|
|
|
|---|---|
|
Hej på Er alla här inne på detta fantastiska forum ;) Jag har en 540ia Touring som stod hemma medans jag var bortrest 2 veckor, varpå husvakten "lånade" bilen in till stan ett antal ggr. När jag kommer hem igen, står den på uppfarten som vanligt men, tydligen har expansionskärlet spruckit varpå vattnet läckt ut =(( Killen som kört bilen påstår att han stannade vid en mack å fyllde på mera vatten och körde den hem igen? Kan tillägga att "hålet" i kärlet var större än en 5-krona, så vattnet rann ju ut lika fort? Hur som helst så vill den inte starta nu, utan bara klickar i reläet. Enligt killen (idioten) som körde bilen hem, hade det kommit ut vit rök från avgasrören!!!? Vad göra? Har pratat med en del mekaniker som påstår att det är bättre att byta ut hela motorn ist för att lyfta av topparna, detta pga att aluminiumet blir så pass försvagat av höga temperaturer så det inte håller när man drar åt topparna igen? Vart får man tag på en 540 motor? Kan det stämma att det är krångligare att laga än att byta ut en så pass stor pjäs som det ändå är? Tacksam för upplysningar/vägledningar/tips på vad jag kan göra! Ps. har kontrollerat att det inte finns några spår av vatten i oljan iaf Ds. | |
Stekaren |
Är det bara packningen som ska bytas är d dyrare med ny motor. Sen beror det på hur varm motorn blivit hurvida resten tagit skada, du får provtrycka etc. |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Nu brukar det komma lite kondensrök från 540 innan den har blivit varm. Att den bara klickar behöver ju inte betyde något annat än att du har ett elfel. Har du provat att rycka loss batterikablar och ladda batteriet? Vad har du för spänning över polerna? Vad klickar? Att byta motor kostar i princip lika mkt som att köpa en -97 till 98 :) om du inte sätter i en begagnad en. Du bör nog komma med lite mer info innan du får kvalificerade svar :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
"varpå husvakten "lånade" bilen in till stan ett antal ggr" Jag misstänker starkt att ni inte är vänner längre eller ? Jag menar är ni vänner så måste han ju ärligt säga vad som hänt , hur länge och hur varmt också motorn har gått!!!!! Och om man har kört den hårt osv.. 535i 97 bloggen Länk Billy / Kattmannen |
|
|
Jag har provat att koppla loss batteriet och tagit starthjälp direkt på kablarna från en annan bil, jag har laddat batteriet men det verkar inte hjälpa? Det låter som att det är startmotorn som klickar? Samtidigt som hela instrumenteringen blinkar inkl navigatorskärmen. Husvakten nekar å det bestämdaste att han har pressat bilen över huvudtaget! Han är väl i 25års åldern å för övrigt min sambos dotters pojkvän? Jag har inte kollat spänningen i batteriet, vilket jag förmodade inte spelade någon roll då starthjälpen kom från en annan bil med samma amph-antal? Killen kan ju inte heller så mycket om bilar som det verkar, så ett rakt å ärligt svar på hur varm motorn blivit blir nog svårt att uppbringa. Men jag antar att den kokat och gått varm? Då jag själv inte har fått igång den sen dess, gör ju inte saken lättare att begripa sig på =( Den har ju iofs stått en 3 veckor ungefär, så jag fick lirka ordentligt innan jag ens kom in i bilen då batteriet var helt urdraget. Jag trodde det bara var att ladda batteriet å vrida runt nyckeln? Men icke =(( |
|
|
BMW*S har ju enorm förmåga att dra ur batterier när det står en längre tid....3 veckor eller mer.. Hur ser oljan ot , har du kollat på oljestickan ? Komptest kan ju annars vara en bra sak att göra på den.. 535i 97 bloggen Länk Billy / Kattmannen |
|
|
Hej! För det första borde killen kastreras, det var höjden av ansvarslöshet! Fråga människan hur varm motorn har gått, sök ärligt svar. Risken för att dn har kokat är stor men man kan ju ha tur ibland. V8:ans toppar är stryktåligare än BMW 6:ors toppar. Om batteriet har dragit ur sej rejält så räcker det inte alltid att ta starthjälp från någon annan. Först måste du koppla ihop dig sen vänta några minuter då bilen som agerar starthjälp kan ladda upp ditt batteri, inte på tomgång utan då bör han stå på 1500 rpm i alla fall. Det jag skulle göra först och främst är ju mäta polspänningen, därefter ladda batteriet ett dygn. Att bilen klickar är mycket riktigt startmotorn som inte får den ström den behöver. Man brukar kunna starta & köra med defekt topp, det behöver egentligen inte påverka mer än att motortempen går mot rött. Men det ska man ju självklart undvika. Medans du laddar batteriet så stick iväg och köp expansionskärlet och byt, fyll upp med kylarvätska och vänta. Starta och börja lufta. Stiger tempen om du fått ur all luft är det troligen packningen/arna som har skjutits. För att enkelt kontrollera detta så bogsera eller kör om bilen är normal till kylfirma/verkstad för att göra en co-test, testar ifall det finns avgaser i vattnet. Du sa att vatten/olja, olja/vatten inte hade blandads, vilket är bra. Börja där så får du se vart du landar, men jag hoppas det rör sig om en mindre reparation, en renovering kan kosta multum. Dock är kylarna på 540i e39 ingen hit, om killen nu inte varmkört bilen bara så borde du klara dej! |
|
|
Hej igen! Nu har jag införskaffat ett sprillans nytt batteri, tror ni inte att den spann igång direkt? Jojomen ;) Jag hör inga missljud å ser heller inte till någon vitrök från avgasrören? Det luktar inget annat än just avgaser? Kan jag ha haft en sådan sjuhelsikes tur, att motorn trots varmkörning klarat sig helt utan skador? Dock så verkar det inte vara en lätt uppgift att fylla kylsystemet =( Expansionskärlet är ju nytt det med, å det där med luftningen verkar ju vara ett pyssel i sig, men det känns ju som en smekning av solen om man jämför med ett eventuellt motorras =)) Tack för alla svaren som kom in, vad gjorde man utan Autopower ;) Mvh/Mr.540iTouring! |
|
|
Men i vilket fall som helst, så är det väl lika bra att lämna in den för ett sånt där CO-test? För att vara på den säkra sidan ;) Gud vad jag älskar min BMW! =)) |
|
|
Ja gör så , för att vara på säkra sidan. 535i 97 bloggen Länk Billy / Kattmannen |
|
|
Vad bra att det verkat ha ordnat sig. När du ändå håller på med kylsystemet du kanske ska byta vattenpumpen också? Är billig att köpa, till min kostar den ca 600 kr. När du ändå ska hålla på å lufta och kladda. Gör som sagt en avgaskoll, eller komp-prov. Se bara till att den inte går varm då du luftar, ta hjälp av någon att bara hålla ett öga på temp-mätaren. Den ska inte passera 12-strecket. |
|
|
En fråga till.....Brukar tempen stiga medans man luftar? Har låtit bilen stå på tomgång tills rätt temp är uppnådd, sedan skruvar man på luftskruven vid expansionskärlet å då börjar tempen leta sig uppåt! Är detta normalt, eller är det ett tecken på att någon packning har gett vika? Ska ju hur som helst låta någon firma göra ett sånt där co-test för att vara säker, men det där med luftning av kylsystemet verkar vara en historia för sig på dessa v8:or? Mvh/Perra |
|
|
jag skulle vara jävligt försiktig om jag vore du..... vad händer om du öppnar locket till expansions kärlet när den är varm? ..... stillan ro och ett litet pys eller svämmar det över?.... luftningen har du en beskrivning på i mekar tipsen om du inte redan läst den.... sen att det tar tid det är en annan.... jag fick avslag att skicka in den på en verkstad just för att -"jag avböjer, det e ett helvete att lufta den" "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
|
Alla nyare bilar (>10-15+ år) arbetar med övertryck i kylsystemet, det är helt normalt att ett välfyllt system kan svämma över om man öppnar vid driftsvarm motor och släpper ut övertrycket. Luftning och fyllning är A och O men långt ifrån så dramatiskt eller svårt som många vill göra gällande. Det kommer heller inga ångor ur avgassystemet pga läckage framme i motorn, möjligen när avgassystemet är fyllt med kondensvatten vilket inte är ovanligt. Lugn och metodisk felsökning vid behov så ordnar det sig säkert. FP |
|
|
Men då är det normalt att tempen stiger när man skruva på luftskruven? Dvs när man släpper ut trycket i kylsystemet, för om jag INTE pillar på luftskruven står tempen i normalt läge, har jag luftat färdigt då? |
|
|
Njae, temperaturen bestäms av motorns belastning mm, förutsatt att kylvätskan cirkulerar som den skall. Det som händer vid förhöjt tryck är att vätskan inte kokar trots att den är 105-110 grader eller mera. Det brukar anges 1-1,5 bar övertryck i kylsystemet, när man då öppnar och lättar på trycket så expanderar vätskan och kommer omedelbart i kokning eftersom kokpunkten som bekant ligger på 99-100 grader vid normaltryck. Kan inte svara på varför tempmätaren stiger när du öppnar luftskruven, troligen luftfickor i systemet. FP |
|
|
Läste i en annan tråd här inne på forumet, att man ska låta luftskruven vara öppen när man fyller kylsystemet =) vilket låter väldigt förnuftigt. För att på så sätt minska luftfickorna så mycket det går. Jag ger inte upp ;) ska nog få ordning på kylsystemet innan jag lämnar över bilen till verkstaden iaf för lite service samt diverse CO-tester å komp-prov. Har varit ute och kört bilen litegrann med goda resultat, men den går upp lika snabbt i temp ändå när man luftar systemet. Vilket Folke gav en bra förklaring till, så nu är det bara att prova vidare! Tusen tack till Er alla för tips och svar på mina frågor =) |
|
| Nädå k1mzo, hans tid kommer! Var så säker...(",) | |
|
Mr.540itouring bjud husvakten på en sån här Länk för att ex fira att bilen höll mycket nöje lovas obs ta ej en själv bara. Mvh Danne |
|
|
rätta mig om jag har fel nu men när man luftar så ska man väl gasa lite så att varvräknaren står på runt 1500-3000v! Det är väl för att man ska få ut luftfickor snabbare och få ut all luft! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Alltid bra med lite varv och flöde på pumpen. Fullt driftsvarm motor (öppen termostat), full värme på kupévärmaren och pumpa genom att klämma ihop de tjocka slangarna till och från kylaren osv hjälper också. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.