AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
963

Reverserad Steptroniclåda?

Hur kommer det sig att de gamla växellådorna växlas bakochfram jämfört med de nyare?

I min 523i Touring -97 växlar jag upp genom att trycka spaken frammåt men i de nyare drar jag den bakåt. Även den M3 jag körde för några år sedan växlades som de nya bilarna. Var är logiken?

Av någon anledning tycker jag att det känns mer naturligt att växla upp genom att dra spaken bakåt så jag passade på att ändra min idag när jag ändå rengjorde innuti bilen. Känslan är betydligt bättre nu efter ingreppet.

Mvh

Tom
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jag har också ändrat min av samma orsak. Känns mycket naturligare nu.

Min bil
Länk
Hur ändrar ni det då?
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Det är lite pilligt men inte svårt.
Hade tänkt lägga upp det i min blogg men hittar inte bilderna jag tog.

Om du lossar manschetten rynt växelspaken så kan du lyfta upp plattan.
Nere till Höger om spaken sitter en kontakt med 4 kablar.(Gul på min men kan vara en annan färg på nyare) Lossa den från hållaren, dela på den och byt plats på dom 2 mitre kablarna.
Det är pilligt o trångt, du måste ha nåt spetsigt så du kan trycka in dom små blecken som hållerfast stiften och sen dra ut dom. Sen är det bara att trycka in dom i sina nya platser och du har reverserat växelspaken.
En ide kan vara att skriva på en lapp vilken kabel som sitter på repektive plats så du inte stoppar tillbaka dom som dom var:-)

koppla ihop kontakten igen, tryck den tillbaka på sin plats lägg kablarna som dom låg pilla tillbaka växelplattan o tryck p manschetten.

Är du inkörd på gamla systemet så måste du programmera om hjärnan oxå. kan bli en del missar i början..om du skall peta in 3:an o trycker i 1:an...
Lite träning så blir det naturligt. Det blev mycket roligare med denna fix.

Lycka till

Min bil
Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Här är en till som gjort modden, mycket trevligare att använda manual läget efteråt! (gjorde modifieringen för ~3 månader sen)

///air
MSN: air(a)multi.fi
el
42
ellep
523iA Touring -00
Gjorde samma fix för nått år sedan,
tyckte då att det var lite trist att + och - sitter på fel ställe.
Så en kompis som är tryckare tryckte på plastbehandlat papper
Så att + och minus kom på rätt ställe.
Har lite sådana över om någon är intresserad.
Det blir lite glansigare än orginalet men det löste jag genom att
sätta matt kontorstejp över. Ser då ut som orginal.
Kan ta bild på det men vet inte var jag skall lägga upp den.

Pelle
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
ellep: Najs! Jag har försökt få tag på en nyare version av hela plastiken, men utan lycka.

Jag är definitivt intresserad, kontakta mej på air at multi dot fi, så kan jag säkert sätta upp bilden åt dej nånstans oxo!

///air
MSN: air(a)multi.fi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.