|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag har precis slipat ner lite rost på framskärmen och målat med spray och klarlack. Eftesom jag maskerade resten av skärmen så blev det en ganska skarp kant mellan de nylackade och den gamla lacken. Går det att polera bort den någorlunda? Bra jämna ut den lite? I så fall ngt speciellt medel eller liknande för just detta? ha't fint! | |
| Du kan våtslipa och sen polera upp glansen, men man skall vara rätt säker på vad man gör. Lätt hänt att man slipar igenom lacken! | |
Stekaren |
Jag har tagit bort lackskarver med vanligt sonax flytande rubbing(eller om d va polish, snarare rubbing) så du behöver inte våtslipa... |
|
Jag sitter i samma situation har följande plan: Våtslipar kanten så att den blir något lägre Lägger på klarlack ovanpå och försöker duscha ut den på den orginallack Slipar ytterligare på kanten (men denna gång slipar jag ju i den nya klarlacken) Lägger klarlack enligt ovanstående tills kanten är helt utjämnad Därefter använder jag rubbing (eller liknande produkter) för att plocka bort ut-duschningen och få en jämn övergång mot det lagade partiet. |
|
|
Lät som en fin idé Darklight. Synd bara att jag inte fick reda på det tidigare :P Men jag åkte iväg till mekonomen och köpte sonax, det funkade kanon och man ser knappt omlakeringen. |
|
|
Farsan hjälpte mig att spreja mina bakkanter på min första Toyota. Han är iofs en gammal billackerare men han lyfte iaf på maskeringen lite så att färgdammet hamnade på den gamla lacken. Resultatet blev helt perfekt och det gick inte att se skillnaden mellan gammal och ny lack (bara att min rostlagning inte var helt 100 i släthet). Visst polerades det oxå men gör man så slipper iaf en knivskarp kant där maskeringen varit. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
heltsonika: Jag har också en rostfläck som är ca en kvadratcentimeter och vill inte att reparationen ska synas för mycket. När du talar om att lyfta maskeringen, menar du att man först maskerar, sedan lyfter man upp den en bit in på tejpens bredd och sedan sprejar man som vanligt rakt på och lite av färgen smiter in under den del av tejpen som är upplyft? Mvh Mikael |
|
|
Precis! Det är själva "färgröken" som ska hamna på kanten. I mitt fall lyfte vi ganska mycket (det var hela bakre hjulhusen) men det är lättare att polera ner färgdammet än kanten mellan gammalt och nytt. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Hej, för att få den snyggaste lackskarven så skall områdert som lackeras inte maskeras, varför tänker ni, jo man skall smälta ut lacken lager på lager och om du exempelvis har metallick så om skadan är en 50 öring så lägger du färg som en femkrona och klarlack som en tre dubbel femkrona när härdat polera ut kanten lite och du har ett perfekt resultat det lovar jag..... mvh Billackeraren |
|
|
Kermit: Men det beror ju lite på vad det är du lackerar.. I mitt fall var det skärmkanten och inte sjutton vill jag att grundfärgen skall dimmas ut över hela jäkla framskärmen inte! Så visst, ditt förslag fungerar nu alldeles utmärkt lite beroende på var man lagar.. /M |
|
|
Sant men då kan du rubba lite eller maska och sen våtslipa ner kanten innan färgen läggs på...... |
|
|
Hej Själv använder jag airbrush, funkar mycket bra vid mindre lackskador eftersom det ringa trycket och mycket justerbara sprutbilden gör övergången mellan ny och gammal lackering osynlig. Våtslipar med 2000 våtslip-papper polerar sedan , helst med maskin. OBS! Slipa INTE på metallic, vänta tills klarlacken är lagd. Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.