|
|
|
|---|---|
|
När jag justerade styrväxeln så märkte jag att Pitmanarmen har ett spel på ca 3-5 mm i leden mot styrstaget (tror jag det heter). Den andra leden är helt glappfri. Undrar om det ska vara så eller om det kan vara orsaken till det lilla klick-rycket när man t.ex. broms-gasar i låg fart från stopp till drag till stopp. Hörs mest men det känns också i ratten. Märks inte i högre hastigheter men då är väl krafterna för stora, kan jag tänka. Kan man byta själva leden enbart eller är det hela staget med två leder som gäller ? mvh,komfortnissen | |
|
Styrleden ska inte glappa, men jag tvivlar starkt på att det är den som ger upphov till ljudet. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tog mig för att byta staget mellan pitmanarmen och hjälparmen men mötte ett övermäktigt motstånd. Någon som har ett tips på hur man får isär lederna ? En vanlig ledavdragare går ju inte att få in överhuvudtaget. Annat specialverktyg ? mvh,komfortnissen |
|
|
Ledavdragare brukar funka för mig. Du kan prova att lossa leden i konan genom att knacka samtidigt på båda sidorna av materialet runt konan med två hammare. Slå hellre många gånger än hårt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tack för tipset, ska prova det imorgon. Jag misstänker att BMW har en special-avdragare för ändamålet. Det är ju inga problem att lossa ytterändarna där man kommer åt, det är värre med konerna i styrarmarna. Tänkte först att jag skulle ta ner hela mittarmen inkl. hjälpstyrarmen men den verkar sitta med en genomgående bult där skallen är superbt gömd uppåt värmeplåten och fullständigt onåbar. Korkad design ... mvh,komfortnissen |
|
|
Höger styrarm är inte svår att få bort. Jag vill minnas att värmeplåten sitter med två eller tre skruvar uppifrån, sedan skruvar man loss skruven som sitter genom lagringen. Då kan du passa på att byta lagringen i styrarmen samtidigt, är den aldrig bytt kommer den troligtvis att behöva bytas snart ändå. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.