färger och i mekartips i avsnittet om elsystem så hittade jag inte många av sladdarna.. Farsan har däremot diverse "pennor" för att mäta el så idag skall jag åtgärda alla mina problem.. helst.. Uppföljning för de intresserade följer.. | |
|
jag har el.schema till 320 modelerna. kanske du kan hitta din model o kolla. men jag behover din mail for att skicka over. |
|
|
Fläktmotståndet är fixat. Slutade med att jag köpte ett helt nytt. Det var nämligen inte så enkelt som att fila till några brytare. Mitt fläktmotstånd såg inte alls ut som på mekartips. Min var nån konstig som var inlindad och typ helgjuten! Nu funkar fläkten på alla lägen iaf vilket är bra. Stereoproblemet har fått en helt ny twist och mer finns att läsa i följande tråd: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.