AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.930

Underkänner bilprovningen ickefungerande strålkastarrengöring?

Dr
63
Drax
318 Coupé -86
Snart dags för besiktning av 635:an och strålkastarrengöringen fungerar ej. Undrar om det är något som bilprovningen anmärker på.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Strålkastarrengörnigen behöver inte fungera. Det är extra utrustning på många bilar änn idag...

BMW - Beroende Med Wilja!
Om den finns måste den fungera om jag inte minns fel. Däremot är det fritt fram att plocka bort den.

/Fredrik
Den måste fungera om dom nu inte har ändrat sig dom senaste åren!

Keep Your Distance!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det där är nog bäst Jeppe ger rätt svar på.
Kravet på spolning , torkare försvann ju och de behöver inte fungera på äldre bilar har jag för mig, Nått med EU
Men bilar med Xenon fanns det andra funderingar på hur det var med function.
Men som sagt ett fall för Jeppe att reda ut,

///MVH Hasso
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns inget krav på fungerande strålkastarrengörare, kravet togs bort för ca tio år sedan.

När det gäller bilar utrustade med Xenonstrålkastare krävs det att strålkastarrengörare finns, men man gör ingen funktionskontroll vid kontrollbesiktningen.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado; Finns det efterkrav på BMW E38 och Audi A8 94-96, som har fabriksmonterat Xenonljus utan lampspolning?

En annan fråga, Hur är det med tillståndet att använda US-sidomarkeringsljus som sidoblinkers, du svarade att det var okej till och med 1995 årsmodell för 2-3år sedan, men när frågan kom upp igen i början av året var du osäker om det var tillåtet i dag, om det stämmer måste bilar som hade funktion när den var tillåten byggas om? "En kompis till mig vill ha bort sina skärmblinkers på sin 92: as E34, men vill inte ha kopia M-speglar med blinkers, därav min fråga"

Mvh Stephan
Lagen tog för övrigt bort 1/1 1993, Chrysler/Jeep var en av dom första att plocka bort dom, eller snarare inte eftermontera dom.

Har för mig lagen kom till 1974 årsmodell, detta efter att SAAB infört dom på sina modeller ett par år tidigare, så vi kan tacka bland annat SAAB för år med rysligt fula montage, jag minns till exempel VW T2 och LT, samt Peugeot 205 och Fiatbilar med torkare monterad mitt i strålkastarna, till 1982 årsmodell togs stänkskydden bort som lagkrav sedan dess har Sveriges bilar sett betydligt snyggare ut, BMW Z1 kom inte till Sverige bland annat av skälet med lamptvättare, det gick inte att montera på ett snyggt sätt, kika på dens strålkastare så förstår ni varför.

Mvh Stephan
Dr
63
Drax
318 Coupé -86
Ringde till bilprovningen idag och de bekräftade vad som sagts ovan. Alltså att det krävs att det fungerar om jag har xeon-strålkastare, annars inte.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stephan: När det gäller sidomarkeringslykta som sidokörriktningsvisare ska det inte vara tillåtet idag, en körriktningsvisare ska vara korrekt E-märkt.

Bilar som blivit godkända i ett utförande vid en registreringsbesiktning kan inte i efterhand underkännas för att reglerna ändras. Bilar som blivit godkända med sidomarkeringslykta som körriktningsvisare eller de bilar som godkändes med Xenonstrålkastare utan strålkastarrengöring innan kraven trädde i kraft är alltså fortfarande godkända i det utförandet.

Jeppe

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jesperado: Men hur vet Bilprovningen om min bil varit godkänd tidigare år med sidopositionslykta som sidoblinkers? Finns det något antecknat om detta då för just det fordonet?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
e34briliant: Det vet man inte, men det är å andra sidan ingenting som kontrolleras vid en kontrollbesiktning heller.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.