AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.460

Har äntligen bytt hjullager bak=)

Visa användare
116
Ronelov
318is -90
I helgen bytte jag mina bakre hjullager, och oerfaren mekare som jag är var det ingen lätt match direkt... Självklart massa rost vid bromsarna med;)
Men stor skillnad blev det i alla fall til slut. Som tur var stod jag i en verkstad med diverse verktyg osv, så det var underlättande!!

Är det jobbigt o byta främre hjullager?? Så man vet vad som väntar en..

Fan va gött det är med bil nu!!

Trevlig körglad sommar på er alla!!!

// Ronelov
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Nej, det är mycket lättare att byta framlagrena. Det enda är att det krävs en del specialstorlekar på hylsor och så, men det är inte svårt om Du jämför med bak...
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag håller med..Det är lätt att byta framhjulslager,bak kan ju vara ett helvete vilket nog många håller med om...

hjorten
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
jag kanske kan få lite hjälp. håller på och byter hjullager på min bil e36 320.
Jag får inte loss medbringaren!! jag har lossat och tagit bort skivan med mycke om _!#!¤!
oket e borta, drivaxel lossat vid diff.
har jag missat nåt eller behöver jag sveta blot för att få ut skiten??
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Jag bytte bägge hjul lagrena bak åxå..ett riktigt skitgöra..bytte även silentblocken när man ändå var i farten..=)
jag tog lös hela skiten å hade det på arbets bänken..
när det gäller medbringaren..du måste givetvis ta lös drivaxeln..sen..slå satan med ett don å slägga..=)
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Nya lagret går alldeles utmärkt att knacka in med hjälp av det gammla lagret..se bara till att inte slå på inre lagerbanan..utan på ytter ringen..
sen när du ska montera fast medbringaren i det nya lagret..SLÅ INTE IN medbringaren i lagret!!!..utan skaffa dig en gängstång m12 med muttrar lite lämpliga stora hylsor,rör eller liknande och pressa in medbringaren genom att gänga ihop muttrarna..knacka sedan i en jämn ström på medbringaren samtidigt som du gängar in muttrarna..detta för att förhindra att den skär fast och onödigt våld på lagret förhindras..=)
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Är framhjulslagrena bara att banka in eller? Finns ju inga drivaxlar o djävulskap ivägen iaf=) Sitter det bara innanför bromsskivan då kanske?

Vågar man vålda på så jävligt på medbringare och lager?? Killen jag fick lite hjälp av var jävligt försiktig med pressningen...
Jag hade en hydraulpress o pressa ut&in medbringare och lager.(misstänker att medbringare är grejen med invändiga splines till drivaxeln. Trodde det kallades nav:S)
Men det verkar ju fungera med Dogges teknik. Och förresten det där med silentblocken... Är det svårt arbete??

// Ronelov
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
När man ska ha ut navet/medbringaren(den med splines) så finns det ju inget man behöver vara rädd om..gammla lagret ska ju kasseras..det enda man ska tänka på är att ha ett så stort don att du får så stor anliggningsyta mot medbringaren som möjligt..annars finns det risk att man skadar ändan på den..fast man kan nog slå medbringaren rätt fördärvad innan det gör något..det är nämligen ingen annliggning på ändan..går drivaxelns splines igenom så är man home free..fast onödigt å hacka sönder den mer än nödvändigt..*s*
men när du fått dit nya lagret..då kan du INTE slå in medbringaren..då fördärvar du lätt lagret..

silenblocken är rätt lätt fixat..när du ska ta ut den gammla bussningen..slå en skruvmejsel mellan bussningen plåt och själva bärarmen..runt om den..bryt ut kanten..jobba dig sedan runt djupare å djupare..sen lossnar den av sig själv typ..tar kanske 5 min att få lös själva bussningen på det viset..att försöka pressa ut den är bara dumt och i stort sett omöjligt av den annledningen att den ärjar fast å sitter som fan..
sen när du ska ha in den nya..använd gängstångs metoden med brickor om du nu inte har en pullower/press..går som en dans
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
OK. Hoppas man inte behöver byta dom på ett tag då iaf ;)
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
Hej igen, Nu har man lyckas fa ut medbringaren, efter mycket hamra o jobb. satt som fan! Nu e problemet att ytterringen till lagret sitter kvar i navet. hur far jag ut den. eller maste jag ta loss hela paketet. vill helst undvika det pga gamla muttrar o bult som e rostiga o inte lossat pa lange.

ursakta utlandskt T-bord!..
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
den kapar du med rondell..dvs gör ett spår..men kapa inte för långt så att du kapar i navet..sen tar du en huggmejsel å klappar till..vips så går den av å den blir lätt å ta lös..=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.