AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.351

Kondensorfläkt e39 orsakar varmgång ?

Sida 1 av 2
Kan en trasig kondensorfläkt orsaka varmgång och att bilen trycker ut kylvatten ? har märkt att fläkten inte fungerar och kylvätsketempen steg mot rött. Hur felsöker man lättast om det bara är själva fläkten som måste bytas ?
Ingen som vet om det kan vara pga kondensorfläkten bilen gick varm ?
vattenpumpen verkar inte glappa och slirkopplingen till fläkten känns ok.
Kan tillägga att det var extremt varmt ute när detta hände och ac:n gick för fullt, kanske också skulle skriva att det gäller 528 touring 98.
52
74
5284EVER
525iA M-sport -2006
Tror att kondesorfläkten ska "hjälpa till" när inte slirfläkten klarar jobbet. Men normalt sett ska väl slirfläkten klara sig. Men kanske ett termostatbyte ?? kolla om du har ström fram till fläkten när ac:n är påslagen, har du det är fläkten kass.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Du kan bygla fläkten.

Det här gäller för E34 men jag tror att det är samma då jag har en E39 kylare och fläkt på min.
Tag loss kopplingen till tempkontakten vid kylarens övre högra hörn. Identifiera kablarna - du bör ha brun - svart/grå - Svart - lila, dvs tre kablar. Mät späningen i de två färgade mot chassi och tändning på. Det skall vara 12V på båda.
Om du har spänning så tag och bygla (med en tråd) mellan brun och svart/lila resp. brun och svart/grå.
Då skall fläkten gå på halv resp. full fart.

OBS Felkoppla inte!

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Sällsynt att termostater blockeras och orsakar varmgång, däremot fastnar de ofta i öppte läge och orsakar för kall motor ibland. E39 ändrade från 2-stegsfläkt till steglös styrning runt 98-99, isf stämmer inte beskrivningen med kablaget osv. Kolla även så fläkten inte kärvat fast.

FP
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Tack Folke!

Jag var som sagt osäker om det var lika på E39 som för E34 :) iofs upp till 97 kan det stämma ;)

Mvh, Thomas E

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kör inte AC när du står still i stadstrafik eller i lågfart om inte kondensorfläkten funkar, du trycker sönder systemet eller tömmer det via säkerhetsventilen.
Självklart så går bilen varmare om inte kondensor fläkten funkar under de förutsättningarna.
På nyare modeller från -99 används/styrs kondensorfläkten på ett helt annat sätt än på tidigare årsmodeller och används mer som kylfläkt än ordinarie viskofläkt.
Så se till att repa, byta fläkten , de sitter illa till för salt o annat skit vilket ofta får dom att rosta sönder, kan även vara motståndsfel som behöver bytas.

///MVH Hasso
Länk
Har kollat nu och det är 12v på bägge kablarna med tändningen på, har känt på fläkten och den går väldigt tungt nästan så den sitter fast. Provade aldrig att bygla igång den.

Testade att öppna luftskruven på kylaren (bilen avstängd) och då pös det lite, efter ett tag när jag gick ut och kollade lite så hadde nivån i exp tanken ökat ganska mycket så jag antar att det finns luft i systemet.
Ska byta vattenpump, termostat och termostathus i helgen så ja hoppas att det ska lösa problemet med skenande temp.
Brukar det fungera att rengöra och smörja kondensorfläkten eller måste man byta ut den ?
Fläkten skall snurra helt lätt. Tror att det finns nåt äldre inlägg om lyckad rengöring osv, annars gäller nog utbyte.

FP
Hur lätt är det att topp / toppackningen tar skada vid varmgång ? mätaren var precis före den röda markeringen ett tag, stannade sen och fyllde glykol och luftade så gott det gick, sen fungerade det då utan problem i ca 5 mil, har inte kört mer sen dess.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Borde inte vara någon större fara om du kunde köra 5 mil efter det. Sålänge du nu inte fyllde på med iskall kylarvätska direkt efter den gick varm...
Tillåtet område är mellan blå och röd markering på mätaren, om nålen går in i det röda fältet skall man stanna, allt enligt boken. Som Per skriver, man får vara lite försiktig med kall vätska i varm motor, pytsa i lite långsamt osv. Dock ingen större risk att den förblir kall hela vägen fram till block och topp om man inte vräker i osv.

FP
Då bör det inte vara någraproblem, gyllen var "rumstempererad"
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Gokväll, jag har troligen oxå något fel på ac-fläkten, på min 523-97,den ska väl gå igång om man står stilla och det är varmt, som det var ett par dagar förra veckan.Motorn igång o ac på.Har provat at bygla idag men det hände inget!Är det mycket jobb med att att få bort fläkten för att kunna konstatera om fläktmotorn har gjort sitt ?

HBK
Hej,
Har ni den äldre varianten så syns motstånden när ni tittar på fläkten. (2 st)
Sen sitter kontakten till fläkten i luftintaget ett fack ifrån höger dimljus.
I kontaktstycket finns 4 kablar. jord, lågfart, medelfart, fullfart.
Där kan ni mäta vad som är fel. Inte helt ovanligt att motstånden går sönder.
Motstånden går att byta med fläkten på plats.

Vänliga hälsningar
Mats
Hej,
Vill avråda från att bygla tempgivaren för att kolla fläkten.
Mät istället fläkten vid kontaktstycket.

Vänliga hälsningar
Mats
Visa användare
153
koola
Hej Mats,tack för tipset,det sitter nog motstånd (2 st) som du skrev, vad jag kan komma ihåg ,får kolla upp det imorgon. Var får man tag i motstånd, e de BMW original som gäller lr?

HBK
Hej,
Nej Du kan handla motstånd lite överallt, typ elfa. Tänk bara på att dom måste klara av lite effekt. Annars kommer dom att brinna av direkt.
Men kolla med BMW det är inte alltid tokdyrt med orginaldelar.

Vänliga hälsningar
Mats
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
I det här fallet är det tokdyrt med "original" :(

BMW ville ha 565:- för mitt motstånd. Hittade ett på ELFA med samma spec för 34:-
:)

Mvh, Thomas E

Visa användare
153
koola
Jaaa, nu ville inte ac kyla längre heller,har fungerat bra de dagar vi haft bilen hittills.Men igår på väg hem från staden så blev det inte kallt i bilen ?Kollade och kompressorn slår till när ac-knappen trycks in men ingen kyla! Har fyllt på kylmedel för två veckor sen så de kan väl inte va slut igen eller ?Har inte kört så mycket sedan dess faktiskt..........Vad göra ?

HBK
Skulle byta motorn till fläkten men det finns tydligen olika modeller av den gammla sorten, dom passar dock om man har komplett med kåpa och vinge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.