|
|
|
|---|---|
HZRobban |
Ni som har en 740... Kan ni göra mig en tjänst? Kör bilen varm, sedan stänger ni av den och lite raskt går ut till höger bakdäck och lyssnar... Tjuter/viner det om er soppapump? :) |
HZRobban |
Bytte soppapumpreläet igår och ska lyssna när jag kommer hem från jobbet idag om den tjuter eller ej... :) |
|
Min tjuter inte, däremot väser den rätt högt. Enligt Perra så är det inget att oroa sig för. Wilhelm Svenselius |
|
HZRobban |
Precis, har jag också fått höra... Blir bara nojig när den viner ner i fart :) |
|
Hej HZ Jag har nyligen haft problem med att pumpen "surrat" och levt om en hel del. Jag botade detta genom att göra ren den invändiga returventil? som sitter i tanken. Du ser den när du lyfter på täcklocket till bensinpumpen, den är vit och ser ut som en vattenkran ca4 x 4 cm stor. Dra den rakt upp så lossnar den. Den går att plocka isär med lite piller och invändigt finner du en fjäderbelastad gummikula. Jag gjorde rent samt smorde upp den med lit 5-56 och plockade ihop den igen med resultat att pumpen vart tyst. :) Jag tror att 740 och 750 ser lika ut vad gäller tanken. Mvh Skalman |
|
| Intressant.. min pump sjunger rätt bra och har gjort det så länge jag ägt bilen. "returventilen" du pratar om sitter alltså separat från pumpen men under ett täcklock som täcker de båda? Kan man åtgärda detta utan att tömma tanken? | |
HZRobban |
Johan_S: Lär gå att göra utan att tömma tanken. Jag såg dock till att inte ha bilen direkt fulltankad när jag bytte soppapump :) Ska kolla upp returventilen! Låter iof som en tanke att det kan vara den som är igenkloffsad med något. Förra soppapumpen pajade ju av någon anledning... Så ska kolla upp detta och göra rent den. Lite försiktigt me tryckluft borde göra susen :) |
|
Hej Johan. Öppna luckan i tanken. där ser du nu bränslepumpen, lyft upp den för att komma åt bättre. När du lyft upp pumpen så ser du ventilen (vit) efter vänster kant i hålet (mot ryggstödet till). den har två st snäppen liknande de som sitter på soppa pumpen, tryck in dessa och lyft ventilen rakt upp. Detta kan göras utan att tömma tanken. Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.