AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.108

E36 325 -94 börjar plötsligt koka.

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag har kört med bilen i ca 7månader och tempmätaren har aldrig vart över mitten på mätaren, och idag plötsligt så ser jag att rödmarkeringen lyser på mätaren! Så går snabbt åt sidan o stänger av motorn. Tittar efter om det är dåligt med kylarvätska, men där är det fullt, oljan är på övre kant på stickan (ser bra ut också, luktar inte bränt).
När väl tempen gått ner till mitten så startar jag motorn igen, och det ser okej ut, åker sedan hemmåt igen (hade ca 1-2km hem bara), så kommer jag bara några 100 meter innan mätaren rusar upp igen. Brorsan får bogsera hem mig till garaget.

Jag undrar vad som kan vara fel?
Är det vattenpumpen som har tröttnat, termostaten? Viskofläkten snurrar på som den ska iaf (vad jag kan se iaf). Är det några kända fel som förekommer på denna motor?

(Jag sökte och fick fram en bra tråd om detta, men så råkade jag stänga den, och sökte så igen på samma ord men fick inte upp något vettigt.)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Vattenpumpen tippar jag på! Är den aldrig bytt så är det nog dags.
hu
96
huggarn
BMW 328i -95 The Black Pearl
här har du lite läsning:

Länk

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Låter som det kan vara läge att byte termostaten då! Börjar med det, var det billigaste allternativet! ca 500kr för allt som ska bytas. Blir nog att byta rem och rem-tryckskiva också, då remmen ser trött ut.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jaha,,, nu är termostaten bytt, men inget resultat!
Funderar på vattenpumpen som sagt, men borde den göra så pass stor inverkan? Och brukar inte den låta illa då den går sönder? Har inga missljud eller andra ljud från området runt motorn. (Bytte drivremmen också idag, då den började bli sprucken.)

Vad tror ni vad detta kan vara? Såg föresten att den "gamla" termostaten hade en stämpel med "92´C",, är inte det högt?
Kom gärna med förslag!
Tack
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
vattenpumpen kostar iaf 700kr, så det är ju lite trist att byta den om det inte ger något! Termostaten var till rätt så fin, svårt att se om det var något fel på den, får provkoka den!
hu
96
huggarn
BMW 328i -95 The Black Pearl
har haft samma problem med min gamla och då va de inte vattenpumpen.. va nå med fläkten, men kan ju inte komma på va fan de heta.. ska söka lite ja.. hittar ja nå återkommer ja med info.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Demontera pumpen så ser du ju direkt om den är kass! De som händer är att plastinpellen lossnar från axeln pga. sprickor, inget ovanligt.

BMW CS #5139
Skruva av kylarlocket på kylaren när motorn är kall. Starta bilen och gasa till ett par gånger. Vatten strålen som syns under locket skall till ta i rätt kraftig stråle varje gång du gasar till annars är vattenpumpen slut. Termostaten kan du byta samtidigt , kolla så du vrider termostaten rätt har för mig det ska stå kl 12-6.. Jag har bytt både vattenpumpen och termostaten hemma på garage uppfarten och det tog knappt 2timmar.

Termostat 250kr
Vattenpump 700kr
+ kylarvätska

Finns en rätt bra "gör-det-själv" guide till vänster i menyn om bla vattenpump byte.

Va noga med att du lufter systemet rätt sen bara, det kan vara lite knöligt.

MVH
Är det fläktkopplingen som är sönder så blir bilen varm när man kör på tomgången eller sakta. Kör man bilen ute på motorvägen så brukar luften kyla motorn.

En ny fläktkopplin kostar ca 1000lappen och byts på 10min, är jätte lätt att byta.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
När jag bytte på min 325:a e36 så kostade pump 590 kr på mekonomen och 640 kr på BMW. En Wahler termostat kostar 250 kr på mekonomen och är samma som säljs "orginal" på BMW för åtminstone hundra spänn mer.

Oftast när bilen kokar eller går varm så är det fel på vattenpumpen och inte termostaten. Jag har tydliga termostatproblem på min bil i vintras då den inte gick upp i temp i tid och när den väl gick upp kunde tempen ställa sig kl 12 för att gå ner mot blått på motorvägen och upp igen, den reglerade inte alls.

Pumpen behöver inte alls låta illa. Den kan ändå vara defekt.

Dina kostnader kan gå från 700 spänn VÄLDIGT snabbt till minst det tiodubbla om det vill sig illa. Så mitt tips är att byta pumpen samt packningar sen lufta ordentligt. Det är bland de första sakerna man byter i fall där tempen stiger enligt "billigast" först metoden.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag HADE termostatproblem i vintras. Böt den och pumpen i förebyggande syfte. Kul när bilen börjar gå varm 50 mil hemmifrån mitt ute nånstans. De pumparna är ju ökända för att vara värdelösa, de med skovelblad i bakelit. Hur som helst orkar inte en pump jobba på i all evighet heller för den delen.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jaha, nu är vattenpumpen bytt! Jag är inte alls förvånad över att det kokade, då skovelhjulet på pumpen spruckit och "hängde" på navet. Det snurrade alltså inte. Jag tog en bild på alla delar som gamla pumpen bestod av, men vet inte hur jag lägger upp bilden?

Varför göra det i plast? Nya var i metal/aluminium. Köpte inte på BMW då dem stänger tidigare, behöver bilen imorgon. Tror knappast att en piratkopia är sämre iaf.
Den som finns på mekonomen håller högre klass än den gamla modellen i "plast" som satt orginal . Köpte oxå min på Mekonomen och har inte haft några problem.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Min köptes på Erlandssons här i Västerås. Dem ligger ungefär på samma priser som mekonomen, men har lite rabbater där. Denna pump var visst en lagervara, så antar den byts endel. M-bilar (bmw i västerås) hade ingen pump hemma, iaf inte i måndags.
Har du tur så är det bara ventilen på expansionskärlet som gett upp. Kolla om det pyser ut lite vatten där. Hade detta fel på min, ventilen kostar bara en femting så det kan ju vara värt att kolla.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag måste iaf byta den bulten/skruvlocket som sitter där (ventilen på expantionskärlet), då den är helt sunderdragen i toppen.
Annars så ligger tempen stadigt där den ska vara. Men är lite orolig att det ska sticka iväg mot rött igen. Har ingen koll alls på hur man luftar, men prövade och petade igår och det verkade som det blev bra,,, men litar inte på mig själv på just den punkten, så man får hålla koll på vätskenivån och tempen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.