AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.480

Byte till m50 insug på 328:an (e36)

e3
274
e36328i
328i limo -96
har nu skaffat ett insug och ska snart börja meka, är det nån som har gjort detta ingrepp och har lite info hur man gör och vad man ev. behöver köpa för rör/slangar etc.?

blev sugen efter att en polare bytte på sin, den går märkbart bättre än min jag hinner aldrig med, verkar göra mest när man passerar 140 på trean för då är det som att jag bromsar när han sticker iväg.
Använd sök funktionen , finns massor att läsa .

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Varsågod: Länk

Mvh
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Yes, jag har bytt på min nu i helgen, helt klart går den bättre.
Här har du en beskrivning på hur man gör, behövde inte följa den till punkt och pricka men gjorde nästan på samma sätt.
Kan skriva upp vad jag behövde för saker:

Nya insugspackningar till 325 insuget (30 :-/styck hos bildelsimporten.se och 100 :- (!) styck hos bmw)

3 st egen-svarvade 19 mm 90 graders böjar.

2 st 5 mm t-kors till spolarvätska (finns på biltema).

1 st egen-svarvat 19 mm t-kors.

1 st egen-svarvad övergång från 4.7 mm slang till 9.4 mm slang (egentligen tumstorlekar).

10-15 st slangklämmor till 19 mm slang (finns på biltema).

En påse lagom långa buntband (finns på biltema).

Diverse små skruvar, muttrar och brickor är bra att ha.

1 m 5 mm slang och 1 m 19 mm slang (köpte på biltema, 5 mm armerad bränsleslang och 19 mm armerad kylarslang).

En liten bit tjockare metallbit (typ plåtbit fast så tjock att den inte går att böja, uppskattningsvis 50x50 mm så är du på den säkra sidan).

Sen behöver du givetvis den stora anslutningen till 325 insuget, sitter det inte på så köp på bmw.

Vet inte om jag fått med allt nu. Men testa och kör du fast så fråga!

Lycka till!
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Glömde ju länken!
Länk
e3
274
e36328i
328i limo -96
Vad menas med "sen behöver du givetvis den stora anslutningen till 325 insuget" ?
e3
274
e36328i
328i limo -96
den 2-poliga givaren som sitter under insuget, kan man behålla 325ans givare eller måste man flytta över den också?
ji
729
jigga
428i coupé -2014
I dem flesta såna guider står det att man ska borra ett nytt hål i insuget och flytta över temp-givaren (IAT) men jag använde den som satt i 325:ans istället för att flytta över 328:ans och det funkar utmärkt faktiskt.
Den stora "anslutningen" är nr 9 och 10 här: Länk
Fler frågor?

e3
274
e36328i
328i limo -96
nej tack, inte just nu, har precis börjat moifiera insuget med fler nipplar och sånt men fler frågor kan ju komma :)
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Fler nipplar och sånt? Nu är jag inte med :)

e3
274
e36328i
328i limo -96
jah har borrat in dem luftnipplar som saknas + att jag har borrat och gjort en till "stor" anslutning till oljefällan från vevhusventilationen, ska nu bara flytta över tempgivaren också eftersom jag har mätt dem och det skiljer mycket på motståndet i dem, inte för att det kanske har nån betydelse men det känns bättre så..
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Vet inte heller om det har någon betydelse vilken temp. givare man använder. Man bör kanske ta 328:ans men det funkar med 325:ans också.
Risken är väl att bränsleblandning blir fel, men borde man inte märka det rätt så tydligt?
Ett tips är att dra ur batteriet i ca 1 h för att nolla värden i styrboxen också efter bytet, så slipper du alla problem med tomgången om du inte har någon läcka dvs!

Ji
125
JimpaStäll
BMW 335iAM Touring -07
BMW M3 3.2 Touring -96
Jahapp, då sitter det även ett 325 insug på min bil nu. Jag köpte insuget igår, passerade OK/Q8 och köpte lite t-kors och slang, sen så bar det iväg till garaget. Tog betydligt längre tid än väntat och jag är inte helt klar. Det slutade med att jag inte fick till det med dom stora anslutningarna för vevhusventilationen och tomgångsmotorn. Så just nu så är det bara tomgångsmotorn som är ansluten och vevhusventilationen ligger vid sidan av. Detta påverkar dock inte bilens gång men jag ska ta tag och fixa det så fort som möjligt. Det är betydligt lättare nu när man vet vad man har för utrymmen att jobba med.
Bilen fick faktiskt en perfekt tomgång vid första starten och allt verkar tätt så jag gav mig själv en klapp på axeln när jag var klar =)

Men nu till det roliga... bilens karaktär blev ju helt annorlunda, nu känns det som en mer vridstark 325:a och ljudet som min bil vrålar ur sig vid 5000rpm är ju helt fantastiskt!! Självklart går bilen bättre men det är inte fråga om natt och dag utan snarare att man kan få ur mer kraft på motorvägen när man ligger runt 140+ km/h. Nu känns det att man åker BMW igen.

Nästa steg är att byta ut grenrör och avgas mot M3 dito. Sen en liten finmappning kanske.

---
Vita faran...
Länk
e3
274
e36328i
328i limo -96
Nu är jag också klar med bytet, har varit och testat bilen ordentligt och den går betydligt bättre än tidigare, när man kom upp i 180 på 4:an så hände inget mer men nu drar den direkt till 200 utan att sucka, även på 3:an är det stor skillnad, jag kan inte säga att vridet har blivit sämre, isåfall är det marginellt.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Kul att det är fler som har lyckats.
Precis som e36328i säger så märker man mest hur den drar som fan i 3:an upp till 150 och 200 i 4:an innan man behöver peta i 5:an.
Men vridet mellan 2-3000 rpm e helt borta enligt min uppfattning.
Men enligt mig så hade man bara nytta av vridet i 1:an och 2:an innan för den orkade ingenting vid 2-3000 varv i 3:an och uppåt.

JimpaStäll: Hur löste du det med temp.sensorn (IAT)? Använde du 325:ans som jag eller tog du 328:ans?

e3
274
e36328i
328i limo -96
kan hända att den är lite tröttare just när man åker iväg på 1;an el. 2:an men på högre växlar känner jag ingen skillnad på vridet.

skulle va kul och veta vad man har för effekt vid 6500 rpm nu, en original har ju max effekt vid 5300rpm och betydligt under 193hk vid toppvarv, skulle inte bli förvånad om den ökat uppåt 30 hk på toppen kanske från 180 till 210 eller nåt, bara spekulationer men tydlig skillnad är de ju iaf :)
Ji
125
JimpaStäll
BMW 335iAM Touring -07
BMW M3 3.2 Touring -96
jigga: Jag använde mig utav 325:ans temp.givare och jag bytte även ut tomgångsmotorn mot den mindre och smidigare modellen som sitter på 320/325.

Jag har även nu i efterhand provmonterat ett öppet BMC filter men det blev snarare lägre effekt med det på. Ska testa att leda ner filtret mot nedre grillen på stötfångaren och skärma av ordentligt så får vi se om det känns bättre.

---
Vita faran...
Länk
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Vet inte om motorn stryps av luften nu direkt så om det gör någon skillnad med öppet filter låter jag vara osagt.
Är inte själv så förtjust i dem öppna filterna, brölar för mkt, drar in mer skit i motorn och oftast suger det mer varmluft!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.