|
|
|
|---|---|
|
Hej! Var ute å körde i dag med min 520 då den helt plötsligt utan förvarning gick upp från 700 varv till 1700 varv.Sen så stod den still där på 1700 varv.När jag sen kom hem med detta problem så hände det något skumt igen.Motorvarvet började pendla upp å ner av sig själv utan att jag röde gasen,från 1200 till 1700 upp å ner hela tiden.Stängde av motorn och försökte starta igen men då gick den bara runt på startmotorn ,helt död.Prövade sen när den blivit kall och då startade den fint igen utan några pendlingar i motorvarvet.Hittade en slang som såg sliten ut,den siter närmast insugsspjället,sprickor i den såg jag.Ja om någon vågar ge sig på ett förslag på vad felet kan vara så skulle det vara fint. BMW e lag | |
| hej cstjawa ! prova o byt slangen,små sprickor i slangen göra så att tomgången vandrar upp o ner i varvtal.gör också rent insugnings spjället,många glömmer o ta en titt där med någon gång per år mvh dicka o. | |
|
Så konstigt det kan vara.Bilen har ståt still i några dagar å nu funkar den som den ska på tomgången.Undra verkligen om det kan vara sprickorna på slangen som orsakade mitt problem tidigare. BMW e lag |
|
|
Ja ha,då var det dax igen da.Denna gång så stannade varvtalet på 1500.Körde bilen från Stockholm till Uppsala å hela tiden så jävlades tomgången.När man saktar ner bilen bilen så går inte tomgången ner utan ligger hela tiden på 1500. När den är kall så går allt bra men problemen börjar då den blir varm.Någon som kan ha en aning om vad det kan vara? Var sitter vaccumslangarna? BMW e lag |
|
| Men har du bytt den spruckna slangen? | |
|
kan det vara nåt med tomgångsmotorn? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Ja du om jag så visste.Jag har sökt på ´´söka inlägg´´ och fått tusen olika saker som kan vara mitt problem.Kruxet är att komma åt tgm som sitter så j...la dumt till,måste säkert bort med insuget för att nå den.Ger snart upp men tack peter78w för rådet.Var ute på en liten sväng i dag me bilen å då hände det som tidigare,tomgången började konstant rusa upp för att sen gå ner å sen upp å ner utan att jag rörde gasen.Var tvungen å stänga av motorn för folk började glo.Ja jag får försöka felsöka vidare. BMW e lag |
|
|
delorian,sprickorna e inte genomgående,bara på ytan så undra om det kan vara den.Börjar mer tro på elektoniken som skummar sig.Bara en sån sak som att när jag stod vid rödlyset å hade 700varv å helt av sig själv så drar den upp varvtalet till 1500 varv å ligger kvar där hela vägen hem å det tog 10 minuter hem å skiten låg kvar på 1500 varv. BMW e lag |
|
|
Nälla någon som tycker synd om mig,ska ner till brosan snart,en resa på 40 mil å då e det inte så kul med en motor som jävlas. BMW e lag |
|
|
ett tips varför jag nämde tomgångsmotorn var för att på min gamla 530 v8 så rengörde jag den och bilen gick mycket bättre efter det. tomgångsmotorn var otrolig trög så det kan vara i ditt fall att den fastnar i visst läge. Var sitter den på din då? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Under insuget BMW e lag |
|
| Det vanligaste felet är vacuumläckor någonstans. Ta bort den gummibälgen mellan insug/luftfilter och syna den, det kan vara sprickor på undersidan. Nästa grej jag tänker på i ditt fall är givaren på gasspjället. | |
|
Kollade upp min bil med dator och kollade efter felkoder men inget kom upp.Precis när jag skulle koppla ur datorn så kom det upp MINUS 40 GRADER på displayen,alltså tempgivare tyckte att det var minus 40 grader ute och kopplade i kallstartsprogramet,där av mitt problem med tomgången som levde sitt egna liv.Ingen dyr historia direkt heller,350:- kostade en ny så nu kan man köra lungt igen. BMW e lag |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.