|
|
|
|---|---|
| När man köper ny (eller begagnad) bil hur hanterar man det med försäkringen? Antar att man själv skall teckna föräkring så snabbt det går men det går ju inte att komma ifrån att bilen blir oförsäkrad ett tag. | |
|
Prata med ditt försäkringsbolag. Bilen behöver inte vara oförsäkrad en sekund. Wilhelm Svenselius |
|
| Sånt där brukar väl sköta sig själv om bilen man köper är försäkrad, så gäller den tills det datum ägarbytet görs. | |
| Du måste ha försäkring från det datum du köper bilen, eller teckna senast dagen efter, (har funkat för mig) annars kommer det hem en räkning från TRAFIKFÖRSÄKRINGSFÖRENINGEN med någon hundring per dag bilen är oförsäkrad. Det kan bli dyrt...dyrare an du tror. | |
|
Ja, jag fick betala typ 300 spänn för att jag skrivit en för tidig dag för ägarbytet på pappret för ägarbyte... då var den ju inte försäkrad på mig, fastän jag "egentligen" heller inte ägde bilen då :0) /Olof |
|
| Tack för svar. Drar slutsatsen att man skall inventera försäkringsmarknaden redan nu innan man är helt säker på vad det blir för bil. | |
| Kvasar, Precis. | |
|
Man kan försäkra på nätet som gäller genast, sista bilen jag köpte privat försäkrade jag hemma innan jag hämtade den 1h senare. / Thepe |
|
| Internet i dagens läge underlättar en hel del. | |
|
Plus i SVT hade ett inslag för något år sedan på det här temat. Det gällde en man som köpte en begbil privat och krockade på hemvägen, förmodligen vållande. Säljaren hade helförsäkring, men det blev inte en spänn från försäkringsbolaget, pga att bilen bytt ägare före olyckan. Att varken VV lr förs.bol. hunnit registrera ägarbytet hade ingen betydelse. Alltså, se till att ha ordnat försäkring innan nyckeln vrids om för hemfärd. |
|
| Vissa F-bolag har en dygnet runt telefonsvarare där man kan tala in ägarbytet vill jag minnas och på så sätt bli försäkrad tills nästa dag när man kontaktar dom igen telefonledes. | |
|
Gör så här: 1. Kolla priser hos f-bolagen redan före köpet, så du har bestämt vilket bolag du ska ha. 2. Bestäm vilken omfattning du ska ha på försäkringen. 3. Kolla upp vilket tel.nr du ska ringa när du köpt bilen. F-bolagen har jour-telefonnummer man kan ringa, även på helgen. 4. När du köpt bilen, ring direkt och försäkra. |
|
| Jag tecknade min försäkring hos aktsam.. Kollade upp innan vad det skulle kosta och sen var det bara att teckna direkt via deras hemsida. Mycket smidigt!! | |
|
W2k säger att det bara är att prata med f-bolaget - och det är helt sant! Jag ringer bolaget och säger att jag kanske köper en bil om ett par dar och det är en bla bla bla och har den nummerplåten....ok! De lägger in om en försäkring och sedan om det blir köp så ringer jag nästkommande vardag och talar om det, bilen är försäkrad från sek 1 utan vidare och utan förbetalning. Välj f-bolag och ring och förvarna. har alltid funkat för mig. Skillnaden mot ovan är alltså att jag i princip tecknar en försäkring men den debiteras inte före det att jag bekräftar köpet. Detta betyder att man slipper ringa på jourtelefoner etc vilket jag alltid tycker är jobbigt, ssk om det är tonval med fler än en valmöjlighet ;-) /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.