|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Decibel |
Har ett jäkla knackande från motorn och det lutar mot lyftare nr:2 på vänstra sidan, den låter inte lika som alla andra utan är mer ojämn. Jag funderade lite på om man ska byta alla när man ändå håller på, någon som har en ungefärlig prisbild på vad det kostar att byta 1 eller 12st ? har tänkt skruva själv (ja, vet att det är krångligt), tid har jag i massor och lära sig bör man. Har försökt hitta prisindikationer på olika sajter och även sökt här utan att lyckats, någon som vet? |
Decibel |
När jag läste mitt eget inlägg efter jag postat det kom jag på att oljetrycket kanske spelar in, kass olja? Objektet jag köpt är i dåligt skick och jag har tänkt renovera upp den, oljan är nog från andra världskriget. Ska man köra ett oljebyte först innan man sliter lyftarna kanske? (har olja och filter, hade tänkt byta efter lyftarna) |
| Du kan prova att göra några täta oljebyte, men jag tror inte mkt på det (det har aldrig funkat för mig) Men iofs så kostar inte biltemas 10L dunkar så många :- | |
Decibel |
Tips på passande olja på feltema? 5w-50 helsyntet ? |
| Hur är det på E32? E38orna har ju två bränslereturventiler på vänster framskärm som kan knacka högljutt som en lyftare. | |
Decibel |
Sitter väl uppe på motorn på E32, tryckregulatorerna, har sett endel som har knackande sådana, är nog bäst att försöka lyssna lite bättre var knacket kommer ifrån innan man börjar riva tror jag. |
Paap Reeder |
... en tryckregulator har väl svårt att knacka om man inte har ett ojämnt br.tryck. Tvångskör pumparna genom att ta ur reläerna och bygla stiften. Då kommer du att höra hur br "forsar" genom truckregulatorn. Ett lätt tjutande ljud kan man provocera fram om man blåser i vakumslangen till tr.regulatorn men inte ett knackande ljud vad jag kan förstå. En lyftare som ligger ner blir förstörd. Lyftarna får inte längre tid - vad nu menas med det? - ligga ner ty då kommer luft in i själva lyftarens cylinder och den går aldrig ur sedan. MVH /// Paap R |
Decibel |
Pumparna är bytta för typ 1-2mån sedan så då är det nog inte dom, då det knackade innan också. En sak mindre att tänka på då :) |
Decibel |
Ingen som har en prisindikation på lyftarna ? Har nu gjort två mycket snabba oljebyten, mest i rensande syfte, först en sväng med biltema (vågar man säga det i samband med BMW? :) ) och nu dyrare olja, det mer högfrekventa tickandet försvann, nu är det lite dovare tick/knack kvar, man hör det först om man lyssnar noga på motorn. |
Paap Reeder |
... vad beg lyftare går att få tag på för är svårt att säga ... ... vad BMW tar för dom får du snabbt reda på om du ringer dom ... Nu är det ju alltid svårt att beskriva ljud men det du nu säger om ett litet dovare tickande för tankarna till dels oljepumpskedja eller kamkedja. En 89:a har ju inte heller det s.k sporrhjulet på kamkedjegejdern varför den säkert kan börja ge litet ljud från sig när milen blir litet drygt 15 000. MVH /// Paap R |
Decibel |
Ibland är det hjärnsläpp, lyckas komma ihåg vad man behöver till bilen på kvällskvisten och då är inget öppet, när dom sedan öppnar har man annat i tankarna, tänkte inte så långt att jag kunde ringa och fråga, solsting. Men iallafall, 219kr styck kostade lyftarna, blir nog att byta alla då jag vill få det mesta bytt. Har gått 23000 mil nu och den var bra skött fram till 18.000, sendess är de bara tokerier, pluggat LAD-system, biltemadämpare bak, flertalet givare åt helsike i motorutrymmet m.m. Ska prova spela in knacket, borde ju gå så ni som hört det förut kanske kan ge en vägledande diagnos ;) |
Paap Reeder |
... låter då väldans billigt för denna superprecisionsdetalj. Var det 11 33 1 433 672 ?? ... så ni inte tittade på 11 33 1 709 063 ... d v s vipparmen?? MVH /// Paap R |
Decibel |
Jag ringde till BMW-handlaren här i sundsvall och bad om prisuppgift på lyftarna hörande till mitt reg-nr och blev sedan uppring med pris, så jag vet inte om han kikade fel eller inte. |
Decibel |
Nu har jag spelat in ljudet lite, däremot blev knacket MYCKET intensivare i ljudfilen än det egentligen är, öppnar man huven och lyssnar så är det mer avlägset knack och inte så hårt som det låter ;) Vore jättesnällt om nån kunde lyssna, kassa toppar, kass motor, kass lyftare, nån som känner igen sig ? :) Laga eller sälja skiten o köpa cykel ? www.jxit.se/knack.mp3 |
Paap Reeder |
... kan nog säga att en lyftare är det inte. Det skulle innebära ett mer högfrekvent ljud ... om nu ljudfilen gör rättvisa åt ljudet?? MVH /// Paap R |
Decibel |
Det knacket, fast mycket mycket mer motorljud är mer rättvist, "frekvensen" är relativt korrekt. Man hör inte knacket förrän man öppnar huven och ställer sig vid motorn. Vad kan detta vara ? vattenpump, servopump? |
Decibel |
Kanske ska tillägga att jag har jäkla problem med servon och bromsarna, rycker i både ratt och pedalen sjunker, samband ? |
Decibel |
Ingen som har nåt tips var jag ska börja? det finns ju liiite att kika efter. Uppifrån och ner i felsökning, bra eller dålig idé ? :) |
|
Till att börja med kan jag säga att priset på lyftarna stämmer... Kan du inte lyssna med ett stetoskop på en cylinderbank i taget och sedan flytta runt stetoskopet i motorrummet, då brukar man kunna lokalisera ljudet ganska bra, om inte annat så kan man kanske utesluta en del. Se upp lite bara för ljud kan fortplanta sig ganska konstigt ibland. Jag kan tycka att det faktiskt låter lite som ett lyftarknack om man tar hänsyn till att det faktsiskt är en inspelning och det är ju svårt att få det bra. Låter ungefär som mitt lyftarknack (kommer och går) låter i stetoskopet... Om det är en lyftare och du ska göra nåt åt det så byt samtliga när du ändå öppnar, det blir inte så dyrt om du gör det själv, lämnar du därimot in det så tickar det en del timmar.... |
|
Decibel |
Lyssnar man med slangmetoden eller mejselmetoden mot motorn så hör man ju att det knackar, dock cylinder 2 knackar både jämnt och ojämnt, är ju två lyftare per cylinder, någon av dessa kanske är kaputt ? |
Decibel |
Tänkte passa på att tacka alla eldsjälar som hjälper mig, och andra, i denna djungel av BMW-tekniken. Jag har iallafall nu på eftermiddagen monterat bort spridarna och börjat lossa på grenrören, dock tog det stopp då jag saknade tillräckligt långa förlängare, men jag ska nog lyckas hitta felet, på ett eller annat sätt. återigen tack till er som lägger tid på oss funderare ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.