|
|
|
|---|---|
|
Kan nån svara hur funkar egentligen "vanliga" 5-ser E39 (inte M5:an) typ 540 med 6vxl manuell låda (utväxlingen alltså): är sjätte växeln en ekonomi/överväxel eller är den växellådan tätare över hela registret? Är det samma på en 740 6vxl man. typ också? får man ner varvtalet och ljudet på 6:an? BMW 4EVER Bilen:Länk | |
|
Vet inte hur respektive växel för 5-vxl och 6-vxl motsvarar varandra men 6:e växeln har högre utväxling än 5:an på en 5-vxl. ___ //Ulf |
|
|
Manual gear ratios (:1) I :4.23 II :2.53 III :1.67 IV :1.23 V :1.00 VI :0.83 R :3.75 - 6:an är en "riktig" växel och ingen överväxel direkt, bilen springer in i fartspärren ungefär samtidigt som 5:an tar slut. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
jag tror att 5:e växeln är 1:1 på dom flesta 5-växlade e39orna. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Så sjätte växel är alltså ingen ekonomi/komfort/överväxel alltså?..Jag som trodde att man får lite tystare gång på höga varv och får ner förbrukningen... BMW 4EVER Bilen:Länk |
|
|
Det får man såklart iom att det är en växel till, ~500rpm skiljer mellan 5an och 6an. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Min 540 varva ca 2300varv i 130km/h gämför det med en 5växlad. Tror även att bakaxeln skiljer sig. //Stefan |
|
|
Min 528 med tiptronic låg på ca 2500varv i 130 sist, men då var den i D-läge, i manuellt läge blir det lite högre(2700), och 520 ligger ännu högre i varv. Så man får visst ner det lite iaf, men inte som på en diesel alltså. Man kanske inte märker skillnad i ljud, men förbrukningen borde alltså vara bet. lägre på manuell 540 med 6vxl, som belöning för den sportiga föraren som orkar växla :-) Hur mkt drar era bilar då? Det finns inga uppgifter på manuella i modellguiden... BMW 4EVER Bilen:Länk |
|
|
Mellan 1.0 och 1.25 beroende på körning, oftast 1.12-1.15. Det är den faktiska förbrukningen och inte vad färddatorn anger, enligt den så drar bilen 1.03 i snitt, men det stämmer som sagt inte. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
1,2-1,3 blandad... och ungefär en deciliter mindre ungefär med vinterdäcken som är mindre på alla sätt och vis. Varvar 2100rom i 110kmh |
|
| Förra ägaren till min bil hade dokumenterat alla tankningar han gjorde under 3.5 år som han ägde bilen, över 100 tankningar, 1.05 liter i snitt hade den dragit, men sen hänger det väl på hur mycket bly man har i skon.... | |
| Man kan väl få ut förbrukade litrar med diagnos också? | |
|
ja. liter förbrukade sen senaste servicen går att få fram. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| 540i manuell drar inte fasligt mycket i lugn landsvägskörning. Det har ju konstaterats många ggr här på forumet av dem som *faktiskt* äger en sådan bil. Jag hade tidigare enligt färddatorn uppmätt fantastiska 0.7 i 90 på plan väg på 6:an, men det var med de mindre vinterhjulen under gynnsamt kallt förhållande. Med sommarhjulen 18'' och 265 bak 235 fram så ligger den runt 0.85. I stadskörning blir det betydligt mer förstås och blandad stad och landsväg brukar ligga på ca 1.3-1.4. Klart är att kör man mycket landsväg med 540i så blir inte bensinkontot alltför belastat. Försäkringskostnaden för mig ligger på ca 8000 kr/år och helförsäkring (Länsförsäkringar). Kan bara avsluta med att 540i är en helt "outstanding" skapelse! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.