|
|
|
|---|---|
|
Vill byta motorolja lite oftare än serviceföreskrifterna kräver. Går det att använda t.ex. Biltemas (manuella) sugpump Art.nr. 36-190? Jag har hört att den är riktigt bra, men på en del motorer går det inte att via mätstickshålet få ned sugslangen tillräckligt (= botten på oljetråget). På 2.8-motorn lär den fungera. | |
| varför suga ur oljan när det finns en avtappningsplugg i tråget som man lossar enkelt på 5sekunder? | |
|
Jag kommer inte åt pluggen under bilen hemma i garaget (vill inte lyfta bilen) och det finns inte så låga tråg som klarar 7 liter. Alternativet att åka till OK:s "självmek" med lyft fungerar inte, bilen är för låg för att kunna köras upp på lyften. |
|
|
Vadå 7 liter??? Z MMM Coupe |
|
|
Skvalpmån när man efter tömning drar undan tråget. Men... till frågan! |
|
|
Har du kollat runt ordentligt? Både min m3 e30 och e36-cabben är så låga så de körs inte upp på en lyft hursomhelst, jag brukar få lägga långa plankor och köra upp på, när jag ska lyfta de bilarna. Men till att bara byta oljan behövs inte lyft, jag använder denna: Länk klart det blir lite trångt och bökigt att ligga där under, men fungerar gör det! 325'an måste jag dock lyfta upp med domkraft och ställa på pallbockar, eftersom tråget ligger bakom framaxeln, med m3'an behövs inte lyftas, det är bara att sticka in dunken under och lossa pluggen. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
| Leta reda på en smörjgrop. | |
|
Hur räknar man ut skvalpmånen eller är den alltid 1,5l? Z MMM Coupe |
|
|
"Anders Olsson": Värst vad du är på hugget! |
|
|
bara för din skull, så du inte köper för mycke olja :) Tycker du caben är för snabb så slå i 10w60.. Z MMM Coupe |
|
|
Är det ingen här som använder t.ex. Biltemas (manuella) sugpump Art.nr. 36-190 (finns liknande på Jula? Jag har en kompis som har en z3 2.8 och på den fungerar den riktigt bra, den suger ut lika mycket olja som när man dränerar på traditionellt sätt från oljepluggen. Men fungerar metoden på M-motorn? (Verkstäder i Tyskland byter ofta olja via mätstickshålet.) |
|
|
ja´g förstår inte varför man väljer den osäkra metoden att suga upp oljan...allt skit som annars åker med ut i ett oljebyte blir ju kvar i motorn och riskerar klägga igen pumpen. Mercedes tog ju bort sin plugg ett tag på början av 90-talet, med följden att flera motorer till MB 200-300 serien skar pga dåligt oljetryck... Jag skulle nog göra mej omaket att hissa upp bilen jag.. Z3 / 2,8 / 1998 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.