AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
616

Går det att byta den spindelleden själv?

3D
Måste byta spindelleden på min 320i 93:a. Går det att trycka ut den själv ur bärarmen och sätta i den nya eller måste man lämna i den?

Gu
80
Gum
320 Touring -05
klart du kan byta själv
go
39
gooze1
325i -92
Nån som vet om man måste montera bort bärarmen...? Eller går det att trycka ur den på plats?
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Jag gjorde det på plats på min 328i e36.

mvh Andy

325Ci
allt beror nog på vad du har för tillgång till för verktyg.. lättas blir de om du tar av hela bär armen..

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
När jag bytade nyligen fick jag ta av bärarmen och ta den till en verkstadspress. Att byta spindel UTAN att ta av bärarmen skulle jag gärna vilja se.
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Jag hade ingen verkstadspress utan var hemma i mitt "Svenssongarage". Bärarmen lät jag sitta kvar, har inte blivit nämnvärt enklare om jag plockade bort den.
Få ur spindelleden går ju på 20 minuter med borrmaskin, gasol(som jag vanligtvis har till att valla skidor med), hammare el slägga, skruvmejsel.
För att pressa dit den hade jag en trearmad avdragare som kostade ca en hundring i järnhandeln.
Mycket beror ju också på hur tekniskt lagd man är och om man skruvat i bilar innan nån gång.
För mig var det i alla fall inga problem.

mvh Andy

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Grymt begåvat att använda en slägga på en bärarm. Jag fattar hur tekniskt lagd du e.
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Mkt tekniskt lagd!
Det går så lätt om man bär sig rätt åt så man fixar det med en "GUMMIKLUBBA" om man vill, tro mig.
Slägghammare kan jag väl förtydliga det med då.

Vadåra, tål du inte att någon annan har gjort det på smidigare sätt än du,eller.
Lägg ner!

Andy

An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Måste ju dela med mig av mina erfarenheter här på forumet, det är nog inte så många som har tillgång till en verkstadspress lika lätt som dej.

An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Och föresten, tänk på att man bör göra en hjulinställning om man plockar bort bärarmen från fjäderbenet.
Behövs ej om man låter armen sitta kvar.

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Tycker inte "teknikern" att man bör göra en hjulinställing efter att man bankat på en bärarm? Polaren som jobbar på BMW asgarvade när jag berättade för honom om ditt spindelbyte. Jag vill inte vara kaxig eller så, men spindelleder (på nästan samtliga bilar) ska pressas ut. Så e det. Sen om just DU lyckdes med något annat är det juh kul, men ska nog inte rekommenderas.
Emil Eriksson
Vad kostar det att byta den hos BMW?
Har problem på min bil på båda sidor, men jag har tummen mitt i handen så jag tänker inte byta själv.
hadde min inne i fredags ochk bytte bakre bussningen
på länkarmen hos en liten skitig värksta. 800:- men det blev inge bätre.

Emil"örn"
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Fatta trögt alltså, få höra nu om du kan luska ut det hära?
Tror du jag tog släggan och bankade så mycket det gick alltså. Läs på lite mera innan du sticker ut näsan va.
Läs tidigare inlägg. Jag kunde nästan ha klarat att trycka ut den med bara händerna, pga att jag var smart. LÄS PÅ!
Föresten har jag kört 800 mil efteråt utan problem och utan snedslitna däck, mkt bra hjulinställning.
Nu tycker jag du kan lägga ner efter att du har luskat ut hur jag gjorde för att nästan kunna trycka ut dom för hand, men det kan du väl inte.

Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Snälla får jag gissa?!.........Gasol och borrmaskin?!
Var det rätt????? :-)

Inte för att vara taskig men, Emil du verkar vara en listig kille.

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Puuh... Jag orkar inte.. Som jag sa skrattar bmw mekaniker åt dej. Man borrar inte och bankar inte på en halvmiljonkronorsbil. När jag själv pressade ur min spindel släppte den vid c:a 4 tons tryck (enligt en mätaren på pressen). Lungt o fint *plopp* Jag kan lova dej att inga hammare släggor eller sparkar hade rubbat den och borra var det inte tal om. DOm kanske sitter olika hårt på olika bilar? Är inte konen gjord i alu. (borde tom. "teknikern" veta hur jävligt det kan "sätta sig")... Nu slutar vi. Konstaterat är att det e tur att man inte har en E46:a (man kass spindelled då :) för då måste man byta hela bärarmen o det e inte billigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.