|
|
|
|---|---|
| tänkte ställa undan bilen i vinter och undrar för och nackdelar med varm och kall garage? vilket är bäst? | |
|
Kallgarage är väl mindre attraktivt för möss och råttor. För övrigt kan jag inte se några nackdelar med ett varmt och gott garaget att parkera pärlan i. Dessutom blir det mycket trevligare att gå ned och pyssla om henne. /Fredrik |
|
|
garage skall det givetvis vara inte garaget. Blir bättre Svenska då, det är nog dags att gå och lägga sig. Godnatt. /Fredrik |
|
|
kan ju bli fuktigt oxå om man har värme :/ sen har jag hört att gummi och lister osv klarar sig mycket bättre i kyla.. Så igentligen finns det ingen anledning att ha värmen på.. garaget är inte så tätt heller och då kan de väl bli fukt?? |
|
|
Varmgarage med lufttorkare borde vara bra om man ska ställa av. Torr o ljummen luft. Kall om man kör mycket med bilen, då slipper man kondens (inte helt dock) Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bra ventilation är det viktigaste oavsett om det är kallt eller varmt. En termostatreglerad värmefläkt som snabbt torkare upp fukt är bra, ett vanligt varmgarage med enbart värmeelement och ingen luft som rör sig,då är en carport eller oisolerat kallgarage att föredra. ///MVH Hasso Länk |
|
Ska bilen stå still under lång tid är nog ett varmgarage aningen bättre.. men ska bilenb in och ut i tex vinterkyla å sen in i ett varmgarage är inte spec bra. Så små temeraturväxlingar e nog det bästa. God ventilation är nog A och O //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Jo visst är ett kallt garage att föredra om bilen skall in och ut hela tiden, men var det inte vinterförvaring som gällde i detta fall? /Fredrik |
|
| bilen kommer stå hela vintern. kanske köra igång den nån gång så inte bromsar fastnar osv... | |
|
Hur är det med car cover i ett kallgarage då? kommer den frysa fast eller finns det andra nackdelar med att ha en sådan på under vintern? |
|
|
finns ingen anledning till att ha varmgarage... lister osv klarar sig bättre i kyla! Det viktigaste är bra ventilation |
|
| Jag har en Porsche 911 som är ståendes i ett varmegarage och har stått där i snart 12år och på den är inte gummi listerna kass på. Normal ventilation, normal temp dvs runt 20 grader. Byter torrboll med jämna mellan rum | |
|
kallgarage såklart ,det säger sig självt skulle vilja se hur en mammut skulle ha klarat sig i ett varmgarage istället för i glaciären hehe bakterier frodas i värme och inte i kyla varför förvarar man annars däcken svalt hos däckfirmor? jo Länk gummilister påverkas likadant jag har också haft mina bilar ståendes nu i 15 år på vintern i kallgarage och har ingen rost eller trasiga lister på nån av dom |
|
|
Stor skillnad på svalt (som det står i länken) och på kallt (minus grader). R-däck skall man enligt rekomendation inte lagra kallt. |
|
| Jag har kallgarage. Å det håller sig alltid ca 7 grader varmare än ute har jag noterat. Jag tror inte det spelar nån större roll för bilens rostbenägenhet och överlevnad. Genomströmning av lite luft kan nog vara en fördel dock. Förebygga mögel och sånt. Fast det är ju skönare att meka i ett varmgarage såklart! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.