AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.371

För hög HC-halt vid besiktning

Var och besiktade bilen idag och då var HC halten alldeles för hög. Vad kan det bero på?
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Har du fräscha tändstift ? Är dom dåliga så får du taskiga HC-värden.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Men risk för att bli ifrågasatt,så säger jag bara>>>Sök inlägg",finns "hur mycket som helst" att läsa angående detta med för höga halter av HC i avgaserna.

Titta på denna sida högst upp...

Det som kommer upp vid "läsning av div inlägg" är nog det mest frekventa att>>>Varm/het katalysator ska vara prio ett vid besiktningstillfället+naturligtvis att serva bilen,dvs med ny olja+filter+tändstift,luftfilter..

Mvh Janne.
när bytte du olja och filter sist?

Byt det och åk på bilprovningen och be att få göra ett avgas test innan du ombesiktar så slipper du 200kr i onödan om det skulle vara nått annat.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
_Mutte_: Det kostar 300:- att få gjort en utsläppskontroll som enskild produkt på Bilprovningen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado: Inte här i östersund, jag frågade om jag fick kolla avgasvärdena så jag visste om det var nån mening och ombesiktiga efter olja+filter byte och dom sa "självklart får du det"

Sen kanske det kostar 300kr men om man frågar o förklarar att man har bytt olja o vill se att det blev bra innan man om besiktigar så får man nog det(givetvis när det finns tid över försåss) det fick jag iaf o det kallar jag bra servicee.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
_Mutte_: Visst kan man bli "bjuden" på en avgasmätning, men det är ingenting man kan ta för givet. Risken om man bara ber om att få en avgasmätning gjord är att man blir skyldig 300:-.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

olja och filter bytte jag i maj tror jag de var, så inte länge sen alls. stiften bytte jag förra våren. (avställd över vintern).
ja men man kommer väl givetvis överens om det innan man gör mätningen...
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Fredde 79: Har dy bytt olja, filter och tändstift såpass nyligen så är dessa förmodligen helt OK... Du får nog ta med bilen till "Dr. Bosse" så hittar dom nog vad som är problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.