AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.590

Reparera brummande kondensorfläkt E34?

Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Högsommar och hög belastning på AC:n igen :)

Min kondesorfäkt låter allt mer illa (vibrerade brumm). Innan jag köper en ny kondensorfläkt funderar på att ta isär den befintliga och kolla om något behöver smörjas eller justeras där inne. Är det någon som har gjort det på E34 som har erfarenheter? Är det ens lönt att försöka? (Har sökt trådar i ämnet här i forumet men inte hittat så mycket om kondensorfläkten på E34)

Kondensorn bytte jag ifjol, så jag vet hur man demonterar fronten på E34. Jag kör med AC:n på året runt för att den ska motioneras, så kondensorfläkten har inte rostat fast :)

Håll huvudet kallt i högsommarvärmen
/Anders

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
...glömde bifoga länk till realOEM, där man bara ser kondensorfläkten som en del, men inte hur den ser ut inuti:
Länk

/Anders

Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Nu har jag plockat bort grill och motorhuv så att kondensorfläkten är frilagd. Den glappar i axeln, så jag inser att den kan vibrera. Får dock inte loss "kronmuttern" på fläktaxeln. Kanske går bättre imorgon när rosltösningen har fått verka över natten. Det är svårt att hålla emot eftersom fläktbladen är av plats, och jag är rädd för att ha sönder fläktblad.

Någon som har några tips? Hjälper det att ta loss hela fläktpaketet från kondensorn?
/Anders

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är skitlätt att ta av stötfångaren fram, ta bort de svarta listerna nr 2+3 (ta en slö tunn kniv och bänd försiktigt upp från regskylten) Länk sen sitter den bara med 4 bultar fram. Länk

Själva fläkten sitter fast med 3 skruvar, lite småpill men absolut inget svårt.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Jo så långt har jag kommit, men nu är det svårare att separera 4 från 5 i denna skiss:
Länk

Det är en BOSCH för övrigt.

mvh
/Anders

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men du har väl inte tagit loss fläkten från kondensorn än?

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja tror iaf att det blir lite lättare när hela paketet är ute...
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Nu lossande centrum-muttern. Det gick lättare idag efter att rostlösningen verkat, och jag höll emot med en skruvmejsel inlindad i tyg mot ett fläktblads infästning mot centrum. Muttern är dessutom gängad så att den lossas medurs.

Men du har nog rätt rob_t_j72, jag måste ändå ta ut hela paketet för att få loss fläkten. Ett kylrör (olja för servo och nivåreglering?) sitter ivägen. Har tyvärr gängpaj på en av de tre skruvarna till paketet, så det blir nog kaprondell på den skruven.

Tack
/Anders

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du har tagit bort stötfångaren fram så är det lättast att dra ut fläkten neråt (efter att du fått loss den =)), jag minns inget kylrör i vägen neråt?...

Mvh /Robban
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Tack, nu fick jag lös alltihop. Rostlösningen hade effekt, och centrum-muttern gängar man av medurs.

Hade gängpaj på ett par muttrar, så det blev mutterspräckare för att få lös paketet (kylfirman som bytte kondensor ifjol slarvade, suck). På baksidan av fläkten satt det tre muttrar, som du säkert syftade på Robban, så nu förstår jag vad du menar.

Mycket lös rost for omkring därinne, så det föklarar en del av skramlet. Fläkten har nog gjort sitt, men den får sitta i tills jag får tag på en ny eller bättre begagnad.

Jah tog några bilder idag för att minnas till nästa gång, så får se om jag hinner sammanställa ett mektips av detta.
/Anders

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Här kan du köpa ny fläkt..man behöver bara göra nya fästöron..vill prisskillnad mot BMW www.aircondcenter.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.