|
|
|
|---|---|
| Har äntligen bestämt mig för vilka fälgar jag ska köpa, så nu återstår bara frågan om vilka däck jag ska köpa. Funderar på GoodYear eagle f1 225/45-17 för 1795:- st + 245/40-17 för 2150:- st eller om man ska välja ett billigare däck t.ex kumho712 för 1295:- st resp. 1325:- st för samma dimensioner. Är det någon som har erfarenheter av dessa två alternativ? Blir ju rätt mycket dyrare med GY f1 däcken. | |
|
vad är det för bredd på fälgarna är ju det första man bör veta... jag har kumho 712 bak på min, och tycker dom verkar ok. har dock inte så mycket att jämföra med. dom har i alla fall en liten kant eller läpp som skyddar fälgen bra. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Har kört på Kumho (men inte 712) förr och gillade dem, kanske mest för att jag prioriterar låg ljudnivå i bilen (brukar tilläggsisolera rejält...) I tester har Kumho 712 fått bra kritik för åkkomfort o ljudnivå, men sämre kritik för väggrepp och styrrespons. Det gamla vanliga alltså, om att äta kakan och ha den kvar... | |
|
Bredden på fälgarna är 8" så 245 ska väll gå på enligt försäljaren iallafall. frågan är om Good year däcken är så mycket bättre än Kumho däcken så de är värda så mycket mer pengar? Lelle |
|
|
235 skulle jag nog tagit på dom fälgarna, har själv 18x8" med 215 och 225 på,. och 225 är något för litet, så 235 hade blivit perfekt. och goodyear är nog bättre enligt vad jag förstått. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
m3 e36 har väll dom här dimensionerna men jag vet inte bredden på m3 fälgarna iochförsig. Lelle |
|
|
Good Year är MYCKET bättre,o du ska ha 235 på 8",ej bredare,själv har jag 235 på 8,5" , 265 på 10". G.Y. har en rätt mjuk gummiblandning, bra grepp, håller nog inte lika länge som Kumho men bättre kvalitè. Bästa däck jag haft. |
|
|
Om man läser på b-stolpen på bilen så ska man ha 235/40 på en 17" fälg, jag trodde det var 45 profil som stämmde bäst.Men det är ju bra om det stämmer, ser ju snyggare ut med lite lägre profil, men jag var sugen på 245:or bak men det kanske man ska skita i då. Så g.y är är mycket bättre än kumho då, fast Kumho håller längre? Lelle |
|
|
Lelle> spelar ingen roll vad det står för uppgofter, det vikiga är att rullomkretsen inte för ändras med mer än 5%. tillexempel med ett brett däck måste du gå ner i profil, precis som när man går upp i tum, måste också profilen sänkas. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag stod också i valet och kvalet mellan Goodyear F1 och Kumho 712. Jag känner "gummigubben" som säljer däcken och enligt han så var Kumho det bästa köpet, så det blev 4 st 235-40/18. Tidigare hade jag Michelin Pilot Sport. Nu är det som en dröm att köra på nya Kumho-däck, det beror naturligtvis på att Michelin-däcken var ganska slitna... Jag tror man kan köpa Kumho utan att vara orolig för sämre prestanda, vill man hellre ha Goodyear så se till att köpa det NYA Eagle F1 GS-D3 (eller så kanske man kan få det "gamla" F1-däcket till reapris?). roadZter |
|
| Så här resonerar jag: Hur dyra däck jag än köper (har provat allt från P7000, F1:or Michelin och Fulda) gäller samma sak; EN säsong på bakdäcken och TVÅ säsonger på framdäcken. Nu beror det ju så klart på hur man kör, detta gäller alltså mej. För tillfället sitter "lagom smäck" däck, Kuhmo 712:or som jag e jättenöjd med (kanske beroende på priset?). Alltså; Skitdäck bak, kvalitetsdäck fram. Nu e det läge på bakdäck imorgon, köper nog ett par halvbra för en 1.200:- stycket (235/40-17) hos Hassan i Malmö. | |
| Dannej>Tack, men det visste jag redan , Hade bara fått för mig att 235/45 stämmde bättre med rullomkretsen än 235/40 men det var visst fel. Så nu är alltklart och betällt, det fick bli G.Y. eagle f1 235/40 runt om, får väll se om man bli nöjd med dom. | |
|
Lelle: Vore intressant att veta var du köpte dina GY F1-däck och om du köpte asien- eller EU-tillverkade. En fråga till, köpte du dom nya eller gamla F1? roadZter |
|
|
Jag köper däcken på molway eftersom jag köper fälgarna där ,så får man ju det pålagt och klart, bara att skruva på. Jag valde dom eu tillverkade, vet faktist inte om det är dom nya eller gamla modellen, tänkte inte på det när jag beställde. Lelle |
|
|
Lelle: Det spelar nog inte lika stor roll om det är dom nya F1-däcken eller inte, däremot om det skulle varit de asientillverkade skräpdäcken. Vad blev det för fälgar då? Själv har jag satt på 4 st 8*18" Mas Italy Sagitta "chromelook" med nya däck på bilen för några få veckor sedan, grymt snyggt och kul! =) roadZter |
|
|
Hej! Åkte på bl.a. GY Eagle F1 på min förra BMW en 325:a körde ner 5mm mönster på en sommar mjuk o tyst gummiblandning förvisso men blir dyrt som helvete i längden. Nu åker jag på en uppsättning AVON ZZ1(Made in england) vilket räknas som ett budget däck men fan va bra dom är lite högt vägljud men 4st 225/40ZR18 för 5500:- AVON har till och med insett att dom håller för länge o tatt bort dom här däcken. Fick 9mm mönster från fabrik o körde ca: 1800 mil förra sommaren när jag plockad av dom hade jag 8mm kvar o jag lovar dom har gått hårt... ME |
|
|
hmm, var köpte du dom däcken om man får fråga, det är ju skitbilligt. Det är ju dessutom jävligt snyggt mönster på dom däcken, tycker dom är helt ok att köra på med. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Uppföljaren till Avon ZZ1 heter ZZ3. Generalagent i Sverige är ProImp AB (www.proimp.se). roadZter |
|
|
Beställde Nankang däck från molway.com fick dom för några v sedan men då va det inte nankang jag fick utan Kuhmo 712 pris 4055 kr för 4 st 235/40/17"...bra pris för skapliga däck tycker jag iaf Patrik L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.