AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.846

m50 vanos -93 oljud

Mi
48
Micke86
540 IA E34 -93
Hej

har en 93as 325.
hör ett litet knack från motorn vid tomgång och just lite över tomgång.

har provat att koppla bort spårkilremmen och startat med samma ljud, så det är ej vattenpumpen eller nån spännare osv...

har nu lyft på ventilkåpan, kamaxlarna ser jättefina ut så det är då inte pga av dom.... lyftarna är ju värre att se, ska ev prova sätta i nått rengjöringsmedel i oljan för lyftarna...

Brukar kamkedjan eller dess spännare kunna orsaka nått oljud?

Hur kollar jag upp vanosen? tog lös kontakten och satte 12volt + och -- på den och hörde iallafall att den "klicka", va mer kan jag kolla? va tror ni lever om?

Mvh Micke

Gasar Tills Det Rasar
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Har typ samma "oljud" i min :S
Nåt litet slammrande/lätt knackande på tomgång och lite över och enbart på varm motor.
Man vill ju inte gärna tro att det är ett vev/ramlager som för liv.
Hittar du nåt så säg till!
Mi
48
Micke86
540 IA E34 -93
min låter varm som kall, det är då inte nått vev eller ramlager..... jag tror antingen på vanosen lyftarna eller kamkedjan/spänningen....?????

Gasar Tills Det Rasar
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
På min 525 tickar kattarna högt.. man luras fort att det e motorn men inte.

Beemer, a way of life.
Mi
48
Micke86
540 IA E34 -93
ok nå jag tycker att det verkar knacka framme vid vanosen...nån som vill dela med sig av hur jag kollar upp den?

Gasar Tills Det Rasar
Min rasslade innan jag bytte spännaren. Kostar inte många kronor att byta.
Mi
48
Micke86
540 IA E34 -93
spännaren till kedjan?, vilken av dom, den till den längre kedjan eller bara den mellan kamdreven? jag har inte ett rasslande ljud utan ett knackande...

Gasar Tills Det Rasar
Den som byttes va ungefär som ett tändstift man skuvade i den.
Mi
48
Micke86
540 IA E34 -93
det är den till längre kedjan.....

Gasar Tills Det Rasar
tornet
Hej! Har också samma problem med min 320i -95. Hämtade ut bilen efter en del smålagningar idag och då hade jag även bett verkstaden att byta ut den original "fjärderbelastade" kamkjedjespännaren till en hydraulstyrd (som normalt sitter i M3 E36) åt mig. Efter en längre provtur kan jag iskallt konstatera att ljudet ("marbles-in-a-can") blivit 100 gånger värre!!! Nu vet jag inte om jag vågar köra bilenmer än tillbaks till verkstaden igen!!? Nån här på foumet som vet vad som kan ha hänt? Vad som kan vara felet?

mvh Mikke
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Tur att man köpte en Beemer utan Vanos(tro det eller ej, trots att det är en 93:a).

Visst kan man hitta en utan Vanos-skrammel och visst leder det sällan till broblem men det är skönt att veta att moton under huven är relativt "enkelt" byggd...

_____Vraum!_____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.