|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Okej så nu har man fått fri firmabil så jag tänkte skaffa mig en helgglidarbil med lite motor i =) Tänkte skaffa mig en 530ia eller 540ia med v8. Vad ia står för vet jag inte då jag inte egentligen är så inne på BMW. Jag har läst köpråden för bilen men tänkte att någon som äger en själv kanske har något att tilllägga. Köpråd eller tips. Mvh Peter | |
|
ia betyder för i=insprutning och a=automat/steptronic på nyare modeler. 530 är helt underbar bil. Den är ekonomisk för att vara en v8. Hade en sådan för nåt år sedan och på blandat körning drog den run 1.0-1.1L. Så det är väldigt bra förbrukning. Speciellt vid långkörning så kunde man komma ner till 0.72 annars runt 0.75. 540 är lite till utöver 530. Den drar mer soppa och har är mer agresiv och ännu roligare köra. 530 är kanske lite svårare att sälja pga att dom flesta söker en 525 eller en 540. 530 brukar inte vara lika intressant. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Okej tack för att man fick det förklarat. Hur mkt skiljer det dom i ren körglädje (hk) så att säga, är det stor skillnad. |
|
| Glömde nämna att det rör sig om årsmodell 93-95 ungefär | |
|
Murmelman, det går inte o jämföra dem motormässigt.. 540in har brutalt mycket pulver. Beemer, a way of life. |
|
|
TP_ kallar du 286hk brutalt mycket pulver? Då har du inte kört/åkt nya M5! 530 har 218hk, 540 har 286hk o det skiljer inte mycket på vägen. 2 sek på 0-100 men annars märks det inte så mycket när jag med min 530 o nån med 540 brassade på en väg med massa omkörningar. Visst, han åkte ifrån mig men det var ingen stor skilnad. Min 530 kostar att äga lika mycket som min förra 525. Samma pengar i försäkringen(delkasko 705kr/mån) o delar, drar så där 1l/m... Jag tävlar inte med min bil men den går fram om det behövs! 540 har problem med åldern i växellådan dvs plastkulor som blir slitna men den delen får nån ta upp som har eller hade en 540. :) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Att 540:in har brutalt mycket pulver är väl kanske att ta i lite,men den har fullt tillräckligt å lite till...och de skiljer faktiskt rätt mycket mellan 530 och 540 även fast de inte syns så mycket på pappret.. Felet många gör är att bara stirra sig blind på hur många HK en bil har i mot en annan. 540:in har ju hela 1000cc större motor,de gör mycket,speciellt i vridet som är väldigt mycket bättre i 540 än 530. Är bara att provköra båda så får du känna skillanden..tycker själv iaf att de skiljer rätt mycket i mellan dom. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Å andra sidan brukar jag inte ha några större problem med min 520 mot 530/540 vid sk aktiv körning, min ligger bara i ett annat varvtalsområde :)540 är "tyngre" att ratta vid lite kurvighet :) Däremot vid landsväg och stadskörning får jag det tungt :) Annars är skillnaden mellan den "lilla" och "stora" 8:an just att den lilla är lite "tam". Mer som en 525 med bottendrag medans den stora är klart "rivigare". Men att tala om pulver är väl inte riktigt rätt. Så jag instämmer med föregående talare. Provkör alla möjliga varianter - och det en massa - för att bilda dig en uppfattning om vad som är "mumsigt" för just dig. OBS Glöm ej Z:orna. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Jag skulle ha skrivit brutalt mycket mer pulver.. för det är det (alltså mer pulver i 540in ang. individerna vi talar om). Jag har åkt bilar mycket vassare än 540 och M5 E39, men nu va det i jämförelse med 530 och 540 och jag kan verkligen inte hålla med dig om att det inte skiljer mycket mellan dem, för det gör det. Beemer, a way of life. |
|
|
Haas; Håller med dig gállande avsevärd skillnad i temprament och motorkultur mellan 2993cc motorn i 530 och 3998cc motorn i 540. Har kört báda och har ägt/äger en 540IA Touring...det är vridet i 540'n som gör skillnaden - 400nm är minimum för att en sádan tung bil ska 'röra' pá sig!! Vridet kommer ju vid relativt lágt varv, sedan tar de 286! kusarna över. 530n med V8 uppdfattade kjag som en 525 24v VANOS med V8 ljud!! Men bara 540'n har det där goa V8 ljudet - vid 5000varv/min láter det som en NASCAR V8!!!! Sen kan man ju alltid dra till ESS-tuning i Norge och montera pá en Norton kompressor! Lycka till!!! |
|
|
marineutter delar din uppfattning av bilarna,esstuning.com det är bolt on dom har så det e bara o beställa :P Beemer, a way of life. |
|
| När jag provkörde e34 530 och 540 båda iAT så slutade det med en 540 :) Mer pulver, ingen större skillnad i kostnader, mycket mycket mer motor :) Så här i efterhand ångrar jag inte valet utan står mer befäst i att man bör endera köpa 540 eller 525 och att 530 är en modell man kan skippa. Roligt nog så när jag kör den så glider jag hellre runt än kör snabbt som en fåne i en riskokare. Dock måste jag säga att omkörning 80-160 är ett favorit intervall med denna bil :) Köp gärna en bil som har så mycket m5 detaljer som möjligt, bilen blir sååå snygg då :) | |
|
Hej! Jag har inte kört 530 , så jag kan inte säga nåt om den. Men min 540 är en helt underbar bil.:) Motorn har ett så brett register, inga problem att låta den dra från 500rpm på sexan tills rödmarkeringen. Den är nästan som en automat fast den är manuell.... o vill man göra snabba omkörningar så petar man i trean...;) Det kan göra ont att jaga älg med bil.!! |
|
| Har ägt både 530 o 540,och skillnaden är större än man tror.Kanske en av anledningarna till att 3.0L motorn senare slutades tillverkas.För liten skillnad mellan 2,5L sexan och 3L V8 ? | |
Conan999 |
Jag har en 530 och är helnöjd. Jag gillar ljudet och sen finns det lagom med kraft när man kör om ibland. Ibland kör jag min på 1,05 liter/mil trots tunga 19 tummare. Helförsäkringen med tillgägg kostar mej 6800 kr/år. Jag har bara bytt en styrled fram på ett och ett halvt år. Conan999 |
|
Att säga att en 530 är som en 525 med v8 muller förstår ja inte riktigt,bottenvridet är som natt å dag i mellan dom. Även fast de bara skiljer 2 kolvar/500cc så märks de tydligt! De ända negativa med 530:in är ju att den riktigt svår att sälja,men de går...effekten räcker gott å väl. Men skulle ja köpa en idag skulle de absolut bli en 540,helst 6-vxl! helt underbar bil... |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Allt är ju egentligen akademiskt! Det är bara det att tala om pulver är ju inte riktigt rätt vare det är en 530 eller 540. Båda är ju hopplöst efter i den disskutionen. Den 540 jag hade var OK! Ett rel. juste drag och rel. pigg men att skriva "pulver" vete faan. Gött ljud undrar jag också över. Visst! Den surrade och spann men med originaldämpare så blev det inte mkt till "jänkemuller" ;) En GT2 är pulver i mina ögon eller en E60 M5 (om man skall hårddra det). Min gamla GSX1000 - R var det rejält med pulver i eller min FZ750 med kompressor. Men sammantaget så får man en fin "körmaskin" för låga pengar oavsett om man tar 530 eller 540. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| Kävlinge: Så en e39 M5 har inte pulver? Du har höga krav på pulver och muller :)) Kanske lte onödigt att gå loss på vad andra utalar är pulver och muller. Allt är relativt sade Einstien och för att vara en en bil som man använder dagligen för att handla på Ica Maxi osv så skulle de flesta andra kanske kunna ge epitetet pulver till en 540 jämfört med ex en 520 iT -92. Om du vill dra pulver-definitions-kriget så går min vid Veyronen eller tja varför inte en dragster eller NASA Challenger om vi ändå håller på ;) | |
| Hehe,måste småle lite av vad du skriver kävlingepågen...! 99% av befolkningen lär aldrig köra någon av dom maskinerna du nämner.Att dina referencer är högt ställda det märker man,men att anta att resten av omvärlden skulle ha sådana preferencer är väl lite dumt,eller hur?Då är en 540 med sina 0-100 på under 7 sekunder och vrid på 400nm en ganska så stöddig maskin. | |
Nu går jag inte loss på sådant :) En E39 M5 är ganska blek i jmf med pulver JA - och det står jag för. Var och varannan fjunig kepskille i en japs försedd med andningsaggregat eller volvo med avgasrör likt stuprör drar ju ifrån :( Att sedan se en bil för 600 000 plus som en vardagsmaskin är nog det omvända för 99% av befolkningen :) Det är lite symptomatiskt bland många BMW ägare att ha övertro på kapaciteten men visst einstein körde ju en alfa då det begav sig så visst allt är ju relativt :) Nu var det iofs i jmf med en 530 som vi pratade om och då är det inte pulver i en 540 - rätta mig gärna om jag har fel. De som har en 530 kan ju knappast bli inkluderade i 99% av befolkningen - eller hur :) I jmf med en 520 håller jag med dig - då är det ett "j-vla" (tänk Tony Richardsson) pulver i en 540 :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| Jaja,jag förstår dig pågen.Men faktum kvarstår,dom FLESTA anser nog att en 540 är vass.Givetvis får folk som dig o ev. Schumacher tycka att den är trött.U have made ur point :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.