AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.003

Varför anses det mer seriöst att ringa på en annons?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

I många bilannonser ser man samma slutkläm; "seriösa ringer".

Jag har aldrig riktigt fattat det där, om jag har en enkel fråga så föredrar jag mail. Varför skulle jag vara mer seriös ifall jag ringde och ställde den? Och varför har man med mailalternativ om man nu anser att de som vill mailsvara är oseriösa?

Jag tycker mailsvar är att föredra, då kan jag själv sålla bort de oseriösa genom att ge fanken i att svara.

Jag testade att slänga ut en annons på min gammelmerca. Herrejävlar vad mycket idioter det ringde. Blev till sist så trött på dessa apskaft att jag beslöt mig för att behålla bilen.

När det står i en annons att "seriösa ringer", känner jag direkt ett ogillande mot säljaren.

Vad tycker du om detta?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det är ju det! Det ringer massa idioter o därför står det ofta "endast seriösa".

Min tjej hade en Volvo 343 som skulle sälja för 4000 o skrev "kan prutas vid snabb affär" då var det såna idioter som trodde att dom kunde få bilen för halva priset!

Till sist sålde hon bilen till en kompis för 1000kr istället för 2000kr till nån idiot!

BMW - Beroende Med Wilja!
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hmm, ja det brukar vara tvärtom, alla oseriösa mailar om massa skitsnack. Frågar massa skit, har dom en fråga så RING. Mail funkar inget vidare alls ur bilförsöljningssyn pga just att man kan vara helt anonym o ställa hur idiotiska och korkade frågor som hellst. Gäller även om du har bilen på bytes annons och har skrivit att man vill byta mot vissa bilar, då får du 50 mail med andra bilar och måste svara och säga att NEJ DET ÄR OINTRESSANT. Alla bilaffärer jag gjort har alltid fungerat genom telefon, och det framstår som mer seriöst att prata med personen istället för maila...... Skulle kunna skriva enormt mycket om detta men orkar inte mer, hursomhellst skulle jag bli glad om mailsystemet försvann ang. bilsäljning.

Beemer, a way of life.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Grabber: Jag menar framförallt de annonsörer som menar att det är mer seriöst att ringa framför att maila. Står det "endast seriösa" så utgår jag ifrån att man anses seriös oavsett om man ringer eller mailar.

Det brukar stå: "inga mail, är du seriös så ringer du", "seriösa ringer" och liknande som syftar på att man skulle vara oseriös för att man mailar. Värsta sorten är denna: "lånad mail, är du seriös ringer du".
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

K1mzo: Just frågan om bilen finns kvar är väl ganska ok att maila?! Många skiter i/glömmer att ta bort sin annons. Sedan så är det ju mycket enklare att bara radera ett mail än att lägga tid på pappskallar som ringer. Påfallande ofta frågar de EXAKT det som redan står i annonsen.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Skulle jag sälja min bil (det ska jag inte) så sätter jag ut min mailadress, antagligen ingen telefon alls. Dumma frågor eller idioter i mail kan man bara bortse från - folk som ringer snor bara en massa tid. Är det inledande mailet seriöst kan man uppta kontakt via telefon eller ansikte mot ansikte lite senare.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

K1mzo: vi har helt klart olika erfarenheter. Jag har också sålt en massa bilar och upphör aldrig att förvånas över alla som ringer utan att egentligen vilja något. Många som initialt mailat har däremot lett till affär.

Mina erfarenheter av idioter som ringer är många, men hur seriös är man om man ringer 22.30 och frågar exakt det som står i annonsen. Hur långt den gått, om den är skattad och besiktad osv, för att sedan aldrig höra av sig. Också alla dessa jävla Kåååmpisssar som ringer och gapar en massa skit. Vad är sista prisen kompis? Du få si och så mycket...så jävla tröttsamt.
Robert:
Jag håller med precis. Jag mailar mycket hellre, eftersom det är betydligt enklare att komma ihåg att få med alla frågor man har. Säljaren får också tid på sig att ge seriösa svar på mina frågor, nåt som kanske inte hinns med i ett stressat, och kanske nervöst, telefonsamtal.

Som säljare skulle jag också mycket hellre vilja att folk mailade mig än att det ringer vid diverse olika tider. Mail kan man sålla bland, och svara på när man har tid.

/Micke
Då man annonserar på Internet kanske man borde kunna tänka sig att komunicera via mail.

Man får lika mycket oseriös kontakt via mail som via telefon. Personligen så tycker jag de oseriösa J......a som ringer är mest irriterande.
Då man inte har möjlighet att välja när de ringer. Med mailkorrespondes så har man en möjlighet att svara när man vill och ta fram rätt svar till ev frågor.

Jag och säkert en hel del andra sitter och ugglar, kanske inte är så lämpligt att ringa alla tider? Är det då smart att undanbe sig någon säljkanal?

Man kanske har en enkel fråga som lätt avgör om bilen är intressant för vidare samtal. Anses det då vara oseriöst att maila om bilen finns kvar och om den har tex AC? Får man då ett lämpligt svar så slösar man inte varandras tid.
Eller har en hel lista med relevanta frågor som man kanske inte har i huvet vid ett telefonsamtal.

Själv så tänker jag efter både en eller två gånger när det står inga prutnissar, testpiloter, mailompisar, oseriösa osv. Hur seriös är en sådan säljare, vill man ha att göra med en sådan person?
Jag blir lite illa till mods och letar vidare efter en säljare som inte hatar alla människor.

Att sälja något, det är ett arbete. Det är oftast inget som bara händer. Man måste bjuda till lite själv. Är man så övertygad om att saken man säjer är så otroligt eftertraktad så visst då kan man ju bete sig som man vill, men oftast så är det ju inte så med begagnade bilar.

Finns en annan variant på temat.
Alla de som sålt sin bil men har kvar annonsen och blir "tillfredställda" på något perverst vis av att folk ringer och mailar och visar sitt intresse.
Dessa vägrar ta bort annonser även efter att man som intresserad ringt (tilfredställt säljarens behov) och man då samtidigt påtalat att annonsen finns kvar någonstans.
Mycket märkligt folk!

Sammanfattningsvis vill jag bara säga att det är väldigt otrevligt att inte svara på ett korrekt mail med riktiga frågor om objektet man säljer (på Internet). Då menar jag givetvis inte de som uttryckligen undanber sig mail. Det är ju bara att respektera, finns säkert en anledning till att de inte vill bli mailade.

Har själv sålt en hel del bilar, man får helt enkelt stå ut med att folk tjatar på en. Är man så allergisk mot detta så finns det bilförmedlare, som tar betalt för att lyssna på alla "oseriösas" jobbiga frågor.

-Phil
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Är det kanske en "generationsfråga", typ. Jag är själv barnsligt förtjust i internets alla fördelar och tycker att mailaffärer är att föredra framför telefonaffärer. Jag har både köpt å sålt många grejer (bl.a. här på Powerbörsen) utan att ha pratat ett ord med säljaren/köparen.
Fördelarna med mail är bl.a. att jag (och säljaren/köparen) kan svara när jag/han har tid, och jag/han kan göra det i lugn och ro. Dessutom så slipper man idiotiska frågor på telefon. Får man idiotfrågor via mail så kan man bara svara att saken är såld, om man nu inte vill säga att man helt enkelt inte vill sälja till den personen. (Tycker att det är ohyffsat att inte svara på mail).
Min farsa, däremot, (för att gå tillbaka till generationsgrejen) betalar inte ens sina räkningar via internet. Han tycker att det känns otryggt och är övertygad om att han kommer bli lurad in på bara skinnet. Jag förstår att han känner så eftersom han inte förstår alls hur det fungerar och han känner att han inte har någon kontroll över sina pengar då.
Kan vara generationsfråga.

Ofta ser jag dessa saker i annonser med billiga bilar som ser ut att ägas av unga. Tror bara att de är otroligt otaktiska och inte tänker efter hur de och deras annons uppfattas av ev köpare.

Kanske döljer det sig äldre bakom vissa av dessa.

-Phil
Drar upp en gammal tråd lite..

Jag föredrar också mailkontakt först om man har en simpel men ganska avgörande fråga. Har man många frågor och är väldigt intresserad och vill få kontakt snabbt är det nog telefonen som gäller.

En annan grej jag har märkt när jag ringt eller hört av mig på bilar nu när jag sitter och letar är hur oengagerade de flesta är att sälja. De skriver en dålig annons och sen när man ringer/mailar och frågar om saker blir de nästan besvärade, eller så vet dom inte ens vad dom säljer.

Det roligaste var ändå när jag ringde på en 525a för någon vecka sen och då säger killen "jag vet inte ens om jag vill sälja den".
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja....Nog verkar det vara bättre att ha bilen kvar o skrota den vid lämplig tidpunkt mht era "blandade funderingar" ;)
Eller så byta in den,då slipper man allt resonerande med div personer :)
Har man en hyffsat ny bil så är det smidigt att byta in den,men då får man naturligtvis räkna med sämre cash..

Det är ju så att ska man sälja privat då får man vara beredd på div frågor och arbete(hör o häpna),både via mail(om man nu vill det) eller normalt via telefonen...

Mvh Janne.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det finns idioter överallt, allt hänger på hur man presenterar sig och vilka frågor man har som spekulant. Själv har jag alltid mailat först, för att få ett hum om det är värt att gå vidare, sedan ringer man när det blir dags för att i verkligheten titta på bilen/hojjen osv.

De flesta affärer jag har gjort har enbart grundats per mail, håller på nu och ska köpa KONI-dämpare genom mailkontakt tex och det fungerar fin fint. (Man kan även få bilder geom mail utan att behöva åka från ystad till Lofoten bara för att se objektet.)

Som någon sa så ringer det precis lika mycket oseriösa per telefon som de som skickar mail, det handlar bara om vad man väljer för kommunikationssätt, inte tvärt om!!

En oseriös annons tex behöver inte betyda en oseriös produkt, utan bristen på kunskap och intresse från säljaren. Samma dåliga information skulle man
få ifall man ringde per telefon och det blir bara ännu pinsammare.

Fullfartfram- Jag har full förståelse för dem som inte betalar sina räkningar genom nätet eller använder betalkort för det gör inte jag heller och skulle aldrig drömma om. Cash is king så är det bara.
Stör mig som fan på alla som ringer, nästa gång kommer jag inte ens sätta ut mitt telefonnummer.

Har man frågor så är väl mail ett alldeles utmärkt sätt att ställa dem genom?
Jag får ett par minuter på mig att ta reda på svar till varje fråga och kan då ge bättre svar än jag hade kunnat ge på telefon.

Sen får man ofta en massa bud på telefon av folk som inte ens sett bilen eller kört bilen. Att hålla reda på alla dessa är betydligt lättare via mail. Sen är det sjukt skönt att slippa bli störd under hela dan, mitt i maten osv. Jag lägger hellre en halvtimme på kvällen och svarar på alla frågor
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jag har aldrig sålt en bil genom att första kontakten har varit genom mail.

M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Har sålt både ett par bilar o även ett par hojar genom mailkontakt som första kontakt så klart d funkar! :) Har fullt upp på jobbet me o prata me kunder i telefon redan från början o sköter affärer per mail massvis av ggr dagligen o i affärsvärlden så funkar mail-/offertanbud bättre då man kan svara på dessa när man ändå sitter vid datorn o kollar allt annat som trillat in..

Tycker iofs att man får lika många korkade frågor o "kåååmpisar o bruuschor" per telefon som på mail men personligen har ja inte tiden att svara i telefon hela tiden o anser d som smidigare att sålla bort ointressanta i inboxen.. :)
Is
468
Ismo
735iA -87
Kör med "ring för köp, maila vid frågor"

Sålt mina 3 senaste bilar via mail kontakt, givetvis ringde dem efteråt.
Men första kontakten skedde via mail.
LJ
23
LJB
525i 24v -91
Jag brukar skriva redan i annonsen.., saker
som jag vet folk frågar om. Två klassiska frågor är:

Finns det AC eller finns det dragkrok ?

En sak till jag brukar skriva:

Endast mail med telefonnummer besvaras..
Tycker jag är effektivt ;)

Men det mest irriterande är då folk inte har med sig
pengar då dom handlar.

Personligen ringer jag inte efter kl 21 på kvällen..
Far jag och tittar på en bil.., så tar jag med mig
minst 80% av det begärda priset (EV. plutmånen)
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Har sålt ca 10-12 bilar och alla som har köpt bilen har ringt efter max en fråga på mailen, därför kan jag säga att alla som är seriösa ringer.

MVH

/C

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.