|
|
|
|---|---|
HZRobban |
Hej Har sökt endel nu och inte riktigt hittat den informationen jag söker... Har en 740 IAL med 4.4 liters V8 motor, dubbla kattar... Läst endel att småmotorer på ~2 liter och en katt inte spelar så stor roll om man rensar den... När motorn blir dubbelt så stor då och det sitter dubbla kattar.. Visst, ~2 liter / katalysator fortfarande men endå... Funderar på att plocka väck mina kattar och sätta dit ett rör mellan istället och se hur det fungerar och vad som händer effektmässigt... Om den blir någe piggare osv... Har nu två små dämpare bak och den mullrar fint... Dock skulle det vara trevligt med lite mer metalliskt muller eller hur man nu ska förklara det... Någon med erfarenheter med kattar på lite större motorer (ej turbo)? |
| Avgasvärdesmäsigt ska man väl a en del tur om besiktningen inte anmärker utan kattar, dels ska de ju sitta där dels så reglerar lamdbasonden och motorstyrningen till en CO-halt på mellan kanske 0.1 till 1 ungefär. | |
|
Finns en anledning till att de sitter kattar på bilen. Nån större effektökning tror jag inte alls på, så länge inte kattarna som sitter på bilen är täta/defekta. BMW CS #5139 |
|
HZRobban |
Och hur långt håller kattarna? Min har gått 17100 exakt (slog om precis när jag parkera bilen)... Tänker på ljudet mest faktiskt... Så funderar på att skaffa sport-kattar istället så dom går igenom besiktningen iaf... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.