|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Decibel |
Bjussar på en en statusbild på en förstagångsskruvare i BMW :) Länk |
Decibel |
Jag fortsätter lite här. Har nu skruvat ner till kammarna och började inspektera kammen, på kamnock nr 2, sett från vänster om man står på vänster sida så är den nersliten 2-3mm + att en flisa har gått ur nocken, precis som att vippan varit stel eller nåt. Taskig olja kan ju slita på dessa delar men hur är det med när det bara blir på en, vad mer ska jag byta nu ? |
|
GAAHHHH. Jag skulle verkligen vilja vara med när du skruvar ner bilen. Mer bilder, eller mejla bilder till mig. Kan inte bli för mycke info. |
|
Decibel |
Jag försökte ta bilder men blixten blänkte bara i kamnocken och pajjade hela bilden, det är jättekonstigt, allt ser jättefint ut utom 2;e kamjocken som är nersliten 2-3mm, dessutom är det helt nerslitet så den är fasiken 90 graders vinkel och inte avrundad som det skall vara. Inspekterade oljeröret som går ovanför och det var lite halvgrisigt, kan denna har fått dålig smörj, börjat slita på vipparmen och på så sätt slite ner sig? Min inköpslista hittils ser ut såhär. 2st trimkammar, 264 graders 24st vipparmar men det ska fasen bli bra när jag är klar, jag ger mig inte :) |
Decibel |
Lyckades få en bra bild. www.jxit.se/kammen.jpg |
|
Ja den kammen har kammat färdigt :) /Mats J |
|
Decibel |
Och det pris på trimkammar jag bad om för två av fattade säljaren tydlige fel på, det gällde för en. Så nya kammar är just nu ute ur funderingarna, och bättre beg. verkar vara värre, 10.000 för en ny på bmw var jag inte sååå sugen på heller. Någon som råkar sitta på VÄ kamaxel till 750 får gärna gapa till, allt under 9999kr är intressant ;) |
|
Jag tror du klan köpa en hel bil och ta delarna du behöver, det blir billigare, eller köpa en motor som blivit bytt för att den har dåliga avgasvärden. Kammen borde ju fortfarande vara ok. Alternativt låta slipa om just den nocken som är dålig på din kam, då behöver du ju bara byta den lyftaren som är till den nocken. /Mats J |
|
Decibel |
Råkar ha en motorslip-firma mitt emot våra lokaler, dom ska få ge sig på kammen en runda och se om det kan hjälpa. |
Paap Reeder |
Decibel! Jag har kikat på bilden. Nu är det litet svårt att exakt se hur mycket den är sliten. OOMM ... det bara är fråga om en eller två nockar skulle jag göra som jag fick göra på min Schrick till M30:an. Den hade gått ner sig ca 0,5 på ettans avgas samt 0,3 på insuget p g a att det yttersta hålet var igensatt i oljespridarröret. Hos järnhandlarn i Norrtälje köpte jag ett brynje av god kvalitet - grov+fin - sedan satte jag mig på bryggan ute på Ljusterö och filade till nockarna för 1:ans cyl. En 20 ggr lupp för att kolla ytan samt ögonmått på formen ... sedan körde jag säkert 20 000 mil på den innan jag tog ur kammen nu när jag satte dit en sprillans topp. Vad menar jag med detta? ... ligg lågt med utgifterna innan du exakt vet vad du köpt. Du fixar själv till dessa nockar på under två tim slipjobb. Bara en körning i Munchens motorutvecklingstestbänk avslöjar att en cyl ger bara 99,2% av full effekt. Du skriver ju i din första mening att du köpt ett tveksamt objekt. Kör med denna vedbodslagning av några nockar tills du får koll på vad du sitter på. Det kan lätt tillkomma grejor nu när den börjat rulla igen! - avgasvärden - lådan - EML - nivåregleringen - hugg i servon - kattar + mycket, mycket, mycket mera Kammar byter du på en söndag ... när du fått koll på att det verkligen är värt det. MVH /// Paap R |
Decibel |
Bara den (en nock) som är sliten, 2;a om man tittar framifrån på höger sida, d.v.s. cylinder 6-12. Ska ta och ta fram skjutmåttet och kolla om det är mätbart hur sletet det är jämfört med en som ser ok ut. Tack för tipset, ska nog sllita kammen imorrn och prova slipa själv om inte motorslipen gör det för rimlig penning. Nivåregleringen är pluggad och det rycker i servon, så nog finns de lite mumma att drömma om framöver :) När du säger 0,5 resp. 0,3 , snackar vi cm eller mm? dum fråga, men på min nock känns det nästan som 0,3cm som är nerslitet |
|
Slitage i motorer handlar alltid om små mått, så det är 0,XXmm det handlar om! Brynmetoden för kamaxeln ställer jag mig tvivlande till, varför? Jo, därför att en kam är härdad på ytan, och när en kamnock går ner sig så beror det på att man av någon anledning (smörjproblem) gått igenom härdningen.. sen går slitaget fort! |
|
|
Länk Fel sida? Annars skulle du kanske kunna höra med säljaren vad han gjort med den andra..? Betydligt under 10.000kr iaf.. |
|
|
199 euro för en beg kamaxel tycker jag låter optimistiskt, detta är ju ingen komponent som brukar förbrukas i dessa bilar vad jag har hört. /Mats J |
|
Paap Reeder |
... nej! Schrickkammen har samma "härdning" rätt igenom. Enligt Enem i a f och jag tror inte att en originalkam har "begåvats" med ngn ythärdning den heller. MVH /// Paap R |
|
Mats J: Nej men BMW delar på tyska Ebay är extremt billiga överlag. Köpte nyligen övre och nedre (alu) bärarmar kompletta med "heavy duty" bussningar samt hundben till min 750. Mapco och Meyle grejjer, inte det billigaste som finns. 300€ för hela kalaset, färdigt fraktat och allt. Här skulle det ha blivit mer än dubbla för halv-dana pirat grejjer. Även saker som är "förbruknings varor" är billiga. Typ kamaxeln och vipparms serie till min lilla 316. Här skulle kalaset ha kostat 440€, på tyska Ebay kostade kamaxeln 10€ och vipparmarna 25€. Nya grejer givetvis.. Och finns det inte på Ebay.de så prövar man på Ebay.com. Därifrån kommer mina insprutnings ventiler till 750n. 93,10€ styck här 93,10 x 12 = banklån. 460€ kostade 12 nya Bosch spridare från USA färdigt fraktat, tullat och skattat.. Det löns definitift att kolla upp vad grejjerna kostar i utlandet före man köper nåt. |
|
|
mick 750, du kanske missförstog mig, jag tycker säljaren är optimistisk som försöker få nästan 2000SEK för en begagnad kamaxel. Jag har faktiskt själv köpt delar till min 750 via Ebay.de, (huvudcylinder+bromsservo). Men vad gäller kamaxel så har jag sett kompletta motorer i sverige till salu för 1500 eller 2000SEK (motorer med kass avgasvärden, men det spelar ju ingen roll om det är kamaxeln man vill ha), så då är det ju rätt meningslöst att handla kamaxeln som länken pekar på. Men andra saker kan som du säger, vara helrätt att handla från Tyskland. /Mats J |
|
Decibel |
Öppnade andra sidan nu och hittade en nock till som var sleten på liknande sätt. 3,499cm är en frisk nock, min sämsta var 3,493 , cirka. Motorslipen ville ha 4800+moms för att slipa om, och en beg. motor så är de billigaste jag hittat 6000kr, så det blir nog vedbodslösningen som presenterades en bit upp tills jag vet hur resten av bilen mår. |
Paap Reeder |
... en idé: sök på wadel. Han hade förrförra året en M70 som jag tror? han sålde delar av. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... ser i din profil att du bor i Sundsvall. Kan inte Johnny på MotorNord hjälpa dig med en litet "vedbodsliknande snabblösning" ?? ... sök även på svardska. Tror att även han kan he litet M70-prylar liggandes. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.