|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har haft problem med att bilen vill ta ett skutt framåt när jag står på tomgång på D läget. Detta är nu historia!... i mitt fall var det bränslereläet som var felande. Bilen går nu perfekt igen. Mvh Skalman | |
|
Vilken bil? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| E:38 750. | |
alain |
Hej tack för tips. jag har samma problem. så fort jag säter på en växel, ex P till D, bilen får en stöt framåt eller D till back, stöt bakåt. måste hålla bromspedalen nertryck när jag växlar på tomgång. var sitter bränslereläet? tack för svar. MVH ((Alain)) ((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..)) |
|
Hej Bränslereläet sitter höger bak i bagaget, ovanför batteriet och det är pistagefärgat. Mvh Skalman |
|
HZRobban |
Hmm, råkar ut för samma sak på min e38 740 -95... är det trasigt då eller defekt eller helt trasigt? låter konstigt att den skulle orsaka det? hur kommer det sig? |
|
Hej HZ Det visade sig att reläet tydligen glappade (trotts omlödning)och därför störde pumpen periodvis och vid tomgång. Hursomhelst funkar det bra nu. Mvh Skalman |
|
HZRobban |
OK. Jag tror jag har ett sånt relä hemma faktiskt! Bytte det, men satte dit orginal, när soppapumpen la av :) |
HZRobban |
Då var relät bytt igen, det nya sitter på... Vet inte om jag inbillar mig men drar den mindre sås? Ser så ut iaf... Men kanske bara e en tillfällighet... Iallafall så slutade hoppen fram & bak... Givetvis drar den lite när jag lägger i en växel, men det ska den göra så :) Dom kostar 55kr på BMW förresten... |
HZRobban |
Kan ju tillågga att jag i mitt snurriga sinnestillstånd vart lite förvirrad... Givetvis inte reläet som minskade soppaförbrukningen... Snarare nya avskärmningsplåten för luftfiltret =) |
|
Hej grabbar! Jag har haft liknande symtom också och bytte det där reläet men det blev inte bättre. En annan grej som jag har varit med om är att när man kör oberoende på hastighet så kan bilen börja skaka vi lite gas pådrag, det känns som om ett hjul är löst eller liknande. Det märkliga är att det kommer helt plötsligt och seda försvinner lika snabbt. På BMW trodde de inte att det är växellådan eftersom det kommer så oregelbundet och sällan. Kan det ha med varandra att göra, dessa två symtom tro? Min bil;Länk |
|
|
Hejsan. Efter att jag bytt bensinpum + relä så gick bilen mycket bättre, dock kvarstod viss orolighet vid tomgång samt att vid jämn och relativt hög hastighet så kunde man ana att några cylindrar inte gjorde sitt jobb fullt ut,(från och till) detta kan man kanske beskriva som vibrationer. Jag har frågat på forumet om tips i detta men det verkar inte som någon kunde svara på problemet. Dock tror jag mig nu äntligen hittat problemet, samt även åtgärdat det! Jag plockade helt enkelt ut givarna ur luftmassemätarna och rengjorde dessa med elektronik-rengörning, nu har jag en mycket stadig tomgång och alla driftstörningar som jag hitills haft har upphört. Funkar inte luftmassemätarna så fungerar inte heller bränsleftillförseln korrekt på den aktuella motorbanken med ojämn och instabil gång som följd. Mvh Skalman |
|
HZRobban |
Hmm, kanske värt ett försök... tycker min maskin "tappat" effekt... knappt märkbart men främst på låga varv :( |
HZRobban |
k1mzo: antagligen... och det suger :) minns i början... att gå från en 1.6 liters motor (103hk, vikt 1200 kg) till en 4.4 liters (300, 2200kg) blev ändå lite väl omställning ;) var man skakis varje gång man tryckte på! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.