|
|
|
|---|---|
|
Läste någonstans om någon som hade en tickande m42:a, bytte till annan olja och "problemet" var löst...! Jag upplever att min tickar en del, och det stör mig verkligen. Självklart skulle jag vilja ha bort tickandet. Trodde det kunde vara avgasläckage vid grenrörspackningen, men efter en snabb felsökning fastställde jag med någortlunda säkerhet att det inte var det som var problemet. Just nu kör jag på Mobil1 5W/50 som gått ett par hundra mil. Hjälp mig med era erfarenheter tack!!! Vill lösa problemet!! Tack på förhand. // Ronelov | |
|
Valvoline SynPower 5W-40 eller Castrol RS/TWS 10W-60 brukar vara bra oljor mot oljud. Men har den börjat ticka nu? Jag upplevde aldrig att den tickande när vi hade bilen. Prova att byta olja till den du "brukar" köra på först. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 www.sandtler.se |
|
|
Bytte precis olja i min 318is, och använde som vanligt Valvoline SynPower 5W40. Resultat = Märkbart tystare och "lugnare" gång än innan bytet! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Kalle, ett gått råd... Om man hetsar sin m42a...kör då på 10-60. För om det fanns en olje temp mätare i bilen så hade man fått en ren chock när man såg vilken temp dom här maskinerna landar på. Ronelov, tickar det vid uppstart eller tickar det hela tiden? var kommer det tickande ljudet i från? Olje byte kan funka...men oftast finns det en bakomliggande orsak till ljudet. Kamkedje spännaren är en vanlig orsak till tickande m42or och man bör kolla upp det asp |
|
| Kastar mig in i diskussionen här.. kan man köra på 10w40 nu? Enligt tabellen i instruktionsboken är den oljan till för temperaturer mellan -20 (eller om det var -30) grader och +20 grader. Har den oljan i bilen nu och på sommaren är det ju bra mycket varmare än så och bilen tickar som sagt en hel del... plus att kamkedjan ibland kan rassla som en diesel. Tror oljan är för tunn. Skall man köra på 5w50 eller 10w50 eller vad för något? | |
|
Pelle, Du har förstås rätt - om man kör hårt/bankörning så bör man absolut satsa på en 10W60 under sommarhalvåret! Jag kör dock inte speciellt hårt, utan mest till och från jobb, och väljer då de bättre kallstartsegenskaperna i 5W40:n. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Tryggve, den tickar lite grann men jag vet inte om den har gjort det hela tiden... Det är väl inget allvarligt men bara lite störande när man t.ex kör med nervevade rutor o hör det, speciellt vid motorbromsning... Men ni hade bytt kamkedjesträckaren/spännare va? Vad kan det annars vara som låter? Det var väl inga vipparmar eller nåt sådant i m42:an? Jag kör inte så hårt så det kanske kan bli bra med 5W40:n då... Vad betyder de där olika benämningarna egentligen? Har det med viskositet och göra eller vad mer? ______ Från det till nåt annat... Sportluftfilter... Det låter ju jävligt skönt, men hur ska man göra? Jag tänkte isåfall skärma av på nåt sätt och använda original kalluftsintaget. Vad för slags filter ska man köpa? Något specifikt fabrikat...? Sen funderar jag på ett POWERSPRINT rostfritt från er där nere i Eldsberga=) Men förresten Tryggve. Den is:en som stod närmast porten när jag var där occh hämtade is:en hade en grymt snygg diskret och välpassad ljuddämpare med nedåt-pekande utblås... Är det så powersprint:et ser ut. Om inte, vad är det för något system??? // Ronelov |
|
|
När vi hade den tickade den inte. Kamkedjespännaren bytade vi i förebyggande syfte, men en sliten sådan brukar föra med sig ett knackande ljud. Jag skulle testa och byta olja. Jag har alltid kört den på Mobil 1 5W-50 och BMW original filter. Finns inga vipparmar i M42an, däremot hydrauliska ventiltryckare som kan vara känsliga för fel olja. 5W är kallviskositeten, dvs. hur tjock oljan är när den är "kall", högre siffra betyder tjockare olja. Högre än 10W i Sverige är bara dumt, lägre siffra betyder mindre slitage vid kallstart. Talet efter, 30, 40, 50, 60 osv. är varmviskositeten, högre siffra betyder tjockare olja när oljan är varm. Minst 40 skulle jag köra med i M42 då den saknar oljekylare. Sportluftfilter kan man montera genom att behålla original underdel på luftburken och placera ett konfilter "liggande" i underdelen. Måste ha varit en med PowerSprint system. Kostar 2295:- till 318is och är i rostfritt. Kommer snart en film med ljud där vi kör både 325 och 318is. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 www.sandtler.se |
|
|
Så om jag byter till 5W40 då får jag tunnare olja när den är varm. Komer det låta mindre då eller vad? Jag trodde man brukade hälla i tjockare olja om man ville bli av med ett tickande ljud. men varför inte köra på 10W60 då istället...? Jag blir lite förvirrad.. Men 5W40 blir väl bättre då den nog lämpar sig bättre till vintern. Jag bor ju i Arjeplog på vintrarna, så en låg kallviskositet passar nog bättre då. Jag får prova byta o se hur det blir. mer än så är det inte:) Vart köper man olja billigt? Ska man gå till macken eller vart rekommenderar ni? Tack// Ronelov |
|
|
Tjockare olja KAN dämpa oljud men för andra nackdelar med sig som högre oljetemperatur och mindre motoreffekt. 5W-40 eller 0W-40 är lämpliga viskositeter, välj en helsyntetisk olja. Macken är ofta dyr på olja. Billiga ställen är: GeKås i Ullared (Mobil och Shell) På nätet / butik i Sverige: Länk (Castrol & Mobil) På nätet i Tyskland: Länk (Castrol & Mobil) /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 www.sandtler.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.