AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
799

Hur är E46 330 jämfört med E36 328?

Hur är E46 330 att äga jämfört med E36 328? Hur är känslan mellan dessa? och är det stor skillnad i vridmoment, HK och kvalitet mässigt märkbart? någon som gjort liknande byte och är nöjd/missnöjd?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har gjort precis det bytet du beskriver. Två 328i E36 hamnade i min ägo innan jag skaffade en 330i E46. Jag var klart nöjd med bytet. 330i E46 har en maffigare motor, med framför allt bättre drag på höga varv (= roligare karaktär enligt mig). Läckrare motorljud i 330i E46.
Köregenskaperna skiljer sig åt. I början kan E36:an upplevas som livligare och rappare på vägen, men när man lärt sig hur E46:an bör köras är den tveklöst kompetentare vid riktigt hård körning. Jag tyckte också att 330i E46, trots mer pulver i motorn, var bättre på att få ner kraften i asfalten utan hjulspinn ut ur kurvor.
Komforten är tveklöst bättre i E46.
Nackdelen med E46 är att spindellederna glappar lika mycket som på E36, men är betydligt dyrare att byta. Rost på motorhuven är också ett problem att se upp med.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Gjorde oxå exakt det bytet nu i våras och kan bara hålla med Nockenwelle på alla punkter, rosten på motorhuven känner jag dock inte till. E46 är en helt annan bil att köra, mycket modernare i sitt beteende.

Mvh Jimmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.